تدوین و اجرای مدیریت جامع منابع طبیعی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل از تدوین و اجرای طرح مدیریت جامع منابع طبیعی و توانمندسازی در این حوزه خبر داد.
کد خبر: ۱۱۳۴۷۹
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۰ 17 October 2015

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، شهامت هدایت عصر امروز در گردهمایی مسئولان منابع طبیعی سرعین اظهار کرد: آنچه که باید در طرح جامع مدیریت و توانمندسازی منابع طبیعی به آن توجه کنیم احیای حقوق دولتی در عرصه‌های منابع طبیعی و جنگلی است که قطعاً نتایج خوبی را نیز به همراه دارد.

وی تصریح کرد: از جمله وظایف اصلی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل حفظ، توسعه، اصلاح، احیا و بهره‌برداری صحیح و اصولی از جنگل‌ها و مراتع است که لازمه رسیدن به این اهداف در درجه اول اجرای طرح تفکیک انفال و تثبیت مالکیت دولت بر اراضی ملی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل بیان کرد: منابع طبیعی تجدید شونده به عنوان منابع پایه و حیات‌بخش انسان جدا از اهمیت اقتصادی ضامن بقا و پایداری آب و خاک و هوای سالم و پشتوانه مطمئنی برای حفظ و توسعه کشاورزی محسوب می‌شود.

هدایت افزود: تحقق این مهم در اجرای طرح ممیزی اراضی و تفکیک مستثنیات اشخاص حاصل می‌شود.

وی بیشترین اختلاف منابع طبیعی با مردم را مشخص نبودن حدود و ثغور اراضی زراعی نسق‌دار مردم عنوان کرد و ادامه داد: در این زمینه طرح پلاک به پلاک را اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در تمامی شهرستان‌ها آغاز کرده که با اجرا و اتمام این طرح بسیاری از مشکلات منابع طبیعی با مردم مرتفع می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اجرای طرح مدیریت یکپارچه منابع طبیعی در حوزه درویش چایی سرعین بیان کرد: اجرای طرح مدیریت جامع در حوزه درویش چای سرعین موجب حفظ و بهبود تنوع زیستی، ارتقا و بهبود معیشت جوامع محلی، کاهش فرسایش و رسوب و جلوگیری از بروز سیلاب می‌شود.

وی اضافه کرد: کاهش اثرات خشکسالی، افزایش بهره‌وری در منابع طبیعی، افزایش منابع آب قابل استفاده می‌شود و اثرات تغییرات اقلیمی را کاهش می‌دهد.

هدایت ادامه داد: مدیریت یکپارچه منابع طبیعی و توانمند‌سازی جوامع محلی در گام اول و ایجاد هماهنگی اقدامات بین سازمانی در گام بعدی از جمله دستاورد‌های آن است.

وی اجرای طرح توانمندسازی با هدف ارتقا سطح معیشت حوزه‌نشینان و حفظ، احیا و توسعه و بهره‌برداری اصولی از منابع طبیعی با مشارکت روستاییان را نیز از دیگر اقدامات اجرایی طرح مدیریت جامع دانست.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار