چاه های فرسوده فاضلاب تهدیدی برای جان مردم

چاه فاضلاب اولین و به عبارتی تنها روش دفع پساب های خانگی در قزوین است و از گذشتگان دور مردم در این شهر از این شیوه برای دفع پساب هایشان استفاده می کردند، حالا با گذر زمان اما فرسودگی و فرونشست خاک ها همین چاه ها را به تهدیدی برای جان مردم تبدیل کرده است.
کد خبر: ۱۳۴۵۳۴
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۷ 25 November 2015
به گزارش تابناک از قزوین؛چاه جاذب عبارتست از حفره يا گودال كه قابليت جذب داشته و كف آن تا بالاترين سطح ايستابي حداقل 3 متر فاصله داشته باشد. و این شیوه در استان قزوین و البته بیشتر استان های کشور تنها راه دفع فاضلاب های خانگی است.

به طوری که شاید بتوان به صراحت گفت که در ایران به تعداد منازل مسکونی لااقل 1 چاه دفع فاضلاب وجود دارد که این چاه ها به مرور زمان برای این که بتوانند مدت زمان طولانی تری مورد استفاده قرار گیرد. همین افزایش عمق در بی رویه در این چاه ها نیز در برخی از موارد مشکل ساز بوده است.

چاه های جذبی چاه هایی بودند که با ارتفاع مشخصی حفر میشد و پساب های این چاه ها بعد از گذر از لایه های خاک به عبارتی تقریبا تصفیه شده به آب های زیرزمینی می رسید در حالی که این افزایش عمق بی رویه سبب آلودگی بخشی از آب های زیر زمینی شده است. از سوی دیگر تخلیه این چاه ها سبب شده است که این چاه ها بیشتر از عمر خود فعالیت کنند که عامل بسیاری از افکن های چاه در قزوین است.


ابوالفضل ذوالقدر، مديرعامل سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري قزوين  در این باره اعلام کرد: با توجه به حوادث متعدد افکن چاه هاي منازل مسکوني در بافت فرسوده شهر قزوين، بازديد ساليانه يکبار از اين تأسيسات ضروري است.


ذوالقدر گفت: چاه ها در بافت فرسوده بستر مناسبي نداشته و همين زيرسازي نامناسب سبب مي‌شود که خاک اطراف چاه با اولين بارندگي به داخل چاه ريزش نموده و حوادث متعددي به بار آيد.

وي افزود: بنابراين خسارات اجتناب ناپذيرند، چرا که فرسودگي اين زيرساخت‌ها و شکستن لوله‌ها ، تخريب گلداني چاه، نشست زمين و افکن چاه ها، بافت فرسوده شهري را تهديد مي‌کند و ممکن است خسارات سنگين جاني و مالي را به بار آورد.

ذوالقدر ضمن تأکيد بر بازديد ساليانه يکبار از چاه هاي فاضلاب منازل مسکوني گفت: در دوماه گذشته شاهد بروز بيش از 6 مورد افکن چاه در قزوين بوده ايم که 3 مورد آن موجب محبوس و مصدوميت ساکنان منازل شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار