معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه:

اقتصاد دریامحور صرفاً برای سواحل جنوب نیست/ تشکیل کارگروه تخصصی فرش در امور خارجه

گروه استان‌ها - معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: اقتصاد دریامحور صرفاً سواحل مکران و چابهار نیست و باید به بنادر شمالی و محورهای دریایی توجه بیشتری صورت گیرد تا آسیب‌پذیری در جنگ یا تحریم کاهش یابد.
کد خبر: ۱۲۱۳۰۵۴
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۴ - ۲۱:۴۷ 09 December 2025

اقتصاد دریامحور صرفاً برای سواحل جنوب نیست/تشکیل کارگروه تخصصی فرش در امور خارجه

به گزارش خبرنگار تابناک از استان گلستان «حمید قنبری» معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در همایش توسعه تجارت خارجی اظهار کرد: چرا همیشه ما اقتصاد دریا محور را به چابهار و مکران اختصاص داده ایم و این در حالی است که سواحل دریای خزر نیز جزو اقتصاد دریا محور محسوب می شوند و باید توجه ویژه به آنها داشت.

وی افزود: واقعیت خلاف تصور عامه این است که رفع يُدنی تحریم‌ها با یک مذاکره ساده ممکن نیست و تحریم‌های طولانی‌مدت نیازمند اراده سیاسی، فرایندهای چندجانبه و زمان است؛ اما دیپلماسی اقتصادی همچنان ابزار مهمی برای تقویت اقتصاد است و نباید از آن ناامید شد.

قنبری بیان کرد: محدودیت‌های داخلی مانند تعهد ارزی، مقررات کارت بازرگانی، مقررات ارزی و گمرکی، مالیات و تعزیرات، ضعف زیرساخت‌ها و لجستیک، و تکیه بر یک جبهه عرضه/تقاضا محدودکننده‌اند.

وی ادامه داد: راه‌حل‌ها عمدتاً داخلی‌اند و ما نباید نگاهمان فقط این باشد که تحریم ها اجازه فعالیت به ما نمیدهند. بهبود محیط تجاری، ساده‌سازی و هماهنگی سامانه‌های مالی و ارزی، تقویت زیرساخت‌ها و زنجیره‌های تامین، و فعال‌سازی بازارهای صادراتی بدون اتکا به فشارهای همگی مواردی هستند که به راحتی مسیر را برای فعالان اقتصادی در کشور باز می کنند. 

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: افزایش حضور مدیران استانی و ویژهً استان‌های مرزی در مذاکرات و جلسات، و تشکیل کارگروه‌های تخصصی مانند کارگروه فرش برای پیگیری صادرات یک کالا و نقش‌آفرینی بخش خصوصی در دیپلماسی اقتصادی از برنامه های اولیت دار وزارت امور خارجه است. 

قنبری افزود: حل مسائل اقتصادی باید از مسیرهای عملیاتی و اهداف اقتصادی مشخص دنبال شود و از پرداختن به رخدادهای سیاسی کاسته شود تا امید و تولید تقویت شود. 

به گفته وی، برای موفقیت اقتصاد کشور باید هم‌زمان بهبود داخل (مقررات، زیرساخت‌ها، لجستیک) و دیپلماسی فعال خارجی (با حضور گسترده در استان‌ها و پیگیری بازارهای هدف) را دنبال کرد و فعالان اقتصادی را به عنوان شریک اصلی میدان اقتصاد معرفی کرد.

انتهای پیام/

آخرین اخبار