تابناک گیلان - وزیر اقتصاد و صنعت کشور جمهوری آذربایجان، وزیر ارتباطات جمهوری اسلامی ایران، معاون وزیر و مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و جمعی از مدیران ارشد استانی از راه آهن قزوین - رشت - آستارا بازدید کردند.
به گزارش بولتن نیوز ، «دکتر علی نورزاد» معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور در جریان این سفر با بیان اینکه برای ساخت راه آهن آستارا 1300 میلیارد تومان نیاز است، اظهار کرد: جمهوری آذربایجان برای احداث خط آهن رشت - آستارا سرمایه گذاری به میزان 500 میلیون دلار را پیشنهاد داده است و مذاکرات برای مشارکت روسیه در این خط ریلی نیز ادامه دارد.
وی با اشاره به اشتیاق کشورهای همسایه به برای سرمایه گذاری در اجرای این طرح، گفت: با امتداد این خط ریلی، حمل بارهای مربوط به جمهوری آذربایجان، قفقاز و روسیه از طریق شبکه سراسری جمهوری آذربایجان وارد ایران شده و از داخل ایران در قالب حمل و نقل ترکیبی به نقاط مختلف جهان ترانزیت خواهد شد.
دکتر نورزاد از جانمایی ایستگاه دیگری در رشت خبر داد و گفت: به دستور وزیر راه و شهرسازی، شرکت زیر ساخت با هماهنگی استانداری گیلان و راه و شهرسازی استان درحال انجام مطالعات برای جانمایی ایستگاه دیگری در داخل شهر رشت است.
وی افزود: راه آهن رشت - انزلی نیز به طول 41 کیلومتر در قالب 3 قطعه میباشد که ساخت قطعه اول آن بطول 18 کیلومتر در حال اجراء است و به بندرانزلی و منطقه آزاد انزلی متصل خواهد شد.
وی توضیح داد: زیرسازی این مسیر بیش از 20 درصد پیشرفت کار دارد و در مجموع بر اساس برآوردهای اولیه برای ساخت آن 420 میلیارد تومان هزینه نیاز است.
به گزارش ایسنا، در جریان این بازدید 130 کیلومتر از مسیر 164 کیلومتری را آهن رشت - قزوین آماده ریل گذاری شد.
این در حالیست که تاکنون 58 کیلومتر از این مسیر ریل گذاری شده است و از مجموع 286 میلیارد تومان اعتبار سال 94 بالغ بر 170 میلیارد تومان اختصاص یافته و در سالجاری نیز برای تکمیل عملیات اجرایی آن 420 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. تکمیل نهایی این پروژه ریلی، بالغ بر 536 میلیارد تومان اعتبار نیازدارد.