هانی زاده در گفت و گو با تابناک مطرح کرد:

طرح B آمریکا برای شکست آتش بس در سوریه

تابناک تهران- آتش‌بس میان گروه‌های درگیر در سوریه، بر اساس توافق مسکو- واشنگتن رسماً نیمه شب گذشته آغاز شد. پیش از آغاز آتش‌بس، شورای امنیت سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه شماره 2268 به اتفاق آرا از تمامی طرف‌ها درگیر در سوریه خواسته بود به توافق مسکو - واشنگتن برای برقراری آتش‌بس در سوریه پایبند بمانند.
کد خبر: ۱۸۸۷۶۹
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۸ 27 February 2016
بر اساس توافقات قبلی بین آمریکا و روسیه قرار بود «توقف خصومتها» میان طرف‌های درگیر در سوریه از ساعت 24:00 جمعه به وقت دمشق (22 جمعه به وقت گرینویچ (01:30 بامداد شنبه به وقت تهران) آغاز شود. آتش‌بس، مشمول داعش، جبهه‌النصره و سایر گروه‌های تروریستی نخواهد شد.

بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه و گروه‌های اصلی معارضان مسلح این کشور قبلاً با این توافق اعلام موافقت کرده‌اند.

حسن هانی زاده در این باره می گوید: این آتش بس و روند پایدار نیست و قطعا طرف مقابل آن را نقض می کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در ادامه گفت و گو با تابناک افزود: اخبار و اطلاعات به دست آمده از سوریه نشان می دهد که آمریکا درصدد است تا طرح B را در این کشور پیاده کند که در واقع تحریک گروه های تروریستی برای نقض آتش بس است. طرح A همان آتش بس بود که در واقع در نتیجه گفت و گوهای روسیه و آمریکا اتفاق افتاد.
وی همچنین افزود: در حال حاضر دو جبهه در سوریه مشغول نبرد هستند، روسیه، ارتش، ایران و حزب الله و در طرف دیگر عربستان و ترکیه. آزاد سازی نبل و الزهرا پس از 4 سال نشان ازادامه پیروزی ها و در دست داشتن ابتکارعمل در دست نظام سوریه است.

هانی زاده با بیان این که داعش و النصره شامل آتش بس نمی شود، بیان کرد: این که دنیا با گروه های خشنی چون داعش و النصره چه رفتاری خواهد کرد در هاله ای از ابهام است. در حال حاضر بیش از 100 گروه تروریستی در سوریه فعال هستند و هنوز مشخص نیست که قرار است در آینده چگونه با این گروه ها رفتار شود. از طرفی نیز عربستان و ترکیه هم درسیاست هایشان در قبال سوریه شکست خورده اند اما در نهایت باید گفت آینده سوریه در ابهام قرار دارد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه معتقد است: تا زمانی که سازمان ملل وارد مساله سوریه نشود اتفاق قابل توجهی نخواهد افتاد و همان طور که گفته شد اتش بس نیز در نتیجه طرح B امریکایی ها شکست خواهد خورد.آمریکایی ها در نظر دارند تا در سوریه شرایط لیبی را ایجاد کنند. اکنون با ورود هواپیماهای آمریکایی به ایگاه اینجرلیک در ترکیه و احتمال ورود نیروهای ترک و سعودی به این کشور باید منتطر اتفاقات غیر منتظره در این کشور بود.




منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار