محمد تقی زاده با اشاره به رشد کمی پژوهشسراهای دانشآموزی، اظهار کرد: تعداد پژوهشسراهای دانشآموزی استان از 11 مرکز در سال 92 به 33 مرکز فعال در حال حاضر رسیده است.
وی در مورد ضرورت راهاندازی پژوهشسراها خاطرنشان کرد: توجه به رشد و پرورش خلاقیتها و ارتقای دانایی و توانایی دانشآموزان متناسب با استعدادها و تفاوت فردی آنها یکی از اهداف آموزشوپرورش است که این امر به دلیل محدودیتهای موجود در فضای مدرسه و کثرت دانشآموزان در کلاسهای درس، بهطور کامل تحقق نیافته است و کادر مدرسه جوابگوی کنجکاویهای دانشآموزان علاقهمند نیست.
مدیرکل آموزشوپرورش خوزستان با ارائه تعریفی از پژوهشسرای دانشآموزی، گفت: این مراکز بهمنظور گسترش فرهنگ تحقیق و پژوهش در بین دانشآموزان و رشد خلاقیتهای آنان با فراهم نمودن امکانات و تجهیزات لازم تأسیس میشود؛ توسعه پژوهشسراها در شهرستانهای مختلف در واقع زمینههای لازم برای شناسایی و پرورش استعدادهای دانشآموزان دارای روحیه تحقیق و پژوهش را فراهم میکند.
تقیزاده تشویق و ترغیب دانشآموزان به تلفیق دانش نظری و فعالیتهای علمی و کاربردی و رشد و توسعه بنیه علمی و پژوهشی دانشآموزان بهمنظور ایجاد توانایی نظریهپردازی را از دیگر اهداف راهاندازی پژوهشسراها دانست.
همچنین جمشید کمایی معاون متوسطه ادارهکل آموزشوپرورش خوزستان با اشاره به رشد کیفی و کسب مقام دوم کشور در میان 550 پژوهشسرا درباره تنوع فعالیتهای این مراکز، گفت: پژوهشسراها فضاها و مکانهای خوبی هستند که میتوان در این مراکز آموزش کارهای علمی را از پایه شروع کرد و از حوزههای ابتدایی دانش آموزان را با مباحث مختلف علمی، عملی و آزمایشگاهی در زمینههایی مانند تشریح و کالبدشکافی، نجوم، نانو، روباتیک و لیزر آشنا کرد.
وی افزود: همچنین پژوهشسراها محیطی مناسب برای پر کردن اوقات فراغت دانشآموزان در زمینههای علمی مانند کتابخوانی و مباحث فلسفی و هنری است؛ طرحهای دانشمندان کوچک و نویسندگان کوچک نیز از جمله طرحهایی است که در این مراکز اجرا میشوند.