فرصت‌های گردشگری قم در پسابرجام

مدیر انجمن صنفی مجتمع‌های گردشگری و واحدهای پذیرایی گفت: تامین زیرساخت و امکانات اولیه هم واقعا دست بخش خصوصی نیست و باید دولت وارد عمل شود.
کد خبر: ۱۹۰۱۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۱ 29 February 2016
به گزارش تابناک قم، زمینه و نشانه‌های ورود به «گردشگری» رصد شده مسافران در استان فراهم شده است. مزه تلخ اقتصاد تک محصولی و نفت محور آنچنان کام این ملت را تلخ کرده که همه ما می‌خواهیم با عبور از اقتصاد غیرنفتی به شیرینی اقتصاد درون‌زا و بومی دست پیدا کنیم. 

از سوی دیگر رفع تحریم‌های اقتصادی و فرصت پسابرجام راه توسعه و تجلی اقتصاد غیرنفتی از جمله تقویت گردشگری مذهبی در استان را بیش از پیش فراهم کرده است. 

البته این توسعه و تثبیت نیاز به بستر سازی‌هایی از سوی مسئولان امر دارد و برخی از مشکلات و کمبود‌ها باید سایه شوم خود را از سر فعالان حوزه گردشگری بردارد. چالش‌ها و کمبودهایی که در گفت‌وگو با برخی از سرآمدان، متولیان و فعالان حوزه اقتصاد گردشگری تبیین و بررسی شده است.

مدیر انجمن صنفی مجتمع‌های گردشگری و واحدهای پذیرایی گفت: تامین زیرساخت و امکانات اولیه هم واقعا دست بخش خصوصی نیست و باید دولت وارد عمل شود.

محمد گنج خانلو از بی‌برنامگی برخی مسئولان استان در حوزه گردشگری انتقاد کرد و گفت: برخی اهمیت صنعت گردشگری را متوجه نشده‌اند. البته حرف‌های خوبی می‌زنند اما از عمل و حمایت خبری نیست.

وی با ابراز تاسف از این دیدگاه که برخی هم گردشگری را مساوی با ابتذال و حاشیه می‌دانند، افزود: برخی فکر می‌کنند ورود گردشگر خارجی به قم معنویت و قداست شهر را زیرسوال می‌برد. یعنی فکر می‌کنند کسی که برای گردشگری می‌آید، آمده تا در سطح شهر قم خودنمایی کند.

کم‌توجهی به صنعت گردشگری

این فعال حوزه گردشگری با اشاره به اینکه قرآن بار‌ها به صراحت ما را به سیر و سیاحت و درس گرفتن از آبادی‌ها و میراث گذشتگان دعوت کرده است، بیان داشت: چرا به این موضوعات از این منظر نگاه نمی‌کنیم که یک گردشگر خارجی امکان دارد بیاید و در اماکن مقدسه تحت تاثیر فضای معنوی و پاک قرار بگیرد و این حس زیبا را برای هموطنان خود هدیه ببرد.

مدیر انجمن صنفی مجتمع‌های گردشگری و واحدهای پذیرایی استان قم به ابعاد تبلیغی - معرفتی حوزه گردشگری پرداخت و تشریح کرد: فعالان حوزه گردشگری می‌توانند یکی از مبلغان تاثیرگذار ارزش‌های مذهبی شهر قم باشند. ما ابزار مهم ورود به قلوب مسافران و گردشگران نا‌آشنا به شهر قم هستیم. گنج خانلو با تاکید بر اینکه فعالیت در حوزه گردشگری جرات و جسارت مسئولان را می‌طلبد، اظهار داشت: متاسفانه مسئولان از تغییر و تحول و پیشرفت در عرصه گردشگری دوری می‌کنند و از ایده‌ها و طرح‌هایی که در بسط صنعت گردشگری وجود دارد استقبال نمی‌کنند.

استفاده از فرصت‌های پسابرجام

یکی دیگر از متولیان گردشگری با بیان اینکه گردشگر یک سرمایه مولد و زنده است، اظهار داشت: ورود یک گردشگر خارجی به یک شهر معانی و مزایای زیادی در پی دارد و فقط دستیابی به یک امتیاز اقتصادی نیست و مزایای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ارزشمندی دارد.

جواد جلالی رشد و توسعه در گردشگری را بسیار مهم و حیاتی تلقی کرد. عضو هیأت مدیره انجمن صنفی مجتمع‌های گردشگری و واحدهای پذیرایی استان قم با بیان اینکه باید از فرصت‌های پسابرجام استفاده کنیم، گفت: دوران تحریم‌های اقتصادی وابستگی به اقتصاد تک محصولی چه مکافات‌های تلخی را در پی دارد. بیماری که یکی از نسخه‌های شفابخش آن اتکا به اقتصاد مقاومتی و توانمندی‌های بومی است. در این میان یکی از استعداد‌ها و مزایای شاخص کشور «گردشگری» است.

این فعال حوزه گردشگری با تاکید بر اینکه استان قم باید محور و مرکز گردشگری مذهبی کشور باشد گفت: انجمن گردشگری استان با برگزاری همایش محراب مسافر درصدد برجسته کردن ارزش‌های مذهبی در حوزه گردشگری است.

بوروکراسی اداری پیش پای سرمایه‌گذاران

یکی دیگر از فعالان حوزه گردشگری با بیان اینکه قم از رتبه‌های بر‌تر جذب مسافر و زائر کشور است گفت: با وجود این مزایا و رتبه‌های ارزشمند کمتر از ۱۰ درصد از گردشگران خارجی را جذب می‌کنیم.
سید صدرالدین هاشمی نبود زیرساخت‌ها و بروز بوروکراسی‌های زائد را از جمله مشکلات حوزه گردشگری استان قم دانست.

وی با ابراز تاسف از درگیری واحدهای صنفی گردشگری و رفاهی استان با مسائل بسیار جزیی و پیش پاافتاده اداری، افزود: به طور مثال برای مجتمع گردشگری خود از شهرداری درخواست نصب یک تابلو نشانه در کنار خیابان کردم تا مسافران سرگردان نباشند اما به جای حل مساله آمدند جلوی محوطه را متر کردند و ادعا داشتند که باید عوارض پارکینگ به آن‌ها بدهم! این سرمایه گذارغیربومی اظهار داشت: چرا برخی از سازمان‌ها برای مجموعه‌ای که بیش از ۶۰ شغل در استان ایجاد کرده و به زیباسازی و درآمدزایی شهر کریمه اهل بیت(س) کمک می‌کند نگاه سوداگرانه دارند.

زمینه سرمایه گذاری فراهم نشده

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قم نیز با اشاره به استعداد و توانمندی بالای استان قم در حوزه گردشگری گفت: گردشگری حوزه‌ای است که نیاز به سرمایه‌گذار خارجی و متمول دارد اما متاسفانه مسئولان زمینه حضور آن‌ها را فراهم نکرده‌اند.

حسن آقاجانی در پاسخ به این سوال که چرا اتاق بازرگانی به مبحث گردشگری ورود نکرده و از آن حمایت نمی‌کند، گفت: در اینکه اتاق بازرگانی باید در این حوزه تقویت شود و بستر رشد و توسعه گردشگری را فراهم کند شکی نیست و هیأت رئیسه با برگزار جلساتی با فعالان و متخصصان این حوزه برنامه‌های خوبی را برای آن پی ریزی کرده است.

وی با انتقاد از ارائه‌نشدن تسهیلات کم بهره به صنعتگران افزود: گردشگری به دلیل زیرساخت‌های فراوان و گرانی امکانات با وام ۲۵ درصدی هیچ سنخیتی ندارد و نمی‌توان با این رویکرد بانکی به فکر توسعه گردشگری استان بود.

آماده‌سازی زیرساخت‌ها، پرهزینه است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم به عنوان یکی از متولیان و پاسخگویان حوزه گردشگری با انتقاد از این تفکر که برخی توسعه گردشگری را مطابق تضعیف شعائر دینی می‌دانند گفت: کشور در طول سال چیزی حدود 5 میلیون و 500 هزار توریست و مسافر خارجی دارد که بیش از نیمی از آن‌ها توریست‌های مذهبی هستند.  

عیسی رضایی با طرح این سوال که آیا چنین مسافران و توریست‌هایی که به قصد زیارت و اهداففرهنگی به قم می‌آیند تهدید محسوب می‌شوند، ادامه داد: آیا توریستی که آمده تا به معنویت و سلامت دل برسد مسبب تضعیف شعائر دینی است. اتفاقا چنین مسافری باعث و بانی تبلیغ ارزش‌های دین و حتی باورهای انقلاب اسلامی است.  

مدیر ارشد گردشگری استان قم با تاکید بر اینکه توریست‌ها اخلاق مدار‌ترین و فرهیخته‌ترین افراد هر کشور هستند، گفت: توریست‌ها هیچگاه به خود اجازه نمی‌دهند که اصول فرهنگی و قوانین یک کشور را زیر پا بگذارند.

منبع: همشهری

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار