به گزارش تابناک کردستان، انتخابات مجلس دهم در استان کردستان در حوزههای انتخابیه «سنندج، دیواندره و کامیاران» و «مریوان و سروآباد» به مرحله دوم کشیده شد و از آنجا که دو نامزد راه یافته به مرحله دوم در حوزه انتخابیه سنندج، دیواندره و کامیاران، نمایندگان مردم این حوزه در مجلس فعلی بودند، یکی از راههای منطقی برای انتخاب یکی از دو گزینه برای نمایندگی در مجلس دهم، نگاهی به عملکرد آنها در مجلس نهم بود.
از آنجا که افراد حقیقی فعال در عرصه انتخابات و نیز رسانههای مختلف همواره به جانبداری از طیفهای مختلف سیاسی و نیز اشخاص متهم میشوند، ممکن است نظرات ارائه شده توسط آنها برای کسانی که به دور از جنجال و هیاهو به دنبال انتخاب اصلح هستند چندان مسموع نباشد اما اگر شفافسازی درباره عملکرد دو رقیب انتخاباتی توسط یک واحد دانشگاهی و در نتیجه یک کار پژوهشی انجام شده باشد دور از انتظار نیست که نتیجه این پژوهش، حداقل بر رأی بخشی از شرکتکنندگان در انتخابات و نیز فعالیت روشنگرانه کنشگران مدنی در جامعه اثرگذار باشد.
آزمایشگاه شبکههای اجتماعی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، با هدف شفافسازی عملکرد نمایندگان مجلس، سامانه «مجلسگرافی» را راهاندازی کرده و از آنجا که این سامانه یک کار پژوهشی علمی بوده و طبق اعلام گردانندگان سامانه، هیچگونه هدفی برای جانبداری از فرد و یا گروه سیاسی خاصی نداشت اطلاعات منتشر شده در آن برای رسیدن به یک انتخاب بهتر میتوانست مورد استفاده باشد.
اطلاعات مورد استفاده در سامانه «مجلس گرافی» برای تحلیل، شامل ۳۵۰ صورتجلسه است که نخستین جلسه آن در تاریخ 1391/3/7 و آخرین آن در تاریخ 1394/6/3 بوده است.
هرچند برخی دولتمردان در کردستان نمیخواهند بپذیرند که با وجود منع قانونی در انتخابات به جانبداری آشکار از یک کاندیدا پرداختهاند اما اکثریت مردم قبول دارند حامیان دولت و بخشی از اصلاحطلبان ـ تأکید میکنیم بخشی از اصلاحطلبان ـ از این کاندیدا حمایت کردهاند، و با توجه به آنچه در مطلع گفتار آمد اینکه چرا حامیان دولت اصرار داشتند کاندیدای دیگر برای نمایندگی مردم مناسبتر است قابل تأمل بود.
و آیا حمایت از یک فرد که هیچ سابقه اصلاحطلبی نداشته، تنها به این دلیل که پذیرفته برایش «شناسنامه اصلاحطلبی صادر شود» و با تابلوی یک دسته سیاسی خاص وارد مجلس شود، منصفانه بود؟
بررسی سامانه «مجلس گرافی» نشان میدهد نخستین گزینهای که در سامانه به آن اشاره شده بخش «ترینها» است که خود شامل 5 بخش است که تنها در بخش بیشترین/کمترین حضور در مجلس نام یکی از دو نامزد حوزه انتخابیه سنندج، دیواندره و کامیاران به چشم میخورد.
سالار مرادی در جدول نمایندگانی که کمترین حضور را در دوره نهم مجلس به نام خود ثبت کردهاند با شاخص عدم حضور(به دقیقه) 1229، رتبه 28 را به خود اختصاص داده است و نگاهی به بخش عملکرد این نماینده در نظام حضور هم نشان میدهد که وی جزو 4 نمایندهای است که شاخص عدم حضورشان بین 1153 تا 1241 دقیقه بوده که مجموع این دادهها نشان میدهد که سالار مرادی از 90 درصد نمایندگان مجلس بیشتر عدم حضور داشته است.
اما نگاهی به عملکرد سیداحسن علوی دیگر نماینده مجلس نهم حوزه سنندج، دیواندره و کامیاران نشان میدهد که وی با شاخص عدم حضور(به دقیقه) 45، جزو 56 نمایندهای است که شاخص عدم حضور آنها در مجلس بین صفر تا 88 دقیقه بوده که مجموع این دادهها نشان میدهد سیداحسن علوی از 11درصد نمایندگان بیشتر عدم حضور داشته است.
بخش مقایسه نمایندگان هم نشان میدهد مرادی 3 و علوی 4 نطق در مجلس نهم داشتهاند، مرادی 12 سؤال از وزرا مطرح کرده و علوی 5 سؤال، مرادی 29 طرح امضا کرده و علوی 47 طرح، مرادی 13 تذکر داده و علوی 21 تذکر و سالار مرادی یک طرح در مجلس نهم ارائه کرده و سیداحسن علوی طرحی در این مجلس ارائه نکرده است.
جمعبندی عملکرد نمایندگان هم شامل رتبه در تعداد نطقها، رتبه در تعداد سؤال از وزرا، رتبه در تعداد طرحهای امضا کرده، رتبه در تعداد تذکرات، رتبه در تعداد طرحهای ارائه شده و رتبه در شاخص عدم حضور است که مجموع رتبههای این بخش در ستونی با عنوان شاخص ترکیبی آمده که رتبه سالار مرادی 1113 و رتبه سیداحسن علوی 833 است.
نگاهی به فعالیت نماینده در بخش طرحهای امضا شده نشان میدهد مرادی از 5درصد نمایندگان، بیشتر طرح امضا کرده در حالی که علوی از 34درصد نمایندگان، بیشتر طرح امضا کرده است.
بررسی فعالیت نماینده در بخش نطقهای پیش از دستور هم گویای این امر است که مرادی از 43 درصد نمایندگان، بیشتر نطق پیش از دستور ایراد کرده در حالی که علوی از 58 درصد نمایندگان بیشتر نطق پیش از دستور ایراد کرده است.
آنچه به عنوان فعالیت نماینده در بخش تذکرات کتبی به هیئت دولت هم به ثبت رسیده نشان دهنده این است که مرادی از 16درصد نمایندگان بیشتر تذکر کتبی به هیئت دولت داده در حالی که علوی از 28درصد نمایندگان بیشتر تذکر کتبی به هیئت دولت داده است.
آخرین بخش فعالیتهای نماینده هم سؤال از وزرا در کمیسیونها است که بخش مذکور نشان دهنده این است که مرادی از 68درصد نمایندگان بیشتر سؤال در کمیسیونها طرح کرده در حالی که علوی از 47درصد نمایندگان بیشتر سؤال از وزرا در کمیسیونهای مختلف مجلس شورای اسلامی پرسیده است.
آنچه در این مقال ارائه شد گویای بخشی از عملکرد دو نماینده حوزه سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس نهم است که در انتخابات مجلس دهم به مرحله دوم راه یافتند و با وضعیت شکل گرفته چارهای جز انتخاب یکی از آنها و حذف دیگری وجود نداشت و در نهایت سیداحسن علوی بود که در بهارستان ماندنی شد.
انتخابات به پایان رسیده و فضای کردستان هم تا حدی تلطیف شده اما همانطور که در ابتدای این مقال اشاره کردیم یکی از سؤالاتی که هنوز در ذهن بسیاری از شهروندان شرکت کننده در انتخابات و همچنین کسانی که به هر دلیلی در این پروسه مشارکت نکردهاند، باقی مانده، این است که آن کسانی که از کاندیدای مطلوب دولت در کردستان حمایت کردهاند بجز آنکه وی زیر پرچم دسته سیاسی آنها قرار گرفته بود چه شاخص یا شاخصهای دیگری در این نامزد سراغ داشتند که تمام توان خود را برای حمایتش هزینه کردند و همه این هزینه را به نوعی هدر دادند؟