انتخابات مجلس و آثار محلی آن

انتخابات در شئون و لایه های مختلف جامعه دارای شور و هیجانات ویژه ای است که جوامع را تحت تاثیر خود قرار می دهد.
کد خبر: ۱۶۷۱۲۸
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۷ 20 January 2016
انتخابات در شئون و لایه های مختلف جامعه دارای شور و هیجانات ویژه ای است که جوامع را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

به گزارش تابناک ایلام:این رخداد مردم سالارانه در ابعاد ملی و منطقه ای، بازتاب زیادی بدنبال دارد که گذشته از شدت و ضعف حضور مردم در این فرایند، نماد اراده ملی، خرد جمعی، توجه به افکار عمومی و احترام به رای و نظر مردم است.
البته نتیجه رای مردم، همواره می تواند فعل و انفعالات متعددی در فراز و فرودهای سیاسی و اجرایی یک کشور در پی داشته باشد ضمن اینکه مشارکت بالای آنان قدرت بازدارندگی و اقتدار بین المللی شگرفی برای کشور در سطح ملی و جهانی ایجاد می کند.
در ساختار نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران انتخابات و نقش مشارکت سیاسی مردم در این عرصه، جایگاه ویژه و قانونی بسیار ارزشمندی دارد به طوری که از تعیین رهبری انقلاب بعنوان عالی ترین جایگاه نظارتی و هدایتی از طریق مجلس خبرگان رهبری تا همه پرسی تغییر در قانون اساسی و انتخاب رئیس جمهوری در کسوت اولین مقام اجرایی کشور و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا، همه با رای مکتوب و عزم مردم شکل می گیرند.
اما در بین این گزینش های مردمی، انتخابات مجلس شورای اسلامی گذشته از آثار ملی اش، دارای اثرات و بازتاب های محلی بسیار زیاد، جذاب و وصف شدنی است که به چند نمونه آن اشاره می کنیم.
1- در مناطق و محلاتی در استان های ایلام، لرستان، کرمانشاه و دیگر مناطق عشیره ای کشور از دو سال قبل از انتخابات مجلس شورای اسلامی، گل وحدت، رفع کدورت، نسب یابی، یارگیری وصله ارحام جوانه می زند و رشد کرده و قد می کشند.
در این مناطق کسانی که قصد شرکت در رقابت انتخابات دارند از قبل به فکر بستر سازی، همدلی، نوع دوستی و نسب شناسی می افتند و فامیل های نه چندان نزدیک را در می یابند و دوستان فراموش شده را پیدا می کنند و پایه های دوستی را حداقل تا روز انتخابات محکم بازسازی می کنند.
2- تکریم ارباب رجوع تقویت شده، مشارکت های فردی و اجتماعی ترویج می گردند، آداب اسلامی زنده می شوند روح همدردی رخ می نماید، ادب اخلاقی جوانه می زند، کرامت انسانی معنا پیدا می کند و انفاق و انعام ترجمه می شوند.
3- سنت معنوی جلوه گر شده، فضای مراسم عزا از عزلت و تنهایی رهایی یافته، عالم شادی ها متجلی می شود، عروسی بستگان از رکود و جمود عبور می کند، فقرای ناتوان کرامت می یابند، رسم دینی عیادت از مریض ها تجدید می شود، دست ها با جیب ها آشنا شده و سنت انفاق رخ می نماید، دشمنی های مزمن جای خود را به دوستی داده و کاروان همدلی به راه می افتد.
4- سره و ناسره با هم مجذوب می گردند، احساس عقیم بر عقل سلیم تنه می زند، کذب و صدق ردای همسان می پوشند، گفتار بر رفتار چیره می شود، چشم و گوش وظیفه خود را فراموش کرده، کیمیای تشخیص نایاب می شود، انتخاب اصلح سخت شده و تردید بر آسمان دل ها سایه می زند، ایل و تبار و خرد و کلان با حقیقت به ستیزه بر می خیزند و در بعضی مواقع چاه را بر راه ترجیج داده و راه را به سمت چاه هدایت می کنند.
5- قدرت چانه زنی یکه تاز میدان رقابت می شود، در برخی مناطق شایستگی مغلوب بایستگی می شود، باید بر نباید رجحان پیدا کرده تنور غلو داغ، آسمان صداقت غبار آلود، سرزمین صافی مکدر، افق بینایی کاهش، همه ماها من می شوند، ناظر جای مجری را پر کرده، یک نفر ناجی می شود، بهشت های خیالی احداث و اضطراب لانه آرامش را اشغال می کند.
6- اصولگرا کفش اصلاح طلبی می پوشد، مشارکتی عصای دست ائتلافی شده، اعتدالیون به اردوگاه افراط گرایان پناه می برند، تکنو کرات ها نیز خود را به قطار اصلاحات آویزان می کنند، عده قلیلی خود را کاندیدای طلایی این دوران تلقی کرده و دیگران را شکست خوردگان عرصه رقابت می پندارند.
7- بحث انتخابات گفتمان غالب می شود، شور و هیجان فضای عموم را تسخیر و بازار جلسات و نشست های شبانه سر مردم را گرم می کند، برای کوتاه مدت غم و غصه های جمعی را فراموش، مغازه داران مشغول فروش کیک و رانی می شوند، جوان های شهری و روستایی رونق را به شارژهای تلفن های اعتباری ارزانی می دارند، آنان رویاهای قشنگ خود را در اقوال کاندیداها می جویند، مدتی جنب و جوش مردمی بر فضای سکوت حاکم می شود و امید و سرزندگی را به جامعه نوید می دهد.
8- خانواده، تیره، طایفه، ایل و تبار از هم دیگر تفکیک شده و در صحنه ای دیگر یک صف واحد تشکیل می دهند.
مردمان سالم و شریف مناطق عشایری با کمال صداقت و یکرنگی، نقش و رسالت سیاسی خود را بدرستی ایفا نموده و با مشارکت بالا، امنیت ملی را ارتقا می بخشند.
9- چاپخانه ها فعال می شوند، فضای مجازی از ماه های قبل با رد و بدل میلیون ها پیام پای کار می آیند، انجماد اجتماعی به تحرک و تفرج تبدیل می شود، نرخ اجاره اماکن تجاری و مسکونی بطور سرسام آوری افزایش یافته و صاحبان این اماکن از این جریان منتفع می گردند، محتوای جیب و کیف کاندیداها خالی و هزینه تبلیغات می شود و آخر سر هم یکی از آنان که توفیق رفیقش بوده و از زرنگی و زیرکی و قدرت بالای توجیه گری و دست بازتری برخوردار بوده و مزیت های واقعی خود را به مخاطبانش انتقال داده موفق می شود بر صندلی سبز بهارستان بنشیند و این فرصت را جشن بگیرد و به شادی و پایکوبی بپردازد و مابقی نیز دست از پا درازتر و با صدها غم و غصه و افسوس و عزا، راهی خانه و کاشانه خراب خویش شوند.
آری این بود بخشی از اثرات انتخابات مجلس شورای اسلامی در مناطق و محلات و شهرستان های استان ما و دهها شهرستان در استان های همجوار.
بیایید با انتخاب آگاهانه و هوشمندانه و اصلح، در این دوره نمایندگانی را راهی خانه ملت کنیم که توانایی دفاع از موکلان خویش را داشته و بتوانند با وضع قوانین مناسب و نظارت بر اجرای آن، سهمی در توسعه و شکوفایی مناطق و حوزه انتخابیه خود داشته باشند./ف
منبع:ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار