حضور بیش از ۱۳۰هزار قمی در پیاده روی اربعین

تاکنون بیش از ۱۳۰ هزار نفر از قم برای حضور در پیاده روی اربعین به مرزهای خروج از کشور اعزام شده‌اند و استان قم رتبه سوم از این نظر را دارد.
کد خبر: ۱۱۸۱۷۵۲
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۹ 24 August 2024

به گزارش تابناک قم، دانیال قنبری: با حضور گسترده زائران ایرانی و غیر ایرانی از اقصی نقاط جهان، دیار بانوی کریمه اهل بیت (س) و حریم مطهرشان حال و هوای اربعینی به خود گرفته است.

در گوشه و کنار صحن‌های حرم مطهر بانوی کریمان و شهر این بانو، موکب‌های مشترک از اقوام مختلف جهان که نشانه وحدت مسلمانان است، در هوای گرم و به صورت شبانه روزی از زوار سید الشهدا (ع) پذیرایی می‌کنند.

خیل عظیم عاشقان حسینی با گام برداشتن در مسیر معشوق، خود را به دیار اخت الرضا (س) رسانده‌اند تا برای حضرت ولی عصر (عج) دلدادگی کنند.

شهر قم در ۵۰ نقطه پذیرای زائرانی است که به وصال عاشق و معشوق دل به صحرا زده‌اند و این چیزی جز معجزه عشق به پسر علی بن ابی‌طالب (ع) نیست. همچنین دیار بانوی کریمه اهل بیت (س) با پذیرش ۱۷۰ موکب، خادمان خود را راهی مرز مهران، خرمشهر و کشور عراق میعادگاه ثارالله کرده تا به زائران قتیل العبرات خدمت رسانی کنند.

منازل همشهریان بانوی کرامت، بقاع متبرکه، حرم مطهر حضرت معصومه (س) و موکب‌ها هم از عشاق الحسین (ع) میزبانی می‌کنند و برای عرض ارادت و دست بوسی به استقبال آنها می‌روند.

حضور بیش از ۱۳۰هزار قمی در پیاده روی اربعین

در ایام اربعین حسینی، ۱۲۳ موکب از استان قم در شهرهای نجف، کربلا، سامرا و کاظمین مستقر شده است، ضمن اینکه در این دیار مرز و ملیت بی معناست، تنها چیزی که مهم است، حب حسین (ع) است و همین امر موجب شده تا قم میزبان بیش از ۱۴ ملیت از اقصی نقاط باشد.

بنا بر اعلام قرارگاه اربعین استان قم، از زمان آغاز به کار این قرارگاه تا روز ۳۰ مرداد ۲۴ هزار زائر در ۵۰ موکب از ۵ ملیت اسکان یافته‌اند.

پایانه‌های مسافربری مرکزی، فدک، خرمشهر و ۷۲ تن مستقر در شهر قم وظیفه اعزام زائران اربعین را بر عهده دارند و تاکنون ۴۰ درصد بلیط‌های سفر به مرزهای خروج از کشور از این طریق و به صورت اینترنتی خریداری شده است.

این پایانه‌ها به صورت روزانه ۶ هزار مسافر و زائر را به مرزهای خروج از کشور منتقل می‌کنند و از ابتدای سفرهای اربعین، چهار هزار و ۵۰۰ سرویس به مرز مهران اعزام شده‌اند.

گفتنی است، ۴۷ هزار نفر از زائران اربعین حسینی از طریق ناوگان‌های حمل و نقل اتوبوس بین شهری استان قم به مرزهای خروج از کشور عزیمت کردند و ۷۰ درصد زائران به مرز مهران، ۲۸ درصد به مرز شلمچه و مابقی به مرزهای خسروی و چذابه منتقل شده‌اند.

حضور بیش از ۱۳۰هزار قمی در پیاده روی اربعین

اعزام بیش از ۱۳۰ هزار نفر از قم به مرز / رتبه سوم زائر اعزامی کشور

تاکنون بیش از ۱۳۰ هزار زائر اربعین از قم به کربلا اعزام شده‌اند و این عدد در مقایسه با سال قبل ۲۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد و از این نظر استان قم در رتبه سوم زائران اعزامی کشور قرار دارد.

هیأت‌های مذهبی اتباع مقیم استان قم هم برای گام برداشتن در مسیر معشوق از پای ننشسته‌اند و هیئت مذهبی مهاجرین افغانستانی مقیم قم با برپایی موکب در ابتدای محور قم - اراک میزبان زائران اربعین حسینی به ویژه زائرانی از کشورهای افغانستان و پاکستان هستند.

موکب اهالی کشور پاکستان هم چند روزی است که در صحن جواد الائمه (ع) حرم بانوی کرامت از زائران اربعین حسینی میزبانی می‌کنند.

گروهی از هنرمندان انقلابی و متعهد استان قم هم همچون سال‌های گذشته به عمود ۱۳۲۰ مسیر پیاده روی اربعین نجف به کربلا رفته‌اند تا نقش و نگار کنند و برپایی نمایشگاه روشنگری فجایع رژیم صهیونیستی در جنگ غزه از برنامه‌های جنبی این هنرمندان در موکب مجزای خودشان است.

موکب‌های سیدالشهدا و شاه جمال از جمله مواکبی هستند که با حمایت و پشتیبانی شهرداری قم برپا شده‌اند و به صورت شبانه روزی تا پنجم ربیع الاول با ارائه خدمات اسکان، اطعام و خدمت رسانی پذیرای زائران اربعین حسینی خواهد بود.

بانوی کریمه اهل بیت (س) هم در این میان دامن کریمانه خود را پهن کرده و از مهمانانش میزبانی می‌کند.

حضور بیش از ۱۳۰هزار قمی در پیاده روی اربعین

حرم حضرت معصومه (س) در حوزه مربوط به اسکان، تغذیه و مسائل مربوط به درمان، هم برای زائران ایرانی و هم برای زائران غیر ایرانی برنامه ریزی‌هایی داشته است و مجموعه‌ای از خدمات در ضلع غربی حرم مطهر در صحن جوادالائمه به زائران ارائه می‌شود.

مجموعه‌های نظیر هلال احمر، نیروهای امداد و درمانی، بهزیستی و معاونت زائران استانداری در حرم مطهر بانوی کرامت مستقر شده‌اند و به زائران اربعین حسینی خدمت رسانی می‌کنند.

بهره مندی ۴ هزار و ۲۹۲ زائر اربعین حسینی از خدمات امدادی و درمانی هلال احمر قم

۴ هزار و ۲۹۲ زائر اربعین حسینی در موکب حضرت فاطمه معصومه (س) در عمود ۱۰۸۰ و درمانگاه الاقمار در کشور عراق و حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها، مسجد مقدس جمکران و امامزاده شاه جمال از خدمات امدادی، درمانی، دارویی و بهداشتی این جمعیت بهره‌مند شدند.

تیم‌های بهداشت و درمان جمعیت هلال احمر استان قم متشکل از ۱۷۷ پزشک متخصص و عمومی، پرستار، تکنسین داروخانه، امدادگر، نجات گر و اعضای داوطلب با استقرار در کشور عراق در درمانگاه موکب آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) در مسیر پیاده روی نجف اشرف به کربلا در عمود ۱۰۸۰، موکب اهالی قم المقدسه و درمانگاه الاقمار در کربلای معلی و همچنین در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها، مسجد مقدس جمکران و امامزاده شاه جمال در دو بخش خواهران و برادران به صورت شبانه‌روزی به زائران کشورهای ایران، عراق، پاکستان و دیگر بلاد اسلامی خدمت رسانی می‌کنند.

حضور بیش از ۱۳۰هزار قمی در پیاده روی اربعین

۶۰ نفر از پزشکان و متخصصان سازمان بسیج جامعه پزشکی سپاه استان قم هم با استقرار در درمانگاهی در عمود ۲۱۵ به زائران اربعین حسینی به ارائه خدمات می‌پردازند و روزانه به طور متوسط میزبان ۲ هزار زائر هستند.

آستان مقدس حرم حضرت معصومه (س) در حوزه فرهنگی هم فعال بوده و در اطراف حرم مطهر فضاهایی را با عنوان خیمه‌های فرهنگی تدارک دیده و خدمات فرهنگی را به زائران ارائه کنند.

اطعام روزانه بیش از ۱۲ هزار زائر در حرم مطهر بانوی کرامت

با توجه به حضور زائران ایرانی و غیرایرانی به مناسبت اربعین حسینی در حرم مطهر بانوی کرامت، روزانه بین ۶ الی ۷ هزار پرس صبحانه و هر شب ۶ هزار غذای گرم نیم پرس در موکب حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها میان زائران توزیع می‌شود.

۳۱۳ مبلغ، خادم مسجد، مداح و فعال فرهنگی در قالب هیأت خدام الحسین (ع) با حمایت اداره‌کل تبلیغات اسلامی قم برای نظافت و پاکیزگی اطراف حرم سید الشهدا (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) عازم کربلا شدند.

حضور بیش از ۱۳۰هزار قمی در پیاده روی اربعین

دیار بانوی کریمه اهل بیت (س) برای جاماندگان اربعین حسینی هم برنامه دارد و مقرر شده است تا پیاده‌روی دلدادگان اربعین در روز اربعین در شهر قم (مسیر حرم تا حرم)، کهک، جعفریه و قنوات برگزار شود.

طبق سنت هر ساله، امسال نیز عزاداران حسینی در روز اربعین، مسیر بلوار پیامبر اعظم (ص) از حرم مطهر حضرت معصومه (س) تا آستان مقدس مسجد جمکران را برای عرض تسلیت به محضر صاحب عزا با پای پیاده طی خواهند کرد.

از ساعت ۱۷ اجتماع بزرگ «دلدادگان حسینی رهپویان مهدوی» در صحن جامع امام مهدی (عج) با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مؤمنی و مداحی سید علی حسینی نژاد برگزار خواهد شد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار