ششمین جشنواره ملی كوچ عشایربرگزارمی شود

مدیركل امور عشایری استان اردبیل از برگزاری ششمین جشنواره كوچ عشایر در اردیبهشت ماه امسال در شهرستان بیله سوار مغان خبر داد.
کد خبر: ۲۱۰۶۷۷
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۷ 11 April 2016

قادر هنرمند روز دوشنبه در نشستی با فرماندار بیله سوار برگزاری هر چه بهتر این جشنواره را نیازمند همكاری و مشاركت همه ‌جانبه مسوولان دستگاه ‌های مرتبط و متولی در این زمینه دانست و گفت: انتظار می‌رود در این زمینه شاهد تعامل مناسب و خوب مسوولان بوده و بتوانیم به نحو احسن از این رویداد ملی میزبانی كنیم.
او گفت: اقتصاد درون زای عشایر باعث رونق تولید به ویژه در حوزه كشاورزی و دامپروری استان و كشور می شود و باید در این زمینه فعالیت ها رونق بگیرد.
او بیان كرد: در اقتصاد یك روستا دام و فرآورده های دامی نقش بسیار مهمی دارند و دامداران و عشایر اولویت های اول اقتصاد مقاومتی هستند.
او اظهار كرد: در حوزه شهرستان بیله سوار 15 هزار عشایر زندگی می كنند و بیش از 500 واحد دامی عشایری در این منطقه وجود دارد.
وی همچنین با اشاره به قابلیت‌ های عشایر استان و نقش آنها در تولید محصولات لبنی ، پروتئینی و نیز صنایع دستی افزود: در این استان عشایر با داشتن 572 قشلاق ، هفت زیست‌ بوم و بیش از 45 طایفه مستقل 35 درصد محصولات لبنی استان را تولید می‌ كنند.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی فرمانداری بیله سوار ، فرماندار بیله سوار نیز در این جلسه با اشاره به سخنان امام خمینی (ره) كه فرمودند عشایر ذخایر انقلابند گفت: این سخن امام نشان می دهد كه رهبر كبیر انقلاب اسلامی از همان آغاز انقلاب توجه ویژه ای به عشایر داشته و عشایر را یكی از اركان پایداری این انقلاب می دانست.
آرام حلیم با تاكید بر اینكه عشایر نقش برجسته ای در تحقق شعار اقتصاد مقاومتی دارند افزود: نیازمندی های عشایر باید به صورت ویژه رصد و جمع بندی شود.
او اظهار كرد: این جشنواره ملی علاوه بر دستاوردهای فرهنگی و اجتماعی موجب رونق گرفتن اقتصاد عشایر و پیدا كردن بازارهای داخلی و خارجی برای عرضه محصولات كوچ‌ نشینان می‌شود.
به گفته او ، عشایر به عنوان تولیدكنندگان محصولات دامی و صنایع دستی همواره نقش بسزایی در جوامع محلی و منطقه‌ای داشته‌ اند و این جشنواره و گردهمایی‌ها فرصتی را برای آنها فراهم خواهد كرد تا بازارهای عرضه محصولات خود را گسترش دهند.
حلیم افزود: برای برگزاری جشنواره كوچ عشایر امسال دو میلیارد ریال در نظر گرفته شده ، از محل ماده 180 مبلغ دو میلیارد و یكصد میلیون ریال برای شن ریزی راههای عشایری ، 800 میلیون ریال برای نگهداری ایستگاه پمپاژ و خط انتقال آج اشمه ،900 میلیون ریال برای آبرسانی سیار به مناطق عشایری ، 150 میلیون ریال برای نگهداری ماشین آلات سنگین و 150 میلیون ریال نیز برای ارائه خدمات در مسیر كوچ و برگزاری دوره های آموزشی برای عشایر اختصاص می یابد.
او یكی دیگر از دستاوردهای جشنواره كوچ عشایر را جذب گردشگر به استان اردبیل دانست و گفت: حضور علاقمندان برای بازدید از این جشنواره ملی موجب رونق گردشگری در استان می‌شود كه باید از این فرصت به نحو مطلوبی استفاده كرد چرا كه صنعت توریسم موجب بهبود وضعیت اقتصاد در هر جامعه‌ای می‌شود.
بیله سوار مغان در شمال اردبیل و در نوار مرزی جمهوری آذربایجان قرار دارد.

منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار