یک فرمانده انتظامی:

لزوم پاک کردن عزاداری‌ها از مسائل خرافي

یک فرمانده انتظامی بر لزوم پاک کردن عزاداری‌های ابا عبدا... الحسين(ع) از مسائل خرافي و بدعت‌گذاری شده تأکید کرد
کد خبر: ۱۱۶۸۹۹
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۵ 23 October 2015

یک فرمانده انتظامی بر لزوم پاک کردن عزاداری‌های ابا عبدا... الحسين(ع) از مسائل خرافي و بدعت‌گذاری شده تأکید کرد. 

به گزارش تابناک ایلام، سرهنگ «شهرام اميريان» اظهار کرد: ماه محرم ماه پيروزي خون بر شمشير است که نقش محوري در پيروزي انقلاب اسلامي ايفا کرده است و دشمنان رمز موفقيت و پايداري در مقابل استعمار و استکبار را دنباله نهضت حسيني دانسته‌اند و تلاش گسترده‌ای مي‌کند.

وی افزود: با آميختن مراسم عزاداري ماه محرم با انواع خرافه‌ها و بدعت‌ها و اعمال وهن آميز به صور مختلف همچون قمه‌زنی و استفاده از آلات موسيقي غیرمتعارف از اثرات مثبت و حرکت آفرين نهضت عظيم عاشورا کاسته و آن را خشن و خرافي معرفي نمايند و همواره بيشترين سوءاستفاده‌های تبليغاتي از حماسه عاشورا داشته باشند.

فرمانده انتظامي شهرستان ايوان با تأکید بر اینکه می‌طلبد مسائل خرافي و بدعت‌گذاری شده از اين حرکت خدايي پاک شود خاطرنشان کرد: يکي از مهم‌ترين کارکردهاي مراسم عزاداري ايام محرم را ايجاد همبستگي در جامعه بوده که علاوه بر عقيده‌ي مذهبي مردم، مراسم ديني از مهم‌ترين عوامل بازدارنده‌ در بروز ناهنجاري‌هاست.

اميريان ادامه داد: عاشورا در حقيقت يک مدل است براي کساني که در آن از مبارزه‌ي يک دسته‌ي کوچک اما باایمانی بزرگ، در مقابل ظلم و ستم تا مرز شهادت، درس‌هاي زيادي مي‌گيرند و پيوستگي و استمرار فرهنگي، کارکرد ديگر اين مراسم است؛ چراکه در آن افراد متعلق به نسل‌هاي مختلف در کنار يکديگر جمع شده و در تعامل و مشارکت قرار مي‌گيرند و به‌این‌ترتیب از انقطاع و گسستگي تاريخي و فرهنگي جامعه جلوگيري به عمل مي‌آيد.

این فرمانده انتظامی با تأکید بر اینکه در حقيقت مهم‌ترين نقش محرم و عزاداري حسيني، همين وحدت‌آفريني و ايجاد وفاق اجتماعي حول اصول و قواعدي است که جوهر و روح فرهنگ ايران اسلامي به شمار مي‌رود تصریح کرد:جامعه‌پذيري، کاهش بزهکاري و آسيب‌هاي اجتماعي، بازيابي هويت ديني، اميد به آينده را از ديگر کارکردهاي مراسم عزاداري ايام محرم است.

وی بابیان اینکه مراسم عاشورا کارکردهاي انضباط‌بخشي، انسجام‌بخشي، حيات‌بخشي و سعادت‌بخشي را باهم در درون خود دارد بیان کرد:دشمنان اسلام و اهل‌بیت هميشه درصدد اين بوده که با اقداماتي همچون اعمال خرافي و اشعار سخيف بعضي از مداحان را گمراه کنند و چهره تشيع را مخدوش کنند.

اميريان اضافه کرد: ايجاد ترافيک، سد معبر،صداي بلندگو و هر کار ديگري که موجب آزار رساني به ديگران باشد، بايد از حريم عزاداري دور شود و  در عزاداري به فکر رقابت، چشم و هم‌چشمی که ما را از اخلاص دور می‌کند نباشيم.

این فرمانده انتظامی با اشاره به اینکه  امام حسين (ع) روز عاشورا در برابر تيرهاي دشمن ،نماز را اقامه کرد شما عزادارن بايد اول وقت همراه با نداي اذان ،اقامه نماز جماعت بکنيد افزود:در مدح اهل‌بیت (علیهم‌السلام) مبالغه و غلو نکنيم و مقام انبياء و اولياي ديگر را پايين نياوريم و از ابزار موسیقی و ریتم‌هایی که در شأن عزاداري امام حسين(ع) نيست، دوری‌کنیم.

وی تصریح کرد: مداحان محترم ،اشعار بر خواسته و برگرفته از آيات و روايات و تاريخ کربلا که علاوه بر تحريک عاطفه، عقل و حماسه را نيز رشد می‌دهند استفاده کنند./ج

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار