البرز در رتبه چهارم تولید شیرکشور

کد خبر: ۱۹۲۳
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۰ 31 January 2015
مدیرکل دامپزشکی استان البرزگفت: به جزتخم مرغ، شیر و فرآورده‌های لبنی مازاد برمقدار مصرف شهروندان البرزی نیزبه سایراستان‌های کشورارسال می‌شود.
اصغر برائی‌نژاد، اظهارکرد: البرز تولید هشت درصد ازمجموع تخم مرغ‌های تولیدی کشوررا به خود اختصاص داده ودررتبه چهارم این حوزه قرار گرفته است.
به گزارش ايسنا وی افزود: روزانه 200 تن تخم مرغ دراستان تولید می‌شود که 100 تن آن مصرف ومابقی به استان‌های دیگر وحتی کشورهای همجوارصادرمی‌شود.
برائی‌نژاد ابرازکرد: بیشترین میزان صادرات تخم مرغ به کشورهای عراق وافغانستان است.
وی ادامه داد: به جزتخم مرغ، شیر و فرآورده‌های لبنی مازاد برمقدار مصرف شهروندان البرزی نیزبه سایراستان‌های کشورارسال می‌شود.
این مسئول گفت: روزانه نزدیک به هزار و 100 تن شیردر البرز تولید می‌شود که 400 تن آن مصرف و مابقی به استان‌های دیگرارسال و یا پس از تبدیل به فراورده‌های لبنی به کشورهای همجوارصادرمی‌شود .
برائی‌نژاد درادامه به مشخص نبودن آماردقیق میزان مرغ و گوشت تولیدی دراستان اشاره کرد وگفت:هم اکنون آماردقیقی از میزان گوشت قرمز و سفید در استان وجود ندارد.
وی تاکید کرد: روزانه 210 تن گوشت مرغ و 65 تن گوشت قرمزدر استان به مصرف می‌رسدکه بیشتر آن از طریق کشتارگاهی استان استحصال می‌شود ومابقی ازسایر استان‌ها وارد می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی استان البرز گفت: هم اکنون پنج کشتارگاه مرغ ودو کشتارگاه صنعتی دام دراستان فعال هستند.
وی اظهار کرد: ازابتدای سال تا کنون شیوع هیچ بیماری خاص و خطرناکی دربین جمعیت دامی استان گزارش نشده وامید است تا پایان سال هیچ دامی به بیماری واگیردار مبتلا نشود.
برائی‌نژاد افزود: ابتلای دامها به برخی بیماری‌های واگیردار بسیار خطرناک است و گاه منجر به ازبین رفتن تعدادی زیادی دام در چندین دامداری شده وخسارات اقتصادی زیادی به دامداروارد می‌کند.
برائی‌نژاد تصریح کرد: بیشترتمرکزماموران دامپزشکی در تزریق واکسن به دام‌هایی هستند که در دامداری‌های صنعتی نگهداری می‌شوند و دامهای عشایری دراولویت بعدی قرار دارند.
وی افزود: ازآنجایی که تعداد دامهای عشایر محدود است و دامها به شکل سنتی نگهداری می‌شوند ومدام درحال کوچ و عبور و مرور به مناطق مختلف هستند،تزریق واکسن به آنها اندکی دشوار است .
وی اظهارکرد:واکسن‌های دامهای عشایری معمولا براساس شناسنامه‌های این دامها ودرفصل بهار تزریق می‌شوند ودر صورت می‌شوند.
وی تصریح کرد: دام‌های عشایری غالبا به بیماری‌های فصلی وانگلی مبتلا می‌شوند که درصورت مشاهده ازدام بیماربه سرعت نمونه‌برداری شده و واکسن مورد نیازبرای بهبود بیماری تزریق می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی استان البرز در پایان گفت: با توجه به این که در فصل زمستان قرارداریم توجه ویژه دامپزشکی استان برمقابله با ابتلای طیورمرغداری‌ها به آنفولانزا است و دراین خصوص پایش‌های لازم را تشدیدکرده‌ایم تا این بیماری دربین جمعیت طیور استان شیوع پیدا نکند.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
وبگردی
آخرین اخبار