مشتریان سازمانها در مورد سازمان بحث میکنند
چه سازمان باشد چه نباشد. فضای مجازی شبکه ای شده امکان بحث و دیالوگ را برای
سازمان و مشتریان فراهم آورده است.
فیس بوک، اینستاگرام ، تویتر امکان ایجاد ارتباط فیس تو فیس مجازی را برای افراد فراهم آورده است. مشتریان سازمانها در این شبکه مجازی حضور دارند. سازمان نیز باید حضور داشته باشد و با مشتریان خود گفتگو کند. گفتگویی آنی و سریع، مشتری در همان لحظه پاسخ خود را دریافت میکند و با سازمان در مورد محصولاتش، خدماتش یا کارمندانش صحبت میکند.
سازمانها اطلاعات مهمی
در مورد تولیداتشان را در قالب استاتوس در فیس بوک، یا کپشن در اینستاگرام و تویت
در تویتر میتوانند پست نمایند. مشتریان در مورد این تولید نظر خود را میگذارد و
سازمان به نظرات آنها پاسخ میدهد، دیگر مشتریان به نظرات هم پاسخ میدهند و یک
بحث و گفتگو در مورد یک تولید سازمان شکل میگیرد! این یک فرصت طلایی برای روابط
عمومی است که بدون صرف هزینه های بالای بازاریابی و نظرسنجی، در شبکه های اجتماعی
به راحتی نظرات مشتریان خود را مشاهده نماید.
سازمانها از امکان طرح سوال در مورد طراحی یک محصول جدید می توانند استفاده کنند و از طریق پاسخ های داده شده بهترین محصول را متناسب با نیاز مشتریان به بازار وارد کند. مشتریان سازمانها همه روزه در هر لحظه میتوانند اخبار سازمان را پیگیری نمایند، تصاویر تولیدات جدید سازمان را مشاهده نمایند، ویدئوهای تبلیغاتی سازمان را ببینند و غیره.
یکی دیگر از ابزارهای شبکه های اجتماعی استفاده از آن برای جستجوی اطلاعات می باشد، کارگزارن روابط عموی می توانند با بهره گیری از اطلاعات مختلف و متفاوتی در کمترین زمان به حجم بالایی از اطلاعات در مورد مشتریان، رقبا، بازار و غیره دسترسی پیدا کنند. درشبکه های اجتماعی دسته بندی های مخلفی بر اساس علایق و سلایق افراد وجود دارد، سازمانها می توانند از طریق این دسته بندی های به مشتریان هدف خود دست یایند.
کارگزاران روابط عمومی با ایجاد فیس بوک، ایتساگرام یا تویتر میتوانند از این فضا برای انجام کارهای مختلفی از آن استفاده کنند. با توجه به ویژگی های منحصربه فرد این شبکه ها در امکان اشتراک گذاری انواع محتوا و تعاملی بودن آن، بهترین فرصت برای ساختن ایمیج دلخواه از سازمان میباشد.
شبکه های اجتماعی دارای یک فضای بسیار بزرگ میباشند که در آن امکان بازخورد سریع وجود دارد و دیگران میتوانند محتوای پست شده یا به اشترک گذاشته شده را لایک کنند یا لایک نکنند.سازمانهای زیادی وجود دارد که رفته رفته پی به ظرقیتهای بالایی تجاری این شبکه ها بردهاند و روابط عمومیهای این سازمانها وارد این فضا شدهاند.
کارهای بسیار زیادی وجود دارد که روابط عمومی های سازمانها میتوانند در شبکه های اجتماعی انجام دهند ازجمله:
1-ایجاد لیست اتفاقات
2-ایجاد گروه
3-کار بر روی برنامه های کاربردی
3- پست اخبار و اطلاعات
4-اشتراک گذاری عکس، ویدئو، متن
5-گفتگو مستقیم
6-ارسال پیام
7-تبلیغات
روابط عمومیهای سازمانها با هزینه بسیار کم امکان دسترسی به رسانه ای را پیدا کرده اند که از طریق آن می توانند به صورت چندرسانهای کار کنند، همزمان متن، عکس، ویدئو را پست نمایند و حجمی از اطلاعات در مورد سازمان را در سریع ترین زمان و کمترین هزینه به حجم بسیار بالایی از مخاطبان هدف یا مشتریان مورد نظر خود برسانند و در کمترین زمان به صورت آنی پاسخ های آنان را به صورت لایک یا نظر دریافت نمایند و به آنها پاسخ دهند!