عبدالرضا مصری در گفتگو با تابناک مطرح کرد؛

برنامه ششم را در مجلس خواهیم نوشت

بنا بر پیش‌بینی دولت برای رسیدن به این هدف، سالانه به 724 هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز است. همچنین پیش‌بینی شده که 22 درصد این مبلغ از محل جذب سرمایه‌های خارجی تأمین شود.
کد خبر: ۳۰۴۲۰۰
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹ 30 September 2016
پس از آنکه برنامه ششم توسعه از سوی دولت به مجلس ارائه شد، انتقادهای بسیاری از سوی برخی نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی به کمیت و کیفیت این لایحه برنامه وارد شد. یکی از این انتقادات، به نحوه تأمین منابع مالی سرمایه‌گذاری‌ها برای تحقق اهداف اقتصادی است. همچنین مهم‌ترین هدف اقتصاد کشور در برنامه ششم توسعه، تحقق رشد اقتصادی 8 درصدی است.

به گزارش «تابناک»؛ بنا بر پیش‌بینی دولت، برای رسیدن به این هدف، سالانه به 724 هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز است. همچنین پیش‌بینی شده که 22 درصد این مبلغ از محل جذب سرمایه‌های خارجی تأمین شود.

بنا بر این گزارش، بسیاری از نمایندگان و کارشناسان، جذب این حجم از سرمایه خارجی را ـ که معادل 45 میلیارد دلار در سال است ـ آرزومندانه دانسته و می‌گویند: در حالی که در قانون بودجه سال جاری، تنها جذب 7 میلیارد دلار سرمایه خارجی پیش‌بینی شده و تاکنون 1.7 میلیارد دلار آن محقق شده است، چطور دولت به جذب 45 میلیارد دلار سرمایه خارجی اندیشیده است؟

عبد الرضا مصری در این باره اظهار داشت: برنامه قاعدتا بر اساس یکسری سازوکارها و برخی پیش بینی ها نوشته می شود و بنا بر آن، کار را جلو می بریم؛ بنابراین، نخست با توجه به پتانسیل های موجود در کشور، باید ابزارهای مناسب برای آن اختصاص یابد. اگر این کار به درستی انجام و هدف گذاری شود، رسیدن به رشد 8 درصدی برای کشور ما ـ که بسیاری از معادلات نشدنی را ممکن کرده ـ کار سختی نیست. البته رسیدن به رشد 8 درصد در ایران، کمتر از جنگ، ساخت ادوات نظامی و یا مسائل دیگری که ما تا کنون انجام داده ایم نیست. با این حال باید دید، آیا این ساز و کارها با عزمی که هست، همخوانی دارد یا نه (البته این کار، وظیفه مسئولان اجرایی کشور است). به عبارت دیگر، شاید فردی دونده خوبی باشد و امکان مدال آوری در المپیک را هم داشته باشد، ولی باید برای او کفش گرفت، چون کسی با دمپایی در المپیک قهرمان نمی شود.

مصری همچنین افزود: ابزارها باید متناسب انتخاب شوند. ابزار لازم برای این کار هم سیاست ها و خط مشی هایی است که راهبردهای اساسی را برای ادامه مسیر هموار می کند. اگر این کار انجام شود رسیدن به رشد 8 درصد برای ایرانی کاری ندارد.

وی گفت: تنها 6 درصد از این کار با جابجایی کالای داخلی با خارجی قابل حل است و اگر بتوانیم کالا های داخلی را جایگزین کالاهای داخلی کنیم، حدود 6 درصد از رشد اقتصادی در کشور افزایش می یابد.

این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه چرا پس از گذشت چهار دهه، هنوز به این رشد نرسیده ایم، گفت: برای اینکه هرگز کاری که باید، انجام ندادیم، رشد اقتصادی در کشور همواره با قیمت نفت در نوسان بوده و هرگاه قیمت نفت افزایش پیدا کرده، رشد کشور هم افزایش داشته و هر زمان هم که قیمت نفت پایین آمده، رشد اقتصادی کشور هم سقوط کرده است.

وی گفت: بنابراین با این کارها نمی شود به رشد 8 درصدی رسید. ایران در حال حاضر همه ابزارهای لازم را دارد؛ نیروی جوان برای کار، متخصصان داخلی زبده و سرمایه لازم برای شروع کار، ولی باید این ابزارها را با هم هماهنگ کرد. هر زمان این کارها انجام شد، همه چی درست می شود.

این نماینده مجلس همچنین یادآور شد: یکی از مشکلات کنونی دیگر که گریبان کشور را گرفته، تصدی‌گری است. مشکل ما پوست اندازی است. اگر دولت دست خود را از روی شرکت ها بردارد و اجازه دهد اصل 44 اجرا و سرمایه گذاری در کشور انجام شود، از بحران خارج می شویم. البته ما نمی گوییم که اقتصاد بدون نفت، ما را به رشد 8 درصد خواهند رساند. اقتصاد به هر حال در شرایط موجود وابسته به نفت است؛ بنابراین، باید به گونه ای برنامه ریزی کرد که نفت در آن کمترین اثر را داشته باشد.

مصری در پایان خاطرنشان ساخت: البته هنوز برنامه ای برای این کار نوشته نشده و آنچه دولت به عنوان برنامه به مجلس آورده، قوانین مورد نیاز برای برنامه است و ما باید این برنامه را در مجلس بنویسیم، برخی از احکام مورد نیاز برنامه به مجلس از سوی دولت آمده و به نظر قرار نیست بیاید؛ بنابراین ما در مجلس برنامه را خواهیم نوشت.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار