کتابدار نمونه استان قم:

کتابخانه‌های سیار نقش موثری در افزایش سرانه مطالعه دارند

کتابدار نمونه استان قم گفت: یکی از طرح‌های موثر برای ترویج فرهنگ کتابخوانی که فواید منحصر به فردی دارد کتابخانه سیار است چون به این وسیله کتابخانه وارد مناطق محروم می‌شود و حتی کسانی که اهل مطالعه نیستند نیز جذب مطالعه می‌شوند.
کد خبر: ۱۳۲۵۹۷
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۸ 21 November 2015
به گزارش تابناک قم، طیبه قربانی‌رضوان گفت: با توجه با اینکه کشور ما درگیر جنگ نرم است و دشمن از لحاظ مشغول تاخت و تاز است کتابداران می‌توانند به عنوان یک افسر جنگ نرم با معرفی کتاب‌های خوب و مناسب سطح آگاهی جوانان را بالا ببرند و آنها را در مقابله با تهدیدات واکسینه کنند.

کتابدار نمونه استان قم با اشاره به لزوم فرهنگ سازی کتابخوانی از خردسالی ابراز کرد: برای فرهنگ سازی کتابخوانی در کودکان باید کتاب‌های جذاب را در اختیارشان گذاشت و با اهدای جوایز آنها را کتابخوانی تشویق کنند چون مهم‌ترین و تاثیرپذیرترین قشر جامعه خردسالان هستند و سرمایه‌گذاری روی آنها به مراتب موثرتر و نتیجه بخش‌تر از سرمایه‌گذاری بر سایر گروه‌های سنی است.

قربانی‌رضوان افزود: کودکی که از همان سنین پایین با کتاب آشنا شود در بزرگسالی کتاب را به عنوان غذای روح و کتابخوانی را به عنوان یک امر ضروری و اجتناب ناپذیر می‌بیند.

وی نقش مادران در این زمینه را مورد توجه قرار داد و گفت: کتابداران با ارائه کتاب‌های حوزه تربیت فرزند به مادران می‌توانند بر آینده کودک و مسیر زندگی او تاثیر بگذارند.

کتابدار کتابخانه امام علی(ع) مشکلات مالی و استاندارد نبودن کتابخانه‌ها را دو مشکل اصلی کتابداران عنوان کرد و افزود: گاهی مواقع یک کتابدار می‌خواهد فعالیت‌های مختلفی را برای ترویج فرهنگ کتابخوانی اجرا کند اما به دلیل کمبود امکانات و استاندارد نبودن فضای کتابخانه مجبور می‌شود از این کار چشم‌پوشی کند.

وی ادامه داد: در استان قم شاهد این هستیم که برخی از مناطق دارای دو کتابخانه هستند ولی برخی از مناطق پرجمعیت از داشتن کتابخانه محروم هستند و زمینه‌ای برای آشنایی کودکان و نوجوانان با کتاب در آنجا وجود ندارد.

قربانی رضوان با بیان اینکه کتابخانه‌های سیار می‌توانند نقش موثری در افزایش سرانه مطالعه داشته باشند تصریح کرد: یکی از طرح‌های موثر در این زمینه که فواید منحصر به فردی دارد کتابخانه سیار است چون به این وسیله کتابخانه وارد مناطق محروم می‌شود و حتی کسانی که اهل مطالعه نیستند را جذب می‌کند.

وی گفت: هر کسی که دغدغه ترویج فرهنگ کتابخوانی دارد باید در این زمینه تلاش کند و در هر عرصه‌ای که می‌تواند به تبلیغ کتاب و کمک به گسترش این فرهنگ در جامعه بپردازد.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار