کمبود شدید مسجد در پردیسان قم

پیش بینی شده که جمعیت این شهرک به بیش از 300 هزار نفر طی چند سال آینده برسد، و با توجه به این مسئله ساخت مسجد در این شهرک نسبت به افزایش جمعیت آن عقب تر است شاید تا چند سال اینده شهرک پردیسان قم با بحران شدید کمبود مسجد روبرو شود.
کد خبر: ۱۵۷۸۱۴
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۵ 05 January 2016
به گزارش تابناک قم، در گذشته که شهرهای ایران از جمعیت زیادی برخوردار نبودند ، معمولا محور شهرسازی مسجد بود و با همین نگاه ،می بینیم در بسیاری از محلات قدیمی از جمله محلات قدیمی قم در ابتدا مسجد جانمایی و ساخته می شد و بعد به امور دیگر توجه می شد.

یکی از اصول شهرک سازی در جوامع اسلامی از جمله در ایران توجه به زیرساخت های اساسی دینی و اسلامی از جمله ساخت مساجد در شهرک ها می باشد امری که در شهرک سازی در ایران به آن توجه کافی نمی شود.

شهر مقدس قم هم در بحث شهرک سازی از این امر مستثنی نیست، و در ساخت شهرک ها باید به ساخت مساجد هم در این شهرک ها توجه شود بزرگترین شهرک قم که در سال۱۳۷۷ توسط وزارت مسکن و شهرسازی تأسیس شد و در سال ۱۳۹۰ به یکی از مناطق شهرداری قم تبدیل شد، شهرک پردیسان در جنوب غربی شهر قراردارد،و منطقه هشتم شهرداری قم محسوب می شود.

شهرک پردیسان در حال حاضر دارای 15مسجد است و5مسجد در حال ساخت دارد و با توجه به جمعیت90هزار نفری آن حداقل این شهرک نیاز به 100مسجد دارد و با توجه به این که پیش بینی شده جمعیت پردیسان قم تا چند سال اینده به مرز300هزار نفری برسد اگر تعداد مساجد ساخته شده به عدد100هم برسد باز نمی تواند نیاز ساکنان پردیسان را تامین کند.

مساجد کشور در طول 35 سال گذشته که از پیروزی انقلاب می گذرد حدود 8/2 برابر شده است و از 25 هزار مسجد در سال 1357 به 72 هزار مسجد رسیده است ولی این عدد به اعتقاد کارشناسان با افزایش جمعیت و باتوجه به اهداف انقلاب اسلامی چندان متناسب نبوده است.

این عدم تناسب زمانی بیشتر خود نشان می کند که تعداد مساجد در ایران را با چند کشور مسلمان مورد مقایسه قرار دهیم، چندی پیش تقی قرائتی مدیر موسسه مسجد اعلام کرد ایران در ساخت و تعداد مساجد از بسیاری از کشور مسلمان جهان مانند ترکیه، بنگلادش و اندونزی بسیار عقب تر است. او گفت در کشور بنگلادش که به اندازه استان کرمان است 250 هزار مسجد کوچک و بزرگ و در کشور اندونزی 660 هزار مسجدبیشترین تعداد مسجد در یک کشور مسلمان وجود دارد. 

رئیس ستاده اقامه نیاز گفته بود: در حال حاضر در زمینه سرانه فضا برای هر فرد در مسجد استانداردی وجود ندارد و در این زمینه هر سازمان و نهاد داخلی و خارجی آماری ارایه می دهد، اگر برای هر 200 نفر یک مسجد ساخته شود باید به ازای هر نفر در شبستان مساجد 82 سانتیمتر مربع فضا اختصاص یابد.

طبق آمارهای سازمان تبلیغات اسلامی و ستاد اقامه نماز 72 هزار مسجد در کشور وجود دارد و این به معنی سرانه  یک مسجد به اعضا هر 1041 نفر است، آماری که نسبت به بسیاری از کشورهای اسلامی پایین تر است.

شهرک پردیسان قم که جمعیت بالای از آن قشر فرهنگی و طلبه هستند از همین امار پایین در کشو هم عقب تر است و می توان گفت که به ازای هر6هزار نفر یک مسجد در شهرک پردیسان وجود دارد.

پیش بینی شده که جمعیت این شهرک به بیش از 300 هزار نفر طی چند سال آینده برسد، و با توجه به این مسئله ساخت مسجد در این شهرک نسبت به افزایش جمعیت آن عقب تر است شاید تا چند سال اینده شهرک پردیسان قم با بحران شدید کمبود مسجد روبرو شود که به وجه شهر مقدس قم  اسیب می رساند.

بیش از12هزار نفر از ساکنان شهرک پردیسان را طلاب تشکیل می دهند که می توان از این ظرفیت هم بهره برد همچنین نیاز است مسئولین در بحث مسجد سازی در شهرک پردیسان  از ظرفیت خیرین نیز بهره ببرند.

منبع: ثامن
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار