لاهوتی: دولت‌های قبل اعتقادی به توسعه مترو نداشتند

تابناک گیلان: مهرداد بائوج لاهوتی در توضیح اقدامات صورت گرفته در بخش حمل ونقل عمومی به ویژه مترو در سال گذشته، گفت: مترو مهم‌ترین و موثرترین وسیله حمل ونقل عمومی است که بنا بر ضرورت توسعه آن، دولت و شهرداری هر کدام سهم 50 درصدی در تامین منابع آن بر عهده دارند اما به دلیل بی‌توجهی دولت‌ها و منابع اندک شهرداری‌ها مترو یکی از عقب‌مانده‌ترین وسایل حمل ونقل مطرح شده است.
کد خبر: ۲۰۱۳۹۱
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۲ 23 March 2016

تابناک گیلان: مهرداد بائوج لاهوتی در توضیح اقدامات صورت گرفته در بخش حمل ونقل عمومی به ویژه مترو در سال گذشته، گفت: مترو مهم‌ترین و موثرترین وسیله حمل ونقل عمومی است که بنا بر ضرورت توسعه آن، دولت و شهرداری هر کدام سهم 50 درصدی در تامین منابع آن بر عهده دارند اما به دلیل بی‌توجهی دولت‌ها و منابع اندک شهرداری‌ها مترو یکی از عقب‌مانده‌ترین وسایل حمل ونقل مطرح شده است.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت‌های قبل اعتقادی به توسعه مترو نداشتند به گونه‌ای که در دولت دهم جنجال بین دولت و شهرداری بر سر مترو بر هیچ کس پوشیده نیست، دولت جدید هم که به این موضوع واقف است با مشکلات اقتصادی و بازار بی‌پولی مواجه شده است.

 

سهم دو میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی تنها راهکار نجات توسعه مترو

وی افزود: در مجلس هشتم و در سال 89 طرح اختصاص دو میلیارد دلار تسهیلات ارزی از صندوق ذخیره ارزی یا صندوق توسعه ملی فعلی برای متروی کل کشور تصویب اما به دلیل ایراد شورای نگهبان و از سوی دیگر اصرار نمایندگان بر آن، طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال و تصویب شد.

لاهوتی با بیان اینکه اجرای قانون مصوب مجلس هشتم تنها راهکار توسعه مترو است، گفت: به دلیل کاهش قیمت نفت و محدودیت منابع دولت در سال 94 هم نتوانست کمک بودجه ای به شهرداری کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم تاکید کرد: اختصاص 2 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به همراه 2 میلیارد کمک شهرداری می تواند داستان مترویی که از سال 1353 شروع شده را خاتمه دهد، در حقیقت برای رفع آلودگی هوای کلان‌شهرهایی چون تهران و کاهش ترافیک، توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه در حوزه مترو تنها راه است و این موضوعی است که همه بدان واقف هستند.

وی معتقد است: دولت باید طلب خود را به شهرداری در حوزه مترو بپردازند، در غیر اینصورت کار به کندی پیش رفته و در آینده باید مترو را با هزینه گرانتری توسعه داد.

 

لزوم ایجاد فهم مشترک توسعه مترو بین دولت و شهرداری

لاهوتی با بیان اینکه طبق قانون 75 درصد جابه جایی‌های شهری باید به وسیله وسایل حمل و نقل عمومی باشد، گفت: امید است مجلس دهم به طور ویژه‌تری به موضوع مترو و قانون مغفول مانده مجلس هشتم بپردازد، البته فهم مشترک بسیار مهم است لذا در خصوص مترو نیز باید فهم مشترک بین دولت و شهرداری ایجاد شود.

وی افزود: پایه ریزی کارهای مجلس دهم برای جلوگیری از هدر رفت انرژی در حال انجام است تا مجلس دهم دچار روزمرگی نشود، توسعه حمل و نقل عمومی و مترو نیز یکی از اقداماتی است که برای آن برنامه ریزی صورت خواهد گرفت.

عضو هیات رئیسه فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: در لایحه بودجه سال 95  از محل اوراق مشارکت و صندوق توسعه ملی برای حمل و نقل ریلی، زمینی و زیرساختی کشور منابع قابل توجهی اختصاص داده شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار