پژوهشگر شهیر تعزیه و فرهنگ عامه اردبیلی درگذشت

دكتر جابر عناصری پژوهشگر شهیر تعزیه و فرهنگ عامه اردبیلی پس از تحمل بیماری دار فانی را وداع گفت.
کد خبر: ۲۱۳۴۲۷
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۶ 17 April 2016

پیكر این پژوهشگر اردبیلی شنبه در تهران تشییع و در بهشت زهرا به خاك سپرده شد، گفته می شود مرحوم عناصری وضعیت كرده بود كه آیین دفن او به سادگی برگزار شده و مراسمی ختمی برای او گرفته نشده و هزینه های مربوطه صرف امور خیریه شود.
دكتر جابر عناصری در سال 1324 شمسی در اردبیل به دنیا آمد و پس از طی تحصیلات مقدماتی در شهر اردبیل، تحصیلات متوسطه را در دارالفنون تهران و با كسب مقام اول در رشته ادبی به پایان رساند.
وی سپس در دانشگاه تهران تا مقطع دكتری فلسفه و علوم تربیتی تحصیل كرده و دوره تخصصی ایران شناسی اجتماعی را در دانشگاه لندن به پایان رساند.
دكتر عناصری پس از گدراندن دوره تخصصی مردمشناسی در انگلستان با تكیه بر پژوهشهای قبلی خود، به تحقیق درباره خاورمیانه، جنوب غرب آسیا و بویژه مسائل فرهنگی تركیه و ایران و افغانستان پرداخت.
وی استاد ممتاز دانشگاه های تهران بود و در كنار پژوهش های فراوان بیش از 40 كتاب در زمینه فرهنگ ایران به رشته تحریز درآورده است .
از آثار وی می‌توان به «شناخت اساطیر ایران بر اساس طومار نقالان»، «شبیه خوانی كهن الگوی نمایش های ایرانی»،« مردم شناسی و روانشناسی هنری»،«عاشق ترین عاشقان فرهنگ»،«فرهنگ و پژوهش» و« نسیم خاطرات» اشاره كرد.مجموعه مقالات نسیم خاطرات در بردارنده 150 مقاله درباره تاریخ شفاهی اردبیل و گریزهایی به فرهنگ محلی ایران است.
وی به خاطر فعالیت های پژوهشی ارزشمند در عرصه هنر تعزیه و شبیه خوانی لوح ویژه پدر تعزیه دانشگاهی ایران را دریافت كرد.

منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار