امیدواری به توسعه استان با تشکیل منطقه آزاد تجاری – صنعتی

کد خبر: ۱۸۵۹
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۳ 31 January 2015

شورای عالی مناطق آزاد و ویژه کشور در آخرین نشست خود که به ریاست دکتر جهانگیری معاون اول رییس جمهور تشکیل یافت ، ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی مستقل برای استان اردبیل را تصویب کرد.

به گزارش تابناک اردبیل، قرار است بزودی لایحه تشکیل این منطقه برای تصویب نهایی به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود.

پیش تر و در جریان سفر رئیس جمهور در مرداد ماه امسال به استان اردبیل ، بحث الحاق مناطقی از شمال استان اردبیل به منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس مطرح شد و در آبان ماه امسال به تصویب رسیده بود اما به دلیل اتخاذ سیاست تشکیل مناطق آزاد مستقل در برخی استانهای مرزی توسط دولت ، در نهایت قرار شده است منطقه آزاد تجاری و صنعتی استان اردبیل بصورت مستقل ایجاد شود.

مجید خدابخش استاندار اردبیل که خود نیز در جلسه اخیر شورای عالی مناطق آزاد کشور حضور داشت در این رابطه گفت: این نشست ابتدا با دستور جلسه مشخص کردن مناطق الحاقی شمال استان اردبیل به منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس تشکیل یافته بود اما پس از بحث هایی که در مورد اهمیت استراتژیک استان اردبیل به عنوان دروازه قفقاز مطرح شد و با توجه به ظرفیت های منطقه در زمینه های مختلف از جمله کشاورزی و گردشگری ، در نهایت تشکیل منطقه آزاد تجاری صنعتی مستقل استان اردبیل به تصویب رسید.

استاندار اردبیل با یادآوری امنیت مثال زدنی این استان اظهار کرد: ایجاد منطقه آزاد تجاری - صنعتی مستقل در استان اردبیل کلید توسعه اقتصادی منطقه است و با اجرایی شدن این تصمیم ، استان اردبیل به قطب بزرگ اقتصادی تبدیل خواهد شد و اجرایی شدن این تصمیم از بزرگترین خدمات نظام اسلامی به مردم استان اردبیل به شمار می رود.

وی با بیان اینکه فایده ایجاد منطقه آزاد تجاری - صنعتی مستقل در استان اردبیل بیشتر از الحاق بخش هایی از استان به منطقه آزاد ارس است ادامه داد: طبیعت منحصربفرد و قابلیت های گردشگری اردبیل، وجود 380 کیلومتر مرز زمینی با جمهوری آذربایجان ، برخورداری از گمرک بین المللی و گذرگاه مرزی و قابلیت های غنی کشاورزی و ظرفیت بالقوه توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی در استان، زمینه فعالیت پر رونق اقتصادی را در قالب منطقه آزاد فراهم می کند.

به گفته شعبان آزاددل کارشناس و پژوهشگر علوم اقتصادی هدف از ایجاد و توسعه مناطق آزاد تجاری وصنعتی در کشور افزایش صادرات، جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی، افزایش گردشگران ، ایجاد اشتغال و افزایش درآمدهای عمومی است.

وی تصریح کرد: بررسی گردش مالی و شرایط اقتصادی بخش هایی از کشور که قبلا منطقه آزاد اعلام شده اند نشان می دهد که میزان جذب سرمایه گذار و گردشگر ، حجم تجارت و میزان صادرات در این مناطق به شکل قابل توجهی بالاتر از سایر مناطق کشور است.

توحید مهدوی دانشجوی کارشناسی ارشد علوم اقتصادی و فعال رسانه ای در این باره گفت: شفاف سازی مزایای ایجاد منطقه آزاد تجاری وصنعتی برای مردم استان باعث امیدافزایی در جامعه می شود و از دولت انتظار می رود با اختصاص بودجه برای تقویت زیرساخت های ایجاد منطقه آزاد ، در جهت سرعت بخشیدن به تحقق اهداف ایجاد منطقه آزاد تلاش کند.

منصور حقیقت پور نماینده مردم اردبیل نیر نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت : تعیین منطقه آزاد تجاری برای استان اردبیل بصورت مستقل اقدامی در خور تقدیر است اما اجرایی شدن آن نیازمند کار کارشناسی است و مشاوران این طرح برای مطالعه در مورد حدود این منطقه نیاز به فرصت کافی دارند.

حقیقت پور با بیان اینکه هر اندازه وسعت منطقه آزاد در استان بیشتر باشد به نفع توسعه منطقه است افزود: پیشنهاد بنده این است که شهرستان نمین و فرودگاه اردبیل حتما در حوزه منطقه آزاد قرار گیرد تا هم تردد بدون ویزای سرمایه گزاران خارجی به منطقه تسهیل شود و هم از ظرفیت گردشگری و منطقه ویژه اقتصادی نمین به نحو احسن استفاده شود.

حقیقت پور با بیان اینکه در ابتدا پیشنهاد دادیم منطقه ویژه اقتصادی ارس به بندر آستارا متصل شود ادامه داد: از آنجا که دولت تصمیم گرفته است مناطق آزاد را بصورت مستقل در استانهای مرزی تعریف و ایجاد کند در نتیجه امیدواریم با مطالعه دقیق این مهم در کوتاهترین زمان ممکن به مرحله اجرا برسد.

یونس اسدی نماینده مردم مشگین شهر در مجلس شورای اسلامی هم اظهار امیدواری کرد اجرایی شدن طرح ایجاد منطقه آزاد تجاری وصنعتی در استان اردبیل به گونه ای باشد که کل اهالی استان و شهرستانهای مختلف به شکل مستقیم از مواهب این تصمیم بهره مند شوند.

اسدی تصریح کرد: قبلا مصوبه ای در شورای عالی مناطق آزاد کشور تصویب شده بود که بر اساس آن قسمتی از مناطق شمالی استان اردبیل به منطقه آزاد تجاری ارس ملحق می شد اما مصوبه جدید نفع بسیار زیادتری برای استان اردبیل دارد.

وی با خاطرنشان کردن اینکه استان اردبیل با ظرفیت خدادادی متنوع در بخش گردشگری، کشاورزی و نیروی انسانی این ظرفیت را داشت که به منطقه آزاد مستقل تجاری و صنعتی تبدیل شود ادامه داد: این مصوبه بزودی بصورت لایحه از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارسال می شود و انشاا با تصویب نهایی آن در مجلس شاهد شتاب گرفتن رشد و شکوفایی استان اردبیل خواهیم بود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار