انتقال غیراستاندارد کود در دامشهر بیماری‌زا است

یکی از فعالان عرصه دامداری، انتقال غیر استاندارد و بی‌رویه کود در دامشهر را باعث گسترش بیماری در مناطق مسکونی اطراف دامشهر دانست.
کد خبر: ۱۹۳۳۸۵
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۸ 06 March 2016
به گزارش تابناک قم، در قم سه مجتمع بزرگ دامی فعال هستند که یکی از آن‌ها مجتمع دامشهر است که در کشور یک استثناء بوده و بیش از هزار واحد دامداری در این مجتمع مستقر است.

با وجود اینکه این مجتمع یک ظرفیت بسیار بزرگ برای تولیدات دامی در استان قم است، می‌تواند یک خطر بسیار بزرگ هم باشد، از جمله اینکه انتقال بی‌رویه و خارج از استاندارد انواع کودهای غیربهداشتی می‌تواند زمینه‌ساز انواع بیماری‌ها دامی و انسانی برای مناطق حومه دامشهر باشد.

موضوعی که در گفتگو با ناصر رعیت‌پور، از فعالان عرصه دامداری در قم تشریح شده است؛ در این مصاحبه درباره وضعیت گوشت قرمز در استان هم صحبت‌هایی شد که در پی آمده است:

رعیت‌پور، کم اطلاعی مردم منطقه در مورد بیمارهای دامی و خطرات احتمالی را نگران کننده دانست و گفت: اغلب افرادی که در منطقه دامشهر زندگی می‌کنند در مورد پیشگیری‌های بهداشتی کوتاهی می‌کنند که این مسئله نگرانی دوچندان می‌کنند.

رعیت‌پور در خصوص تفاوت کود ورمی کمپوست با کود عادی اظهار داشت: یکی از خاصیت‌های مهم کود ورمی کمپوست این است که می‌تواند با فرمولاسیون و نظارتی که در تولید آن صورت می‌گیرد متناسب با انواع زمین، محصولات باغی و زراعی و فضای سبز تهیه شود؛ این در حالی است که کودهای عادی بدون تناسب و رعایت اصول بهداشتی موجب ایجاد انواع امراض حیوانی و انسانی می‌شوند.

زیبایی و بهداشت شهر در معرض خطر

وی با بیان اینکه موضوع تهیه و انتقال کود به مجتمع‌های دامی شهر به یکی از معضلات بزرگ استان تبدیل شده است، گفت: تردد و انتقال بی‌حساب و کتاب این نوع کودها موجب آلودگی و انتقال انواع ویروس‌های حیوانی به مناطق حومه شهر است.

این فعال عرصه دامداری با عنوان این مطلب که تجمع و توزیع کودها در اطراف دامشهر علاوه بر مشکلات بهداشتی سبب از بین رفتن زیبایی شهر شده است گفت: در صورت راه‌اندازی کارخانه کود ورمی کمپوست تولید، توزیع و مدیریت انبار و انتقال آن ساماندهی خواهد یافت.

وی با بیان اینکه دامشهر قم بالغ بر ۶۶۴ هکتار مساحت دارد، گفت: ۵۷۱ واحد گوساله پروری ۳۰ تا ۱۰۰ رأسی و بالغ بر ۳۵ هزار گوساله گوشتی در این مجموعه استقرار دارند.

رعیت‌پور همچنین از استقرار ۷۰۷ واحد گوسفندی در این مجتمع خبر داد و اظهار داشت: معمولاً در این واحدها بیش از ۱۳۰ هزار رأس انواع گوسفند آماده فروش و عرضه به مشتریان است.

قم مرکز پرواربندی دام شهرهای همسایه

وی دامشهر را میدان مرکزی فروش دامی استان عنوان کرد و گفت: بیش از ۳۰ کاروانسرای دامی در این منطقه استقرار دارد که با انواع دام از شهرهای اطراف به‌ویژه لرستان و کردستان به دامشهر قم انتقال می‌یابد.

این کارشناس حوزه دام بیان کرد: در این کاروانسراها، دام‌هایی که از سایر استان‌ها وارد می‌شوند برای ورود تا زمان صدور مجوز مستقر می‌شوند.

وی هدف از ورود دام از شهرهای دیگر را پرواربندی دام عنوان کرد و گفت: معمولاً دام‌های لاغر و کم بنیه به دامشهر انتقال یافته و پس از پروار شدن به شهرهای اطراف مصرف کننده صادر می‌شود.

علل گرانی گوشت قرمز

رعیت‌پور در بخش دیگری از سخنان خود به دلایل گرانی گوشت قرمز اشاره کرد و گفت: افزایش هزینه تولید، گرانی نهاده دامی و عدم پرداخت یارانه‌های تولید از جمله عوامل گرانی است.

وی در پاسخ به این سئوال که این عوامل گرانی مدت‌هاست گریبان گیر اقتصاد کشور است و تازگی ندارد، گفت: البته این عوامل مزید بر صادرات دام به کشورهای همسایه و بروز بیماری‌های دامی است و ضمن اینکه دامداران مدت‌هاست فعالیت زیان می‌دهند و با کمی فراز و نشیب در روند تولید سعی می‌کنند از فرصت گران شدن گوشت استفاده کنند.

این فعال حوزه دام استان با تأکید بر اینکه قیمت‌ دام کاملاً قابل کنترل است، گفت: یکی از علت‌های مهم عدم ثبات قیمت گوشت، بالا بودن هزینه‌ها و ضرردهی دامداران است.

رعیت‌پور با طرح این مطلب که سهم صادرات گوشتی قم با وجود اینکه بیش از ۶۰ درصد تولید دام استان مازاد است، چیزی حدود ۱۰ درصد به کشورهای عربی است، گفت: اگر روند برداشته شدن تحریم‌ها تداوم یابد و دامدار بتواند نهاده‌های دامی را با قیمت مناسب بگیرد، بازار دامی رونق یافته و قیمت گوشت قرمز واقعی می‌شود.

وی از آمادگی واحدهای دامی استان در تأمین نیازهای مردم در شب عید خبر داد و گفت: دامداران استان آمادگی دارند با همکاری مسئولان مربوطه گوشت قرمز استان را بدون ایجاد بازارهای کاذب تأمین کنند.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار