رویکرد غیر تخصصی شهرداری قم در رفع تخلفات ساختمانی

رویکرد غیر تخصصی و غفلت‌های شهرداری قم در عرصه مقابله با تخلفات ساخت و ساز در جلسه شورای شهر قم مورد انتقاد قرار گرفت.
کد خبر: ۲۹۱۰۹۵
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷ 05 September 2016
به گزارش تابناک قم، نخستین جلسه سال چهارم شورای اسلامی شهر قم، با ارائه گزارشی از وضعیت تخلفات شهری در قم توسط معاون خدمات شهری شهردار قم همراه بود.

اعضای شورای شهر قم هم در این جلسه نسبت به مسائل مرتبط با سد معبر نظراتی ارائه کردند.

امیر علی احمدی، یکی از اعضای شورای شهر قم بود که به آزار هفته‌بازارهای موجود در سطح شهر برای مردم آن محله اشاره کرد.

وی همچنین در ارتباط با کولرهایی که در پیاده رو نصب شده‌اند، گفت: در یکی از روستاهای استان یک نوجوان ۱۴ ساله به خاطر همین کولرها دچار برق گرفتگی شد و فوت کرد.

عباس کمال زاده، دیگر عضو شورای اسلامی شهر قم هم با اشاره به مشکلات سد معبر در شهر افزود: با توجه به اینکه چارت رفع تخلفات شهری قوی‌تر شده و هزینه‌های رفع سد معبر بیشتر شده اما نتیجه مطابق انتظار نیست.

محمود مسگری، رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر قم هم با تأکید بر استفاده از سرمایه‌های اجتماعی برای حل این معضلات اظهار داشت: باید جلساتی با معتمدین محلات تشکیل شود تا نسبت به زیان‌های سد معبر و راه‌های مقابله آشنا شوند.

ساخت و ساز بدون پروانه در شهر قم

وی با اشاره به توضیحات معاون شهردار درباره جلوگیری از تخلفات ساختمانی گفت: به جای تکیه بیش از حد به تخلفات کوچک، سری به پروژه‌های بزرگی بزنید که بدون پروانه در شهر کار می‌کنند که یک مورد در ۱۵ خرداد هست و یک مورد در خیابان معلم.

حسین فاکر، دیگر عضو شورای اسلامی شهر قم هم در تائید صحبت مسگری اظهار داشت: در قم آپارتمان بدون پروانه ساخته می‌شود و گودبرداری بدون پروانه صورت می‌گیرد یا اینکه خارج از روال قانونی شهرداری مجوز تأسیس کارگاه می‌دهد که اینها نشان می‌دهد در مبارزه با تخلفات ساختمانی وضعیت خویب نداریم.

وی با بیان اینکه از مدیران شهرداری انتظار ندارد در طول یک سال مدیریتشان تمام مشکلات را حل کنند افزود: با این حال توقع داریم با شورا با صداقت برخورد شود.

این عضو شورای شهر قم با اشاره به اینکه برخی مدیران شهرداری فکر می‌کنند که شورا ابزار است برای امضای اسناد شهرداری گفت: ما از شهرداری برنامه برای رفع مشکلات می‌خواهیم.

فاکر به گزارش معاون شهردار در مسئله پسماند اشاره کرد و گفت: حوزه پسماند در شهر قم کارهای عقب‌مانده بسیاری دارد و در این مدت هم اتفاق فوق العاده‌ای نیفتاده است.

به کارگیری نیروهای غیر متخصص

مصطفی سعادت‌طلب، رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم هم با اشاره به مقوبله تخلفات ساختمانی ابراز داشت: وجود این واحد در معاونت خدمات شهری اشتباه است.

وی افزود: وقتی کنترل ساخت و ساز را کنار سد معبر می‌گذاریم، طبیعی است که نگاه غلطی نسبت به این موضوع وجود خواهد داشت.

وی با طرح این سوال که آیا در شهرهای بزرگ ساخت و سازها در معاونت خدمات شهری کنترل می‌شود؟ ابراز کرد: حوزه خدمات شهری کار دیگری است و اجرا و مهندسی حوزه دیگر.

این عضو شورای شهر قم خطاب به مدیران شهرداری گفت: این مسئله را ریشه‌ای حل کنید و کنترل ساخت و ساز را به بخش تخصصی دیگر ببریم.

وی افزود: شهردار منطقه به این دلیل که دغدغه مالی دارد و در مرحله بعد مسائل خدماتی برایش مهم است، مسائل شهرسازی را در اولویت آخر قرار می‌دهد.

به عقیده سعادت طلب، کسی که برای نظارت ساختمان می‌رود اگر متخصص در این حوزه باشد می‌تواند از بسیاری مسائل پیشگیری کند.

وی ادامه داد: مقابله با این موضوع قرار نیست چکشی باشد و باید مردم را در این عرصه راهنمایی کنیم.

مماشات در تخلفات ساختمانی

عباس ذاکریان، سخنگوی شورای اسلامی شهر قم هم در این زمینه اظهار داشت: واقعیت این است که در بحث تخلفات ساخت و سازها مماشات می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه باید از وقوع تخلف در ساخت و سازها پیشگیری کرد گفت: نمی‌شود که یک طبقه مازاد ساخته شود و نما رومی شود و هیچ اتفاقی نیفتد.

این عضو شورای شهر قم با اشاره به اینکه در ساخت‌وسازها حیاط در حال نابود شدن است ابراز داشت: به ویژه در آپارتمان‌سازی‌ها دیگر حیاطی نمی‌بینیم و مشخص است که کسی برخوردی با این افراد نمی‌کند.

ابراهیم معتمدی، قائم مقام شهردار قم که در نبود شهردار پاسخگوی صحبت‌های اعضای شورای شهر قم بود، با اشاره به اینکه در حضور خبرنگاران نمی‌توان راحت پاسخ این سوالات را بدهد اظهار کرد: در شهرداری قم در این مدت ۸۲ مشکل را احصا کردیم که بخش عمده ای زیرساختی است.

وی افزود: مسائلی مانند نیروی انسانی، نبود برنامه، مشکلات درآمدی و ... معضلات بسیاری در مسیر شهرداری به وجود آورده‌اند.

قائم مقام شهردار قم ادامه داد: مشکلات در شهرداری قم در هم تنیده است و برای ما هر دم از این باغ بری می‌رسد و به نظر می‌رسد در یک جلسه غیر علنی باید راجع این ۸۲ مشکل صحبت کنیم.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار