نقدی بر گردهمایی هتل المپیک

بازگشت ارباب حلقه

به نظر می‌رسد گردهمایی هتل المپیک بیش از آنکه ایجاد فضایی برای قدردانی از زحمت کشان ستاد پزشکیان باشد، اولا محلی برای عرض اندام مجدد باند حلقه و پس از آن میدان داری دو گروه بوده است .
کد خبر: ۱۱۷۸۵۴۶
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۰ 01 August 2024

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، مهدی مرادی ، یکی از آفت‌های بسیار تاثیرگذار فضای سیاسی کشور و به تبع آن کهگیلویه و بویراحمد، ناهمخوانی فعل سیاسی افراد و اعضا با مرام و اساس نامه حزبی و گروهی است. هر چند در بحث ساختارمند بودن احزاب در فضای سیاسی کشور خود مناقشه‌ای دیگر وجود دارد به این معنی که بسیاری بر این باورند که اساسا حزب به معنای واقعی در کشور وجود ندارد، چون حاکمیت چندان اعتقادی به بردن فضای سیاسی به سمت قدرت گرفتن احزاب ندارد.
اما با همین نیم بند کار اصطلاحا حزبی و گروهی که در قالب دو جریان اصلاح طلب (چپ) و اصولگرا (راست) و اخیرا عده‌ای هم عنوان مستقل را برای خود انتخاب کرده اند، شاهد کنش و واکنش‌های سیاسی هستیم که تبلور عمل واقعی سیاسی این گروه‌ها در حداکثر چند ماه پیش و پس انتخابات، مشهود می‌شود؛ بنابراین هر آنچه که کنش و واکنش در قالب، برگزاری جلسات، گردهمایی و همایش، تحلیل سیاسی و هر آنچه که می‌تواند در این قالب جا بگیرد مختص به همان چند ماه است.
نقدی بر همایش تجلیل از اعضای ستاد پزشکیان در هتل المپیک
با وجود اعتقاد بسیاری مبنی بر شکست فاحش اصلاح طلبان در رای آوری انتخابات اخیر نسبت به سعید جلیلی که دلیل این اعتقاد تجزیه و تحلیل آماری استان به استان و همچنین پتانسیل‌هایی که از هر دو گروه مورد استفاده قرار گرفت، اما باز هم همین پیروزی پزشکیان کافی بود تا برخی از چهره‌های تندرو در میان اصلاحات کهگیلویه و بویراحمد دست به کار شوند و تلاش کنند این پیروزی را به نام خود مصادره کنند و با ترفند جالب تجلیل از اعضای ستاد پزشکیان دیگر افراد منطقی و یا اصطلاحا میانه رو و حتی گروه‌ها و احزابی مانند برخی اصولگرایان حامی پزشکیان را هم به عنوان سیاهی لشکر وارد میدان بازی طراحی شده خود کنند.
بازگشت ارباب حلقه
اصطلاح "حلقه" چندین سالی است که در فضای سیاسی کهگیلویه و بویراحمد، وارد شده و البته گفته می‌شود سابقه بکارگیری آن برمی گردد به دوران مدیریت یکی از تندرو‌های یکی از جریانات سیاسی که بر اساس جنجالی که در آن موقع بوجود امد، گفته شد با رویکرد قوم گرایی تعدادی از فعالین رسانه‌ای و سیاسی با مدیریت یکی از مسئولین اجرایی استان، نشستی در یک رستوران یا کافه برگزار کردند، خروجی آن قرار بود تامین منافع قومیتی بخشی از مناطق استان باشد. نهایتا با رسوایی بزرگی که به وجود آمد برچسب افراط در قوم گرایی برای همیشه بر پیشانی آن مدیر و چند خبرنگاری هم که دانسته یا ندانسته وارد این بازی شده بودند، ماندگار شد.
اکنون و در برگزاری گردهمایی هتل المپیک یاسوج گویا همان وضعیت حلقه در حال تکرار است و این بار هم برخی افراد دانسته یا ندانسته وارد بازی حلقه قومگرایان، اما این بار به نام تجلیلی از اعضای ستاد پزشکیان شده اند و این می‌تواند آغازی برای بازگشت به دوران سیاه سلطه قوم گرایان بر استان باشد که اگر دلسوزی در این استان باشد باید از هم اکنون شکل گیری چنین حلقه‌ای را در نطفه خفه کند و اجازه ظهور و قدرت گیری مجدد این نوع تفکر را ندهند.
اقدام عجیب!
در این گردهمایی یک اقدام عجیب دیگری هم صورت گرفت. گفته می‌شود به تعدادی از افراد حاضر در این گردهمایی حکم عضویت در ستاد انتخاباتی دکتر پزشکیان داده شده است! حال این سئوال مطرح می‌شود که این احکام ستاد انتخاباتی آن هم چند روز مانده به مراسم تحلیف و تنفیذ و شروع کار رئیس جمهور به چه منظور بوده است؟ آیا حلقه مذکور قصد زمینه سازی برای اقدامات بعدی حلقه در مدیریت استان را دارد؟
اگر عمر سعد از گندم ری خورد اصولگرایان هم از دولت پزشکیان نصیب می‌برند!
فضای حاکم بر گردهمایی هتل المپیک نشان داد که آنان که تدارک این برنامه را دیده اند دقیقا دنبال مسائل جناحی هستند و چندان طرحی نو قرار نیست دراندازند، اما در این بین حضور فردی به عنوان نماینده اصولگرایان حامی پزشکیان بیش از آنکه نشان دهنده وفاق باشد، امیدواری به گرفتن سهم از تقسیم مناصب بود؛ 

 احتمالا با شرایط موجود ماجرای حضور این افراد به اسم اصولگرایی در صف اصلاح طلبان  بیشتر به امید دریافت سهم است که از هم اکنون می‌توان پیش بینی کرد این افراد به نیت خود نخواهند رسید همانگونه که عمر سعد به هوای گرفتن حاکمیت ری راه بر امام حسین بست و نهایتا هم در این دنیا خسران دید و هم در قیامت دچار عذاب خواهد شد! این افراد هم در هر صورت مدعی اصولگرایی هستند و قاعدتا نمی توانند ادعا کنند که به دلایل منطقی با توجه به شخصیت و برنامه هایافراد از کاندید اصولگرای خود عبور کرده اند تا به کاندید اصلاح طلبان برسند !
جوان گرایی یا بچه بازی؟!
یکی از مغلطه‌هایی که چند سالی است برخی افراد تحت عنوان جوانگرایی مطرح می‌کنند در این گردهمایی هم بود. اصطلاح جوانگرایی نباید مقابل تجربه قرار گیرد همانگونه که نباید جوان گرایی، میدان دادن به ناپختگی و اصطلاحا به بچه بازی منجر شود! (کودکان در بازی راهبرد و آینده نگری ندارند و آنچه را دوست دارند بدون در نظر گرفتن شرایط مطالبه می‌کنند و یا انجام می‌دهند)
در این همایش بودند افرادی که علی رغم داشتن فرصت‌هایی برای بروز خود در جامعه، اما همچنان با میدانی که در این گردهمایی به ان‌ها داده شد، نشان دادند که هنوز به بلوغ سیاسی و فکری نرسیده اند و با بیاناتی که داشتند، دقیقا تصورات بازی کودکانه در ذهن خود را نمایش دادند بنابراین به نظر می‌رسد این افراد هنوز نیازمند مشق کردن در محضر بزرگان و با تجربه‌ها هستند و فعلا توانایی حضور در میدان بزرگان را ندارند.
نتیجه گیری
به نظر می‌رسد گردهمایی هتل المپیک بیش از آنکه ایجاد فضایی برای قدردانی از زحمت کشان ستاد پزشکیان باشد، اولا محلی برای عرض اندام مجدد باند حلقه و پس از آن میدان داری دو گروه یکی تندرو‌ها یا رادیکال‌های اصلاح طلبی و دیگری افرادی بود که معمولا در اینگونه موارد به دنبال منافع خود هستند که البته در تشکیل گردهمایی با بسیج تعداد زیادی از افراد که در این ماجرا فقط نقش سیاهی لشکر را داشتند موفق بودند، اما باید دید آیا این افراد به خواسته‌های خود هم می‌رسند؟

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار