چالش صادرات بخش کشاورزی مازندران

کد خبر: ۱۱۷۸۷۶۷
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۳ 03 August 2024
چالش صادرات بخش کشاورزی مازندران
دولت و بخش خصوصی ۲ بال یک پرنده و به تعبیری هر یک از اعضای آن در یک قایق قرار دارند"، این جمله در حالی بخشی از اظهار نظر استاندار مازندران در نشست گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان به شمار می رود که بازرگانان به شدت نسبت به وجود چالش های صادرات محصولات کشاورزی استان گله مندند.
 
به گزارش خبرنگار ایرنا، جلسه شورای گفت و گو دولت و بخش خصوصی مازندران امروز شنبه با حضور استاندار برگزار شد و صادر کنندگان محصولات کشاورزی عملی نشدن تعهد ارزی، مشکلات بانکی برای بازگشت ارز به داخل کشور، توقف ثبت سفارش کالا و مسایل تهاتر را از جمله موانع پیش روی توسعه صادرات مازندران عنوان کردند.
 
شماری از صادر کنندگان محصولات کشاورزی مازندران نسبت به وجود رانت در ثبت سفارش صادرات انتقاد کرده و گفتند : در حالی تولیدات مازاد بر مصرف استان برای صادرات با چالش های اساسی مواجه است که افرادی همان تولیدات داخلی را وارد و حتی مجوز های ثبت سفارش را خرید و فروش می کنند.
 
خرید و فروش کارت بازرگانی همچنان بیداد می‌کند، صادرات هم همراه با بازگشت پول نیست و شرط صادرات با تهاتر کالا نیز عملیاتی نمی شود، از دیگر اظهارات صادر کنندگان مازندران در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان مازندران است.
 
آنان همچنین گفتند : واردات هزاران تن محصولات کشاورزی به داخل کشور در حالی است که ثبت سفارش صادرات محصولات کشاورزی مازندران همچنان متوقف است.
 
مازندران طبق چشم‌انداز ترسیم شده در سال ۱۳۹۶ قرار بود تا سال ۱۴۰۰ به صادرات سه میلیارد دلاری برسد، اما به استناد آمارها میزان صادرات این استان رشد چندانی نداشت و در آستانه سال ۱۴۰۰ همچنان مانند چند سال اخیر است.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار