مدیرکل گمرک استان یزد گفت: وجود تعداد زیادی واحد صنعتی و کارخانه در استان موجب اختصاص بیشترین میزان واردات استان به ماشین آلات خط تولید شده است.
کد خبر: ۹۹۰۱۷
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۳ 22 September 2015

به گزارش تابناک یزد،علی اصغر چاووشی زاده گفت: با توجه به اینکه این استان یک استان صنعتی است میزان زیادی ماشین آلات خط تولید به صورت حجیم و اغلب به صورت محموله های ترافیکی وارد استان می شود.

وی درباره وضعیت واردات به گمرک استان تصریح کرد: در پنج ماهه نخست امسال 15 میلیون و 100 هزار و 457 کیلوگرم کالا به ارزش 52 میلیون و 102 هزار و 875 دلار از طریق گمرک استان یزد به کشور وارد شده است.
مدیرکل گمرک استان یزد ارزش ریالی این میزان واردات را یک هزار و 497 میلیارد و 464 میلیون و769 هزار و 888 ریال عنوان کرد که در 606 فقره اظهارنامه به ثبت رسیده است.
** کاهش 10 درصدی ارزش واردات استان
به گفته چاووشی زاده ، میزان واردات استان در پنج ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی 38درصد افزایش داشته و این درحالی است که از نظر ارزشی کاهش 10 درصدی داشته است.
وی درباره تغییرات میزان واردات استان گفت: از آن جایی که بیشترین میزان واردات مربوط به دستگاه های تولیدی بوده و این محموله ها به صورت حجیم با وزن بالا وارد استان می شوند از این رو شاهد افزایش وزنی واردات استان هستیم.
** کاهش قابل توجه واردات خودرو در استان
این مسئول درباره وضعیت واردات خودرو نیز گفت: واردات خودرو در گمرک استان مانند سایر استان ها با کاهش قابل توجهی روبرو بوده است.
چاووشی زاده یادآور شد: همانطور که پیشتر گفته شد ارزش واردات استان 10درصد کاهش داشته و می توان دلیل این کاهش را کاهش واردات خودرو دانست.
وی درباره وضعیت صادرات استان نیز گفت: در پنج ماهه نخست امسال 11 هزار و 500 فقره اظهارنامه صادراتی شامل 702 هزار تن کالا به ارزش 224 میلیون دلار به خارج از کشور صادر شده است که از نظر وزن 24 درصد و از نظر ارزش 12 درصد رشد را نشان می دهد.
** صادرات کالاهای استان یزد به 45کشور
مدیرکل گمرک استان با بیان اینکه کالاهای تولیدی استان به بیش از 45 کشور جهان صادر می شود، افزود: میزان تنوع کالاهای صادراتی استان یزد در 5 ماهه نخست سال جاری به 100 قلم رسید.
چاووشی زاده عمده کالای صادراتی استان یزد در این مدت را کاشی و سرامیک ذکر کرد که 87 درصد وزن و 59 درصد ارزش کل صادرات استان در پنج ماهه نخست امسال را شامل می شود.
وی همچنین عراق را مقصد اصلی کالاهای صادراتی استان نام برد و افزود: 58 درصد ارزش کل کالاهای صادراتی استان یزد به عراق صادر می شود و کشورهای افغانستان و پاکستان در رده های بعدی قرار دارند.
این مسئول با بیان اینکه گمرک استان یزد همیشه جایگاه خوبی در زمینه صادرات داشته است، تاکید کرد: این اداره کل در پنج ماهه نخست سالجاری از بین 121 گمرک صادراتی کشور رتبه 11 را کسب کرده است.
وی درباره تعامل معادن استان با کمرگ اظهار کرد: هزینه های زیادی صرف ایجاد گمرک در شهرستان بافق شده است اما با این وجود معادن این شهرستان با کمرگ استان در تعامل نیستند و علت این موضوع را باید از خود آن ها جویا شد.
** صادرات غیرنفتی ضرورتی مهم برای تحقق اقتصاد مقاومتی
مدیرکل گمرک استان یزد استان یزد با بیان به اینکه توسعه صادرات غیرنفتی برای تحقق اقتصاد مقاومتی ضروری است افزود: در رویه ورود موقت به واردکنندگان تمهیدات و تسهیلات بسیار خوبی به شرط صادرات داده می شود که می تواند به توسعه صادرات و اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی کمک کرده و تولید کنندگان می توانند از این تسهیلات بهره ببرند.
وی یکی از اقدامات موثر در برای حمایت از تولید داخل و توسعه صادرات را رویه ورود موقت دانست و تصریح کرد: تولید کنندگان در این رویه مواد اولیه تولیدی خود را با تضمین وارد کرده و پس از انجام تعهد صادراتی از محل این مواد ،تضمین سپرده شده و عیناً استرداد می شود.
به گفته چاووشی زاده در این روش در واقع واردات مواد اولیه بدون عوارض کمرگی به شرط صادرات محصول ،تولید شده است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار