14 درصد صادرات ایران مربوط به بخش کشاورزی است

مدیرکل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به سهم 14 درصدی بخش کشاورزی از صادرات ایران اظهار داشت: 14 درصد ارزش صادرات کشور مربوط به بخش کشاورزی می‌باشد که نسبت به حجم تولیدات داخلی پایین است.
کد خبر: ۳۰۳۹۴۶
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۳ 29 September 2016
به گزارش تابناک رضوی، سید مجتبی موسویان‌ریزی در همایش ملی راهکارهای توسعه صادرات محصولات دامی در مشهد گفت: از مجموع صادرات 42 میلیارد دلاری ایران در سال گذشته تنها 6 میلیارد دلار مربوط به محصولات کشاورزی بود زیرا حجم بالایی از صادرات متعلق به بخش‌های صنعت، پتروشیمی و میعانات گازی است.

وی تصریح کرد: صادرات بخش کشاورزی سهم قابل‌توجهی از صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده و از جایگاه ارزآوری درخور توجهی برخوردار بوده است.

مدیرکل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران یک‌سوم تولید ناخالص داخلی را متعلق به حوزه صنعت، معدن و تجارت ذکر و تأکید کرد: باید در امر صادرات ارزش‌افزوده را ملاک قرارداد.

موسویان با اشاره به‌صرف هزینه زیاد و مصرف بالای آب در تولید محصولاتی همچون هندوانه ادامه داد: قطعاً ارزش‌افزوده صادرات یک‌تن فولاد باارزش افزوده همین میزان هندوانه بسیار متفاوت است و صادرات محصولات صنعتی ارزش‌افزوده بیشتر و خلق ثروت بالاتری را در بردارد.

وی در ادامه ابراز کرد: اساس صادرات محصولات کشاورزی در یک نیاز اساسی انسان‌ها یعنی نیاز به غذا خلاصه‌شده که موجب توسعه صنایع غذایی و کشت محصولات کشاورزی شده است.

مدیرکل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران افزود: از مجموع حدود هفت تریلیون دلار گردش مالی مربوط به بخش صادرات در دنیا تنها 500 میلیارد دلار مربوط به بخش کشاورزی است.

موسویان ادامه داد: تمامی کشورهای صادرکننده مواد غذایی واردکننده نیز هستند، در مقابل صادرات 60 میلیارد دلاری ایران در بخش کشاورزی هشت میلیارد دلار واردات در همین بخش ثبت‌شده است.

وی تأکید کرد: تجارت مواد غذایی رونق سایر بخش‌ها ازجمله حمل‌ونقل، صنایع پتروشیمی و صنایع وابسته و ... را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

مدیرکل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران گفت: تمامی کشورها سعی دارند تراز محصولات کشاورزی خود را با دیگر کشورها مثبت نگه‌دارند اما تراز صادرات و واردات کشور ایران منفی است.

موسویان همچنین با اشاره به تولید بیشتر کالاهای صادراتی در کشورهای مقصد بر لزوم تلاش بیشتر برای شناسایی بازارها و نیاز کشورهای مقصد تأکید کرد.

وی عدم ظرفیت‌سازی در بخش کشاورزی را عامل کمبود صادرات این محصولات به دنیا عنوان کرد و افزود: کشورهای همسایه ایران هرکدام یک بازار وسیع در دسترس جهت صادرات است.

مدیرکل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران همچنین بر استمرار حمایت از تولید داخلی در چارچوب اقتصاد مقاومتی برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک، هماهنگی برای تبادل دانش و تجربیات و هموار کردن مسیر انتقال فنّاوری‌های جدید و همچنین تسهیل صادرات محصولات کشاورزی تأکید کرد.

گفتنی است همایش ملی راهکارهای توسعه صادرات محصولات دامی به‌عنوان نخستین برنامه از سلسله رویدادهای همایش‌های کاربردی بخش کشاورزی باهدف تقویت صادرات بر مبنای موضوعات کاربردی صادراتی، آموزشی و ساماندهی صادرات به‌صورت تخصصی در این حوزه و با حضور مسؤولان کشوری، فعالان صنایع دامی، تولیدکنندگان و صادرکنندگان برپاشده است.
 
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار