عکاس زمانه خود باشیم

عکاس مطرح کهگیلویه بویراحمدی در کارگاه آموزشی "عکاسی از ایلات و عشایر" گفت: باید عکاس دهه و زمان خود باشیم و هنگام عکاسی این موضوع را برای خود یادآوری کنیم.
کد خبر: ۱۰۵۹۸۱۱
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۴ 02 August 2022

"هیچ استانی مانند کهگیلویه و بویراحمد، تنوع موضوعی ندارد، اما عکس‌های عکاسانمان اغلب شبیه هم شده اند. " این را حسن غفاری عکاس مردم نگار می‌گوید و یادآوری می‌کند:عکاسی در استان در حال درجا زدن و تکرار خود است و این آفت است.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، غفاری بر این باور است جامعه عکاسی باید از نگاه سنتی و تکراری فاصله بگیرد.
وی در کارگاه عکاسی از ایلات و عشایر که به همت حوزه هنری استان و باشگاه رشد عکاسان جوان حوزه هنری با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی استان کهگیلویه وبویراحمد برگزار شد با تاکید بر تغییر نگاه در عکاسی گفت: در مقطعی از زمان هستیم که تمامی تعار‌یف عکاسی به هم خورده است و نگاه و رفتار اغلب ما مورد توجه جامعه عکاسی نیست.
عکاس زمانه خود باشیم
غفاری با گریزی به نگاه عکاسان به مقوله عکاسی از ایلات و عشایر می‌گوید: عکاسان گاهی وارد زندگی عشایر می‌شوند و به دنبال زندگی سنتی بدون هیچ نشانه‌ای از زندگی جدید هستند در حالی که در عکاسی با عینیت و آن چیزی که در لحظه می‌بینیم سر و کار داریم.
او تاکید می‌کند:باید عکاس دهه و زمان خود باشیم و هنگام عکاسی این موضوع را برای خود یادآوری کنیم.
این عکاس برجسته کشوری می‌گوید: بسیاری از چیز‌هایی که برای عکاسان قابل قبول نیست در زمان کمی سنت می‌شود.
وی می‌افزاید: برای موفقیت در عکاسی از ایلات و عشایر باید این جوامع را از منظر جامعه شناسی و علوم اجتماعی بشناسیم.
به گفته غفاری موضوع عشایر هیچ گاه محدود نبوده است و هر عکاس می‌تواند از زاویه‌ای به آن بپردازد.
عکاس زمانه خود باشیم
غفاری درباره عکاسی مردم نگاری که خود وی نیز از عکاسان پیشرو در آن است نیز می‌گوید: در این نوع عکاسی زندگی گروهی از مردم که دارای اشتراکات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی هستند به صورت مستمر در طولانی مدت عکاسی می‌شود.
وی در حاشیه کارگاه عکاسی از ایلات و عشایر به هنر اموزان جوان توصیه کرد: برای کار خود قصه، داستان تعریف و دغدغه داشته باشند و روی آن وقت بگذارند تا لحظه طلایی را پیدا کنند، زیرا عکاس نمی‌داند کدام لحظه، لحظه درست زندگی مردم برای عکاسی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار