پيام استاندار يزد به مناسبت همايش ملي نكوداشت مهدي اخوان ثالث

استاندار یزد در پیامی به مناسبت برگزاری همایش ملی نکوداشت مهدی اخوان ثالث شاعر معاصر ایران، وی را شاعری با احساس دانست و برگزاری این همایش را رخدادی خجسته ارزیابی کرد.
کد خبر: ۱۰۷۱۳۴
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۱ 06 October 2015

به گزارش تابناک یزد،متن کامل پیام « سیدمحمد میرمحمدی»، استاندار یزد بدین شرح است:

همايش ملي نكوداشت مهدي  اخوان ثالث (م. اميد) شاعر پرآوازه شعر معاصر ايران، شاعر يزدي الاصل و فهرجي نژاد كه به همت اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي، دانشگاه يزد و علاقه مندان و ادب دوستان استان دارالعلم يزد برگزار ميگردد رخدادي است خجسته، از آن جهت كه گامي است در بازشناسي ادبيات غني و انسان ساز ايران اسلامي، ادبياتي كه آئينه تمام نماي ذوق و احساس و عاطفه و علم و فرهنگ و انديشه ماست و دريچه ايست به سوي زيبايي ها و شكوفائي ها و هنر و ذوق خدادادي كه در اين مرز و بوم گسترده است و اميد كه زمينه اي باشد براي پرورش استعدادهاي جوانان پرشور و پويا تا بوستان و چمن ادب فارسي همواره از ترنم مرغان و عندليبان عشق لبريز و پرطنين باشد. 
مرحوم اخوان ثالث  شاعري با احساس و هنرمندي قوي و از اسوه هاي شعر نو نيمايي بود. او از تركيب سبك نيمايي و كلاسيك،  كيميايي تازه ساخت و ادبياتي آفريد از جنس حماسه و جوهرهْ سياسي و اجتماعي و انتقادي با زباني به صلابت و سنگيني شعر خراساني كه بر نسل هاي همزمان و پس از خود  تأثير بسيار گذاشت. در شعر اخوان عاطفه و سوز جاري است و دريغ و حسرت او را از نداشته ها و عدم تحقق آرمان ها و آمال انساني و ايراني مي توان لمس كرد. او در زبان و سبك خراساني بسيار ماهر بود و در شناخت افسانه ها و اسطوره هاي فرهنگي و بكارگيري  آنها در بيان و تصوير سازي شهره بود. 
او چون فرخي يزدي عزت و آزادگي را مي ستود و بارها به زندان افتاد و رنج ها كشيد و سربلندي و سرافرازي ايران را مي جست. 
اينجانب از اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان، دانشگاه يزد، خوبان فهرج و همه ارگانها و علاقمنداني كه در برگزاري اين همايش تلاش داشته اند تقدير و تشكر مي كنم و توفيقات همه را در معرفي فرهنگ خودي و شناخت مفاخر فرهنگي و علمي به نسل جديد از خداوند منّان خواستارم.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار