از اینرو انتصاب دکتر محسن رضایی میرقاعد تحصیل کرده علم اقتصاد ،مدرس این علم در دانشگاههای معتبر کشور و ومهمتر از همه تجربه چندین ساله حضور در مهمترین مرجع مشورتی و تصمیم گیری کشور با در اختیار داشتن یک برنامه جامع اقتصادی برای ایجاد تحرک وپویایی در اقتصاد کشور را می توان هوشمندانه ترین انتصاب رییس جمهور سیزدهم قلمداد کرد ،انتصابی حساس و مبتنی بر شناخت که خود حاوی پیامهای مهمی برای دلسوزان ومردم فهیم ایران اسلامی است .
کد خبر: ۹۸۸۶۶۸
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۷ 25 August 2021

تابناک ایلام علی اصغر اسدی ::امروز رییس جمهور در حکمی دکتر محسن رضایی را به عنوان معاون اقتصادی رییس جمهور ،دبیر اجرایی شورای عالی اقتصادی سران قوا و دبیر ستاد اقتصادی دولت منصوب کرد .انتصابی هوشمندانه که در شرایط حساس فعلی کشور حاوی پیام های مهمی است .

بر کسی پوشیده نیاست که چندین مولفه مهم نظیر اقتصاد دولتی ،عدم تبعیت اقتصاد کشور از ساختارهای علمی همسو با اقتصاد جهانی ،تکیه اقتصاد بر درآمدهای نفتی ، به تبع آن تحریم های اقتصادی در کنار کاهش منابع درآمدی کشور و تنزل شدید ارزش پول ملی به شکل تورم ،گرانی افسار گسیخته ظهور وبروز نموده و معیشت مردم را به شدت تحت تاثیر خود قرار داده است.

از آنجاییکه دولت سیزدهم با تمرکز بر بهبود وضعیت معیشتی مردم و خروج زندگی مردم از شرایط اسف بار فعلی توانست گوی رقابت را از سایر مدعیان سکانداری مدیریت اجرایی وسیاسی کشور برباید ،همین موضوع سطح انتظار مردم از دولت جدید را نسبت به ادوار پیشین به شدت افزایش داده است .

بدیهی است پشت پا زدن به شعارها و بی توجهی به انتظارات شکل گرفته در افکار عمومی بدون بهره گیری از تیم منسجم ،قوی ،علمی ،متخصص و متعهدی که با شناخت دقیق آسیب های منجر به شکل گیری شرایط جاری کشور و ارایه راهکارها برای برون رفت از این وضعیت ،آسیب هایی از جنس بی اعتمادی به نظام ،سرخوردگی عمومی و به تبع آن مضرات امنیتی  اجتماعی خطرناکی را به سیستم سیاسی کشور تحمیل خواهد کرد .

از اینرو انتصاب دکتر محسن رضایی میرقاعد تحصیل کرده علم اقتصاد ،مدرس این علم در دانشگاههای معتبر کشور و ومهمتر از همه تجربه چندین ساله حضور در مهمترین مرجع مشورتی و تصمیم گیری کشور با در اختیار داشتن یک برنامه جامع اقتصادی برای ایجاد تحرک وپویایی در اقتصاد کشور به عنوان معاون اقتصادی رییس جمهور  را می توان هوشمندانه ترین انتصاب رییس جمهور سیزدهم قلمداد کرد ،انتصابی حساس و مبتنی بر شناخت که خود حاوی پیامهای مهمی برای دلسوزان ومردم فهیم ایران اسلامی است .

نکته اول ؛ انتصاب فردی باتجربه و آگاه به علم اقتصاد آن هم در شرایط جاری کشور بیانگر درک درست رییس جمهور رئیسی از شرایط جاری ،بعنوان گام مهم عملی در راستای اجرای یک جراحی مهم در اقتصاد کشور، آن هم از سوی یک متخصص حاذق علم اقتصاد است .

نکته دوم ؛ انتصاب محسن رضایی در راس هرم تصمیم گیری اقتصای کشور ( معاون اقتصادی ،دبیری شورای راهبردی سران قوا و دبیر ستاد اقتصادی دولت )که  این سالها از وی بعنوان چهره ای اقتصادی با برنامه جامع یاد می شود، را باید هوشمندانه ترین انتصاب در بین همکاران سید ابراهیم رییسی نام نهاد.

به هر تقدیر کارنامه موفق محسن رضایی در مسئولیت های متعدد ملی ودر راس آنها مدیریت موفق هشت سال  دفاع مقدس بعنوان نقطه عطفی در دوران مدیریت ایشان خودنمایی می کند ، از اینرو بهره گیری از نیرویی کارآمد ،رزمنده ای توانمند و مرد روزهای سخت، آن هم در دوران جنگ اقتصای کشور از سوی رییس جمهوری را باید به نوعی به حساب هوشمندی رییس دولت قرار داد .

نکته سوم ؛تجربه هشت سال دفاع مقدس ،تحصیلات آکادمیک علم اقتصاد ،تدریس در دانشکده علم اقتصاد دانشگاههای تراز اول کشور و دبیری نزدیک به سه دهه مهمترین مرجع تشخیص مصلحت نظام ،تدوین برنامه جامع اقتصادی در چندین دوره رقابت انتخاباتی ریاست جمهوری در چند دوره اخیر می تواند نکته برجسته این انتصاب از سوی رییس جمهوری تلقی شود .نکته ای که با عملیاتی شدن آن از سوی معاون اقتصادی رییس جمهور  ،مدیریت اصولی نشست سران و بسیج مختصصین علم اقتصاد در ستاد اقتصادی دولت می تواند بارقه های امید در مردم را زنده نموده و گره های کور اقتصاد کشور را آرام آرام باز نماید .

بدیهی است درک این مساله که اقتصاد علم است و علم اقتصاد باید در دست افراد متخصص قرار گیرد تا حدودی می تواند گره گشای مسائل وتنگناهای  اقتصادی کشور باشد ،از اینروست که از مدیریت بعنوان یکی از مهمترین مولفه ها برای بهبود وضعیت اقتصاد وکنترل مولفه های شکل دهنده آن در یک ساختار مدیریتی یاد می شود .

چنانچه ارکان مختلف قدرت در جمهوری اسلامی با درک صحیح از وضعیت جاری کشور وبا پرهیز از سیاسی کاری بتوانند مسیر را برای مدیریت علمی شرایط از سوی معاون اقتصادی رییس جمهور هموار نمایند ،فایق آمدن بر مشکلات جاری اقتصادی در کوتاه مدت دور از انتظار  نخواهد بود . مشروط براینکه دلسوزان کشور از هر طیف ودیدگاه سیاسی ،مشکلات اقتصادی کشور را مشکل خود قلمداد کرده وبا کنار گذاشتن اختلاف دیدگاههای سیاسی ،زمینه شکل گیری یک مدیریت منسجم واثرگذار اقتصادی را در کشور فراهم آورند .

البته در این مسیر مهم وخطیر، همسو نمودن دیگر بخش های اثرگذار قدرت همچون دستگاه دیپلماسی با بخش اقتصادی کشور و پرهیز از دخالت دهی افراد غیرمتخصص در این حوزه مهم، می تواند شرایط  را به نفع اقتصاد کشور و معیشت مردم و به تبع آن تقویت مولفه های اقتدار نظام  تغییر دهد .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار