بهره برداری از آبیاری تحت فشار در اراضی دانشگاه تبریز

با حضور اعضای هیات رییسه دانشگاه، مسئولین استانی، مدیران و مسئولان دانشکده کشاورزی، فاز 3 آبیاری تحت فشار سایت خلعت پوشان دانشگاه تبریز به بهره برداری رسید.
کد خبر: ۱۱۳۷۸۰
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۱ 18 October 2015
به گزارش تابناک تبریز، دکتر محمدرضا پور محمدی در این مراسم گفت: عدم استفاده بهینه از منابع آبی بزرگ ترین معضلی است که در حال حاضر در کشور ما وجود دارد.

رییس دانشگاه تبریز افزود: در جهان امروز بحران آب جدی ترین مسئله زندگی بشر است و پیروزی واقعی از آن کشوری است که بتواند منابع آبی خود را به بهترین نحو مدیریت کند وآینده پژوهان پیش بینی می کنند جنگ های آینده نه بر سر نفت و ...، بلکه بخاطر آب خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش دانشگاه ها در مدیریت بهینه منابع اشاره کرد و خاطرنشان کرد: تمام صنایع کشور از جمله کشاورزی و صنایع وابسته، برای موفقیت نیاز به ارتباط با دانشگاه دارند و این نخبگان و فارغ التحصیلان دانشگاهها هستند که پیشرفت صنایع را تضمین می کنند؛ پس اگر دانشگاه پیشرفت نکند، صنعت نیز پیشرفت نخواهد کرد.

بر اساس همین گزارش رییس جهاد کشاورزی استان نیز در این آیین خشکسالی را یکی از مهم ترین بحران های اجتماعی جهان معرفی کرد و گفت: در سال گذشته درجه حرارت هوا تا 70 درجه نیز رسیده بود که بحران آبی شدیدی را به همراه داشت، البته دولت تدبیر و امید از همان آغاز استقرار در خصوص بحران دریاچه ارومیه تصمیمات بسیار خوبی گرفته است و امید می رود در سایه تلاش و حمایت بی دریغ دولتمردان و پشتگرمی مردم، بتوان به بحران خشکسالی، بخصوص بحران دریاچه ارومیه فایق آمد.

مهندس کریم مهری در ادامه با اشاره به تلفات بالای کشاورزی و سوء مدیریت آب، افزود: اگر ما در بخش کشاورزی و آب دچار مشکل هستیم، بیشتر این مشکلات به مدیریت ضعیف بر می گردد؛ چرا که برای بالا بردن راندمان بهره وری با مصرف کم منابع، استفاده از امکانات پیشرفته و به روزضروری است؛ پس وقتی می توانیم از مردم توقع استفاده بهینه از منابع را داشته باشیم که تکنولوژی جدید را در اختیار آنها قرار داده باشیم.

رییس دانشکده کشاورزی نیز بهره برداری از فاز 3 آبیاری تحت فشار اراضی سایت خلعت پوشان دانشگاه تبریز را فرصتی خوب برای استفاده دانشجویان و کاربران برای مطالعات علمی عنوان کرد و گفت: به خاطر بحران آب، سطح آب های زیر زمینی بسیار پایین رفته است که مدیریت نوین در صنعت کشاورزی را طلب می کند تا دچار بی آبی نشویم.

دکتر باب الله حیاتی در ادامه افزود: کل اعتبار فاز های 1، 2 و 3 هزینه ای معادل 3 میلیارد و 630 میلیون ریال است و آبیاری تحت فشار در 45 هکتار فازهای 1 و 2 و 25 هکتار فاز 3 اجرا می شود که 8 هکتار به صورت قطره ای، 15 هکتار به صورت بارانی و 2 هکتار به صورت توسعه و سیستم آبیاری کم فشاراست.

وی همچنین یادآور شد: طی فروردین ماه امسال در 6 هکتار از زمین های سایت خلعت پوشان دانشگاه تبریز انواع درخت های هسته دار و گردو کاشته شده است.

مساحت کلی سایت خلعت پوشان دانشگاه تبریز 330هکتار بوده و دانشکده های کشاورزی و دامپزشکی در این سایت قرار دارند.


اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار