زیبایی های مینیاتوری تالاب بهشت معصومه قم

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان قم گفت: تالاب بهشت معصومه قم با توجه به اینکه در تابستان و زمستان آب دارد، استعداد فراوانی در زمینه جذب گردشگر دارد که می توان نام آن را تالاب مینیاتوری نهاد.
کد خبر: ۲۶۱۴۴۴
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۲ 17 July 2016
به گزارش تابناک قم، سید احمد شفیعی در خصوص ظرفیت ها و پتانسیل های گردشگری در تالاب معصومیه قم افزود: این تالاب یک تالاب دائمی به شمار می رود که می توان نام آن را تالاب مینیاتوری نهاد در واقع یک تالاب کوچکی است که از همه اجزاء یک تالاب برخوردار است.

وی در مورد ویژگی های این تالاب زیبا افزود: در این تالاب، ماهی ها به صورت دائمی در آن زندگی می کنند و به لحاظ پوشش گیاهی و حضور پرندگان مهاجر نیز شرایط تالاب دائمی را دارد.

شفیعی ادامه داد: تالاب بهشت معصومه در حریم شهر قم قرار دارد و اراضی های اطراف آن به شدت تغییر کاربری داده اند و شهرک های صنعتی نیز در حال واگذاری هستند که این امر تالاب را تهدید می کند و باید در این راستا فکری در جهت حفظ تالاب انجام گیرد.

شفیعی پیرامون ظرفیت های لازم برای جذب گردشگر در تالاب گفت: تالاب یک اکوسیستم فنی کوچک شده و زیبا دارد و تقریبا در همه فصول سال به ویژه در فصل زمستان می توان پرندگان مهاجر را در آن جا دید و در واقع ظرفیت گردشگری بالایی را در این تالاب مشاهده کرد.

وی بیان کرد: گردشگران می توانند در یک اکوسیستم کویری به راحتی از فاصله نزدیک پرندگان را ببینند با توجه به اینکه تالاب بهشت معصومیه در مجاورت و حریم قم قرار دارد می توان سرمایه گذاری های خوبی را در جذب گردشگر در این منطقه به وجود آورد و یک پارک تالابی ایجاد نمود.

به گفته وی؛ تپه های ماهوری اطراف تالاب به علاقه مندان این امکان را می دهد تا به تالاب نزدیک تر شوند و انواع پرنده های مهاجر (مرغابی، آبچلیک‌ها، کاکایی و حواصیل و دم جنبانک از پرندگانی هستند که علاقه مندان به پرنده شناسی به راحتی می توانند از فاصله نزدیک و بدون دوربین هم  آنها را به تماشا بنشینند) را که از تالاب های شمالی در آبگیر معصومه استراحت می کنند از نزدیک ببینند.

معاون فنی اداره کل محیط زیست قم گفت: گاهی شهرداری و منابع طبیعی با صرف هزینه هایی اقدام به احداث پارک می کنند اما این تالاب طبیعی همه اجزای طبیعی و فضای سبز و ظرفیت های گردشگری را دارد.

وی عنوان می کرد: می توان با سرمایه گذاری لازم در این تالاب به گونه ای که به اجزای طبیعی و پرندگان مهاجر آن آسیبی وارد نشود اطراف آن را با فضای سبز توسعه داد و برای گردشگران فراهم ساخت.

شفیعی اظهارکرد: استان قم ظرفیت های زیادی برای گردشگری طبیعی و فضای سبز ندارد از این رو فرصت های زیادی برای گردشگران وجود ندارد و باید با سرمایه گذاری و استفاده از بخش خصوصی چنین فرصت هایی را فراهم ساخت و فرصت های محدود را با حفظ ساختار طبیعی در اختیار مردم قرار داد.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری با مشارکت میراث فرهنگی می تواند با سرمایه لازم به این مقوله ورود پیدا کند و اکوسیستم آن را تقویت نماید بی شک علاوه بر ظرفیت های گردشگری می توان از هجوم ریزگردها نیز با توسعه فضای سبز جلوگیری کرد.

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان قم در پایان بیان کرد: تالاب بهشت معصومه یک اکوسیستم طبیعی دارد و یک فرصت بالنده در جهت معرفی محیط زیست به مردم محسوب می شود که باید قدر آن را دانست.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار