سخنی با اعضا شوراهای اسلامی

کد خبر: ۲۲۰۵۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۱ 28 April 2016

مرتضی بخشی *

امروزه و با گذشت بیش از یک دهه از تشکیل و فعالیت شوراهای اسلامی و با وجود تمامی انتقادها و بحثهای علمی ، کارشناسی و سخنی با اعضا شوراهای اسلامیسیاسی که در مورد دستاوردهای شوراها وجود دارد ، شاید کمتر به این پرسش و یافتن پاسخی قانع کننده به آن پرداخته شده که راهکارهای موفقیت و تاثیرگزاری هرچه بیشتر شوراها کدام است؟

علت طرح این پرسش و یافتن پاسخی قانع کننده این است که در شرایط فعلی و با هزینه های فراوانی که در ابعاد مختلف برای تثبیت موقعیت شوراها صرف شده ، دیگر بحث در مورد بود و نبود شوراها جایگاهی ندارد چراکه شورا نهادی است که ریشه در مکتب اسلامی و باورهای عمیق اعتقادی ، اخلاقی و اجتماعی مردم مسلمان ایران دارد و در فقه شیعه و سنت ائمه برآن تاکید شده است. ضمن اینکه شوراها بصراحت قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، از ارکان تصمیم گیری و اداره امور کشور بوده و ناظر بر عملکرد دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی و غیردولتی محسوب می شوند ، بنابراین همه اعضای شوراهای اسلامی و دلسوزان و علاقه مندان به توسعه ،تعالی و پیشرفت ایران عزیز اسلامی باید راهکارهای تقویت و تحکیم مبانی و بنیادهای موجودیت شوراها و ایفای نقش آنها را جستجو نموده و طرحها و پیشنهادهای راهبردی و کاربردی را ارئه نمایند. در واقع باید گفت که دوران آزمون و خطا در فرآیند کارکرد عملکردهای شوراهای اسلامی در تمامی سطوح سپری شده و انتظار مردم ارائه دستاوردهای تازه و موثر بوسیله آنهاست.

با توجه به آنچه گفته شد و با پیروی از فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه شوراها نهادی اجتماعی هستند که بنیان آنها بر حل مشکلات عینی و مشخص مردم ، شهرها و روستاها متمرکز است ، می توان نتیجه گرفت که فرصت کاملا مشهودی که هم اکنون شوراهای اسلامی در میهن ما بوجود آورده فرصتی مغتنم است که باید همه ، هم مردم و هم دولت از این ظرفیت و فرصت بخوبی بهره گرفته و استفاده نمایند.

مردم در حمایت از شوراهای اسلامی و همکاری و همگامی با آنها و دولت ، همچنین با اعتماد به آنها و سپردن واقعی امور بدست شوراهای اسلامی و تشویق و ترغیب بیشتر آنها و عدم احساس رقابت نسبت به شوراهای اسلامی میتوانند از این فرصت و ظرفیت بخوبی بهره گیرند.

حال به زعم نگارنده و آنچه نگاشته شد بهره گیری از این ظرفیت برای مردم و دولت بود ولی فراتر از این استفاده مناسب و ارزنده ای برای خود شوراهای اسلامی است که اعضای شورا بیش از دیگران باید بخوبی از این فرصت خدمتگزاری بهره ببرند ، بنابراین آنچه که آینده شوراهای اسلامی را رقم میزند میزان و چگونگی استفاده از این فرصتها و ظرفیتهای موجود است که می تواند جایگاه واقعی شوراهای اسلامی را ارتقا و دیدگاههای مثبت مردم را نسبت به آنان فزونی بخشد و عدم قدرشناسی از این موهبت میتواند به جایگاه ارزنده اجتماعی شوراهای اسلامی ضربه زده و از میزان کارآیی آنان بکاهد.

بدین لحاظ از اعضای شورای اسلامی شهر اردبیل هم انتظار می رود که در سال آخر خدمتشان و در مدت زمان باقیمانده کوتاه و بدور از حواشی کاذب و افراطی تلاش مضاعف و وافری نمایند تا از حداکثر ظرفیت خود برای دستیابی به افقهای جدید توسعه ، پیشرفت و آبادانی دارالارشاد اردبیل تلاش نموده و با استفاده از توان کارشناسی و علمی در مسیر تعالی و توسعه شهرمان سیاستگزاری و برنامه ریزی نمایند و بازوی عملی و نظری مدیریت شهری و شهرداری اردبیل باشند. انشاالله.

* کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محسن ایمانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
این شورا درست شدنی نیست برادر بخشی
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار