سداکباتان فقط۵.۶مترمکعب ذخیره آب دارد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‎ای همدان ذخیره سد اکباتان همدان را ۵.۶ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: دشت خشک شده در استان همدان نداریم.
کد خبر: ۱۴۰۴۱
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۱ 16 March 2015

مدیرعامل شرکت آب منطقهای همدان ذخیره سد اکباتان همدان را ۵.۶ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: دشت خشک شده در استان همدان نداریم.

به گزارش تسنیم؛ مرتضی عزالدین با اشاره به اینکه وضعیت بارندگی در سال زراعی ۹۳-۹۴ تاکنون مطلوب نبوده است، اظهار داشت: در حال حاضر بیلان دشتهای استان همدان منفی بوده و سالانه به طور متوسط شاهد افت یک متری آب در این دشتها هستیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دشت خشک شده در استان همدان نداریم، گفت: استان همدان دارای ۱۳ دشت مستقل و مشترک با سایر استانهاست که همگی ممنوعه هستند ولی دشت کبودراهنگ به سبب شرایط نامساعد ممنوعه بحرانی بوده و سالانه نزدیک به ۲ متر افت سطح آبهای زیرزمینی در این دشت اتفاق می‏افتد.

عزالدین با بیان اینکه سالهای گذشته نزدیک به ۲۳۷ میلیون مترمکعب کسری مخزن در دشتهای استان همدان داشتیم، تصریح کرد: بارشهای مناسب استان همدان در سال زراعی گذشته سبب شد تا کسری مخزن در دشتهای همدان به ۲۲۴ میلیون مترمکعب کاهش یابد.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به کاهش شدید بارش در سال ۹۳ امکان خشک شدن دشت‌های همدان وجود دارد نیز گفت: سال آبی ۹۳-۹۴ شهریور سال آینده به اتمام می‏‌رسد و باید تا آن زمان صبر کرد و از هماکنون نمیتوان پیش‌بینی کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقهای استان همدان با بیان اینکه بارندگی در سطح کشور کاهش داشته است، اظهار داشت: در هفت سال گذشته متوسط بارندگی در کشور ۳۵ میلیمتر کاهش داشته و از ۲۵۰ میلیمتر به ۲۱۲ میلیمتر کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه استان همدان نیز از کاهش بارندگی مستثنی نبوده است، تاکید کرد: بارش‌های استان همدان در سال ۹۳ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد و نسبت به بلندمدت ۳۱ درصد کاهش داشته است.

عزالدین با تاکید بر اینکه تابستان سختی در سال آینده پیش‏روی استان همدان است، بیان کرد: براساس پیش‏بینیها تابستان سال آینده دمای هوا نیز افزایش یافته و تنش شدید آبی داریم که از این رو می‏طلبد مردم صرفهجویی لازم را در مصرف آب داشته باشند.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۱ درصد از منابع آبی استان همدان در بخش کشاورزی مصرف می‏شود، اظهار داشت: صرفهجویی ۱۰ درصدی آب در بخش کشاورزی مشکل آب شرب استان همدان را تا حد زیادی برطرف می‏‌کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با اعلام اینکه سد اکباتان در حال حاضر ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار مترمکعب ذخیره آب دارد، گفت: در حال حاضر ذخیره سد اکباتان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲ میلیون مترمکعب بیشتر است ولی بارشهای سال گذشته به مراتب بهتر از امسال بود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار