رئیس مرکز هواپایه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران

حلقه مفقوده ارتباط صنعت و دانشگاه به نخبگان ضربه می‌زند

رئیس مرکز هواپایه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران گفت: نبود عاملی به عنوان حلقه ارتباطی صنعت و دانشگاه به نخبگان ضربه می زند.
کد خبر: ۲۲۸۳۰۱
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۹ 11 May 2016

به گزارش تابناک مازندران، حسین بازرگان در نخستین همایش جامعه نخبگانی استان مازندران که در موسسه آموزش عالی طبرستان چالوس برگزار شد، با بیان اینکه نخبه کسی‌است که می‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد و دارای ایده باشد، اظهار کرد: برای اینکه یک ایده تبدیل به محصول شود مستلزم پرداخت هزینه های زیادی است.

وی با بیان اینکه شعار اقتصاد مقاومتی به معنای اقتصاد ریاضتی نیست، افزود:كلید اقدام و عمل، ارتباط بین صنعت و دانشگاه است و برایرسیدن به شعار اقتصادی و آنچه كه تاكید مقام معظم رهبری است،نیاز است از ظرفیت های موجود به نحو شایسته بهره برد.

رئیس مرکز هواپایه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با ابراز نگرانی از وضعیت جذب و بكارگیری نیروها در ادارات، تصریح كرد:امروزه شاهد هستیم که یک فرد نخبه و فارغ‌التحصیل از دانشگاه، بدون آشنا و پارتی نمی‌‌تواند در صنایع برزگ کشور استخدام شود.

بازرگان با بیان اینكه یک حلقه مفقوده بین ارتباط صنعت و دانشگاه وجود دارد،متذكر شد:با توجه به اینکه در دانشگاه نمی‌توان یک محصول تولید کرد و به تبع آن در صنعت نیز نمی‌توان پژوهش کرد بنابراین فرد نخبه برای راه‌یابی به بازار آزاد نیاز به یک نقطه سومی دارد تا بتواند ایده خود را به محصول تبدیل کند.

وی به مقایسه وجود مکانی برای تجمع یک‌پارچه افراد در گذشته پرداخت و گفت:این نقطه سوم در گذشته قهوه‌خانه‌ها بودندکه محلی برای تجمع افراد و کسب و کار به‌حساب می‌آمد ودر آنجا هر فردی هر آنچه نیاز داشت از بین افراد می یافت.

رئیس مرکز هواپایه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران ایجاد مرکز حامی نخبگانجوان کشور را به‌همان قهوه‌خانه در گذشته تشبیه کرد و افزود: این مرکز به همت عسگریبرای اولین بار در جهت حمایت از اعضای خود تشكیل شد كهپروسه زمانی تبدیل ایده به محصول را مرتفع می‌کند.

بازرگان با بیان اینكه اولین گام در جهت تبدیل ایده به محصول، آموزش است، خاطرنشان كرد: در بنیاد حامی نخبگان جوان فرصتی ایجاد شده است تا نخبگان كه دارای ایده هایی هستند فضایی در جهت صحبت داشته باشند.

وی از بیمه سه‌هزار نفر از اعضای مرکز حامی نخبگان کشور در سال گذشته خبر داد و افزود: 300 نفر از فارغ‌التحصیلان هوانوردی، معرفی 700 نفر فناور به سامانه مدیریت وزارت دفاع کشور و معرفی 500 نفر برای کسری خدمت از جمله عملکردهای این مرکز است.

رئیس مرکز هواپایه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با اعلام اینکه مرکز حامی نخبگان جوان کشور 15 هزار نفر عضو مستقیم و 270 هزار عضو مجازی دارد، اضافه کرد: در صدد هستیم تا مرکزی به‌صورت پایلوت در شهرستان چالوس نیز ایجاد شود تا فضایی برای گفتن حرف جوانان، تصمیم‌گیری در مورد مراحل تبدیل ایده به محصول و مکانی برای استفاده محصول و خرید کالا و کاربر ایجاد شود.

بازرگان از ایجاد شغل برای 700 نفر در سال گذشته خبر داد و یاد آور شد: در سال گذشته تعداد 168 پروژه ملی به نخبگان ارائه شد تا خودشان در زمینه معرفی پروژه‌های ملی تصمیم بگیرند و مرکز حامی نخبگان و نوابغ کشور آماده هرگونه حمایت از اعضا است.

وی ادامه داد:برای تحقق دستور مقام معظم رهبری در زمینه اقدام و عمل به شعار اقتصاد مقاومتی باید به نخبگان و نوابغ اجازه داد تا مشکلات و دغدغه‌های موجود را با توجه به تکنولوژی روز کشور در مکانی مطمئن مطرح کنند.

بازرگان در پایان گفت: نخبگان باید شناخت كافی از معضلات داشته باشند و با درك صحیح از مشكل ایده های خود را جهت برون رفت از معضل بیان كنند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار