صنعت گردشگری کرمانشاه ظرفیتی فراموش شده برای اشتغال زایی

این حقوقدان گفت: صنعت گردشگری، نوعی صنعت خدماتی است که ترکیبی از بخش‌های اقتصادی مختلف است.
کد خبر: ۱۱۵۴۷۷۲
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۷ 17 February 2024

فرامرز یوسفوندی در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه، اظهار کرد: صنعت توریسم و گردشگری به میزان زیادی بر تمام ابعاد اقتصاد کلان تاثیر می‌گذارد به همین دلیل گزینه مناسبی برای درآمد زایی دولت‌ها و بهبود وضعیت درآمدی مردم به شمار می آید.

وی افزود: هر کشوری که با مدیریت و برنامه ریزی صحیح در این زمینه ها موفق به جذب گردشگر شود، باعث تقویت مثبت جنبه‌های اجتماعی و اقتصادی و زیست محیطی کشورش نیز می‌شود.

این حقوقدان تصریح کرد: توسعه‌ زیرساخت‌ها، افزایش درآمد، ایجاد شغل برای میزبانان، فراهم آوردن درآمدهای مالیاتی و به طور کلی توسعه‌ی اجتماعی و اقتصادی از جمله نمونه های تاثیر رونق گردشگری بر کیفیت زندگی در کشورهای گردشگری جهان است.

وی خاطرنشان کرد: صنعت گردشگری در جهان بعنوان بزرگ‌ترین صنعت خدماتی از نظر درآمدزایی دارای جایگاه حایز اهمیتی است و توریسم به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین صنایع دنیا محسوب می شود.

این کارشناس حقوقی ادامه داد: صنعت گردشگری بعد از صنایع شیمیایی با درآمد ١.٩٣٣ میلیارد دلار و نفت و گاز با درآمد ١.٩۶٠ میلیارد دلار با عدد ١.۵٨۶ دلار در جایگاه سومین صنعت برتر جهان قرار داشت.

وی بیان کرد: گردش مالی صنعت گردشگری در جهان به عنوان یکی از منابع تامین مالی به رشد و توسعه‌ی اقتصادی کشورها کمک می‌کند و کلیه‌ی بخش‌های اقتصاد را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

این قاضی بازنشسته تشریح کرد: به عنوان مهم‌ترین صنعت درآمد زا در کشورهای در حال توسعه، هر چهار شغل جدید ایجاد شده یک شغل مربوط به گردشگری بود. به عبارت دیگر صنعت گردشگری ١٠.٣ درصد از کل مشاغل جهان (٣٣٣ میلیون) و ١٠.٣ درصد از تولید ناخالص جهانی (٩.۶ تریلیون دلار) را تأمین می‌کرد.

وی اذعان کرد: بر اساس آمار سال ٢٠٢١، پنج کشور از توریستی ترین کشورهای ثروتمند جهان به ترتیب آمریکا، فرانسه، اسپانیا، امارات و ایتالیا هستند و بعد به ترتیب کشورهای انگلستان، آلمان، ترکیه، مکزیک و استرالیا رتبه‌ی ششم تا دهم را در لیست کشورهای پردرآمد صنعت گردشگری کسب کردند.

این وکیل دادگستری ابراز کرد: درآمد ترکیه یکی ازکشورهای همسایه از گردشگری آن در سال ٢٠٢١ به رقم ٢٠.٨ رسیده‌ است و
کشور فرانسه در سال ٢٠٢١ دومین کشور پردرآمد در صنعت گردشگری بود.

وی تشریح کرد: در این سال درآمد فرانسه از گردشگری نزدیک به ۴٠.٨ میلیاد دلار بود و در سال ٢٠٢١ درآمد گردشگری اسپانیا به ٣۴.۵ میلیارد دلار رسید.

یوسفوندی گفت: در ایران مهم‌ترین منبع کسب درآمد ارزی کشور و سایر کشورهای دارای جاذبه‌های جهانگردی گردشگری است و برای محقق شدن و رسیدن ایران به نقطه مطلوب در این صنعت, باید برنامه ریزی درست و همه‌ جانبه و آینده‌نگری صورت گیرد.

وی افزود: نشانه ی اهمیت جایگاه صنعت گردشگری در اقتصاد کشور ها می تواند به کارگیری تمام نیرو و توان کشورهای صنعتی برای جذب جهانگرد باشد.

یوسفوندی گفت: سهم گردشگری از کل اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۳.۱ درصد بوده که این رقم در سال ۲۰۲۱ به ۴.۱ درصد افزایش یافته است و آمارها نشان می‌دهد گردشگران خارجی ۲.۵ میلیارد دلار در ایران طی سال ۲۰۲۱ هزینه کرده‌اند.

وی ادامه داد: چالشهای موجود برای رسیدن به جایگاه واقعی ای ان در این صنعت را می توان چنین بیان کرد از جمله فرودگاه ویترین هر کشور است؛ چون فرودگاه‌ها اولین ایستگاهی هستند که گردشگران برای بازدید از کشور به آن پای می‌گذارند؛ این ویترین در ایران چهره زیبایی ندارد و بسیاری از گردشگران خارجی از شرایط، امکانات و ظرفیت‌های فرودگاه‌های بین‌المللی کشور رضایت ندارند.

این حقوقدان خاطرنشان کرد: چالش بعدی مربوط به مراکز اقامتی است که همواره اصلی‌‌ترین موضوع مورد انتقاد از سمت فعالان گردشگری بوده و زیرساخت‌های حمل‌ونقل به‌ویژه زیرساخت‌های جاده‌ای، سیستم حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری در ایران برای گردشگران از ضعف‌های زیادی رنج می‌برد.

وی بیان کرد: عدم آموزش به نیروی انسانی فعال در این صنعت از چالشهای بعدی است. نیروی انسانی فعال در صنعت گردشگری ایران از کارکنان فرودگاه تا کارکنان هتل‌ها و رانندگان تاکسی، هیچ‌کدام آموزش مناسب در این زمینه نداشته‌اند.

یوسفوندی تشریح کرد: یکی از مسائل مهم در گردشگری، توجه به بهداشت به‌خصوص وضعیت سرویس‌های بهداشتی است؛ سرویس‌های بهداشتی یکی از معضلات اساسی گردشگران خارجی در ایران است که تجربه سفر را برای آن‌ها ناخوشایند می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: ارائه خدمات بی‌کیفیت در مراکز توریستی و کمبود یا عدم وجود مراکز رفاهی بین‌راهی در جاده‌های کشور می‌تواند دیگر چالش ورود گردشگر به ایران باشد.

این قاضی بازنشسته اذعان کرد: ایران کشوری است که در منطقه خاورمیانه واقع شده و دارای تاریخ و فرهنگ غنی است و بازدیدکنندگان از سراسر جهان را به خود جذب می کند. صنعت گردشگری در ایران متنوع است و طیف وسیعی از جاذبه ها از جمله مکان های تاریخی، زیبایی های طبیعی و تجربیات فرهنگی را ارائه می دهد. این کشور دارای ٢٣ مکان ثبت شده در میراث جهانی یونسکو است که آن را به یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری در منطقه تبدیل کرده است.

وی ابراز کرد: گردشگری یک بخش حیاتی برای اقتصاد ایران می تواند نقش شتاب دهنده و ایجاد توسعه پادار کمک کند. که سهم قابل توجهی در ایجاد شغل و درآمدزایی دارد.

این وکیل دادگستری تشریح کرد: کرمانشاه سرزمینی است که تقریبا در ۱۶ رشته گردشگری دارای ظرفیت و مزیت است و گردشگری روستایی در مناطق چهار فصل منطقه، طبیعت بکر، تالاب‌های متعدد، جنگل‌های زاگرس، حیات وحش استان کرمانشاه به عنوان زیستگاه ۲۵۰ گونه پرنده بومی و مهاجر، تنوع غذایی منحصر به فرد، گردشگری سلامت و وجود بیمارستان‌ها و کادر درمانی مجرب با زیر ساخت‌های سخت و نرم در حوزه پزشکی است.

وی ادامه داد: مرکزیت کرمانشاه برای چهار استان همسایه و توریست دانشگاهی و اموزشی با وجود دانشگاه‌های معتبر، توریسم مذهبی با وجود مراسم آئینی و مذهبی و وجود اماکن تاریخی و مذهبی متنوع مربوط به هر آیین یکی دیگر از ظرفیت های گردشگری در استان است و ترانزیت زایران از کشورهای مختلف، گردشگری دفاع مقدس و یادمان‌های دفاع مقدس و گردشگری تاریخی آثاری مانند طاقبستان، بیستون، غار قوری قلعه نیز از ظرفیت‌های دیگر کرمانشاه است.

یوسفوندی گفت: وجود چهار هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی، ۲ هزار و ۲۰۰ اثر به ثبت رسیده در فهرست آثار ملی، ۲ اثر ثبت شده جهانی و ده ها اثر گردشگری که هنوز به ثبت نرسیده اند، و... از جمله عواملیست که نویدبخش افق روشنی برای توسعه گردشگری سلامت در منطقه است.

وی گفت: برای شکوفاشدن ظرفیت واقعی این استان در حوزه صنعت گردشگری باید مدیران استانی به صورت واقعی و عملی بتوانند این موضوع را در شمار یکی از اولویت های برجسته توسعه استان قرار دهند.

این وکیل دادگستری عنوان کرد: برای ورود گردشگر به هر شهر باید بسترهای مناسب فرهنگی، امنیتی و سیاسی ایجاد شود، هرچه تعداد گردشگران در یک شهر افزایش یابد نشان دهنده وجود امنیت در تمام ابعاد در آن شهر است و همین امر سبب رشد اقتصادی در شهر می شود.

یوسفوندی گفت: آگاه سازی، همراه سازی و توانمند سازی مردم و همزمان یک صدایی مدیران استان در بسترسازی و معرفی و سرمایه گذاری می توان بخش عظیمی از چالش بیکاری را در استان حل کند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار