استاندار آذربایجان شرقی:
استاندار آذربایجان شرقی، موفقیت‌ها و دستاوردهای مدیریت اجرایی استان را مدیون همراهی اصحاب رسانه و مطبوعات دانست و از آنان خواست تا آخرین روز دوره جاری مدیریت، همراهی و همکاری خود را با مجموعه دستگاه‌های اجرایی استان ادامه دهند
کد خبر: ۹۸۴۸۳۷
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۰ 09 August 2021

به گزارش تابناک تبریز، محمدرضا پورمحمدی در نشست صمیمی با اصحاب رسانه استان به مناسبت روز خبرنگار، با اشاره به تغییر دولت و در پیش بودن تغییرات مدیریتی در سطوح مختلف، اظهار داشت: تا آخرین روز و ساعت خدمت به شکل جدی وظایف خود را انجام خواهیم داد و از رسانه‌های استان می‌خواهیم در این مدت هم با مجموعه مدیریتی استان همراه و همدل باشند.

 

وی ادامه داد: در دو سال و نیم گذشته انواع حوادث و مخاطرات طبیعی و سیاسی در استان رخ داد که تلاش کردیم با تدبیر و برنامه‌ریزی بر مشکلات غلبه کنیم.

 

پورمحمدی خاطرنشان کرد: در این مدت اگر همراهی رسانه‌ها نبود، کارها سخت‌تر پیش می رفت و این رسانه‌ها بودند که بستر نرم‌افزاری بسیاری از تلاش‌ها و اقدامات استانی را فراهم کردند؛ اهالی رسانه نیز بخصوص بعد از شیوع کرونا شرایط سختی را پشت سر گذاشتند .

 

استاندار آذربایجان شرقی افزود: می‌دانیم که کار رسانه‌ها و خبرنگاران چقدر سخت است و با وجود تمام سختی‌ها و تنگناها ایثارگرانه کار خود را انجام می دهند.

 

وی اضافه کرد: در بمباران تبلیغاتی که رسانه‌های بیگانه سعی می‌کنند واقعیت‌ها را به گونه‌ای دیگر جلوه دهند، خبرنگاران کشورمان در پی کشف حقیقت هستند تا اخبار درست و واقعی را در اختیار مردم قرار دهند که کار دشواری است.

 

پورمحمدی با تاکید بر اینکه جامعه خبری آذربایجان شرقی رسالت خود را به نحو احسن انجام داده و اخلاق حرفه‌ای را به خوبی رعایت می‌کنند، گفت: انتشار برخی خبرها و گزارش‌ها شاید از دید مدیران تند و انتقادی بود، ولی خبرنگاران در راستای مصالح جامعه و منافع مردم تلاش می‌کنند و باید از انتقادهای آنها استقبال کرد.

 

پورمحمدی با بیان اینکه فعالان این حوزه از جان مایه می‌گذارند، گفت: خبرنگاران در تمام حوادث برای انعکاس اخبار در صحنه حضور دارند و در شرایط کرونایی نیز خبرنگاران پابه‌پای کادر درمان در صحنه حضور داشتند و برای آگاه‌سازی مردم تلاش کردند.

 

وی با اشاره به اینکه نقش اصلی رسانه در حوزه آموزش و فرهنگ‌سازی است، گفت: در عصر فراپیچیدگی قرار داریم و باید سواد رسانه‌ای باید در جامعه ارتقا یافته و به جای مقابله با پدیده‌هایی مانند اینترنت، فرهنگ‌سازی لازم انجام گیرد.

 

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به فعالیت بیش از ۴۸۰ نشریه، خبرگزاری و پایگاه خبری و رسانه‌ای در استان، گفت: کاستی‌های موجود در حوزه صنفی رسانه‌ها را انکار نمی‌کنیم، بخشی از این مشکلات به خود تشکل‌های صنفی برمی‌گردد که باید نقش مطالبه‌گری خود را ایفا کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: در دوره فعلی مدیریت استان، هیچ شکایتی علیه رسانه‌ها صورت نگرفته و آمادگی کامل برای حل مشکلات رسانه‌ها و خبرنگاران در حد امکانات استان اعلام شده است.

 

استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم جوان‌گرایی، گفت: متاسفانه این مسائل تا حدود زیادی فقط در زبان مطرح می‌شود. استخدام افراد نیازمند مجوزهای قانونی است و زمانی که این مجوز ارائه نمی‌شود ما نمی‌توانیم نیرو به کار بگیریم.

 

پورمحمدی یادآور شد: عدم استخدام جوانان، علت‌های مختلف دیگری نیز دارد که کمبود بودجه یکی از این عوامل است، به طوری ‌که گاه بودجه‌ی جاری دستگاه‌ها کفاف پرداختی‌ نیروهای خود را نمی‌دهد.

 

وی تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم تحولی در بخش‌های مختلف ایجاد کنیم و خون جدید در کالبد سیستم‌ها دمیده شود، باید تلاش کنیم. البته محدودیت در عرصه استخدام باعث ‌راه‌اندازی شرکت‌های متعدد دانش‌بنیان شده است و در حال حاضر نیز بسیاری از واحدهای تولیدی و دانش‌بنیان توسط نیروهای جوان فارغ‌التحصیل مدیریت می‌شود.

 

پورمحمدی با انتقاد از اینکه دانشگاه‌ها تنها سازمان‌هایی هستند که بدون هدف حرکت می‌کنند، گفت: اکنون در دانشگاه‌ها، ماموریت گرایی وجود ندارد، در حالی که نظام آموزشی باید به گونه‌ای باشد که دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی کارآفرین شوند.

 

استاندار آذربایجان شرقی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درخصوص مشکلات بزرگراه خواجه- ورزقان، گفت: تعطیلی فعلی این پروژه بیشتر به دلیل کمبود سیمان است؛ البته عوامل دیگری نیز در تعطیلی آن وجود دارد، ولی بعد از تغییر هیات مدیره، پروژه به خوبی پیش می‌رود و تقریبا زیرسازی این مسیر به اتمام رسیده است. با هیات مدیره مس سونگون نیز تدابیری اندیشیده شده است که ادامه این بزرگرا تا نوردوز ادامه یابد.

 

پورمحمدی با بیان اینکه تبریز و آذربایجان شرقی در محور ترانزیتی سه کریدور مهم بین‌المللی قرار دارد، گفت: استان ما قبلا دروازه ارتباط آسیا به اروپا بوده و با وجود این مزیت، آذربایجان شرقی تقریبا در بن‌بست قرار گرفته است که خبرنگاران باید از استاندار بعدی نیز این موضوع را مطالبه‌گری کنند.

 

وی ادامه داد: هشت درصد از تولید ناخالص داخلی کشور ترکیه از محل ترانزیت کالا و مسافر تامین می‌شود، در حالی که این رقم برای کشور ایران با داشتن شش مسیر ترانزیتی که سه مسیر آن فقط در آذربایجان شرقی قرار دارد، تنها دو درصد است.

 

استاندار آذربایجان شرقی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص پروژه احیای دریاچه ارومیه، گفت: طرح‌هایی در قالب احیای این دریاچه در دولت تدبیر و امید اجرا شده و قابل کتمان نیست؛ اما فقط زمان برای به نتیجه رسیدن آن‌ها کم بود. اکنون قرار است تا با تکمیل تونل زاب که ۶۰۰ متر از آن باقی مانده به همراه هدایت آب تصفیه‌خانه‌های تبریز و ارومیه، سالانه یک میلیارد مترمکعب آب به دریاچه ارومیه از این طریق برسد.

 

پورمحمدی با اشاره به مشکلات مهار آتش‌سوزی اخیر در منطقه ارسباران، اظهار کرد: در ابتدا دو هلی‌کوپتر برای مهار آتش به منطقه اعزام شده بود که متاسفانه کارایی لازم را نشان ندادند که این مشکل را در آتش سوزی‌های سال ۹۸ ارسباران نیز مشاهده کردیم.

 

وی افزود: جنگل‌های ارسباران در مرحله ثبت جهانی قرار دارد و از دستگاه‌های مسئول انتظار داریم که در هنگام وقوع چنین حوادثی، امکانات هوایی مناسب را به‌موقع در اختیار استان قرار دهند.

 

پورمحمدی افزود: مجمع عالی شرکت ملی صنایع مس ایران امسال ۱۵۰ میلیارد تومان برای ادامه ساخت بزرگراه خواجه- ورزقان و ۷۰ میلیارد تومان برای صیانت از جنگل‌های ارسباران اعتبار اختصاص داده است.

 

استاندار آذربایجان شرقی در بخش پایانی سخنان خود گفت: آذربایجان شرقی، جان و خانه پدری ماست و بنده در هر جایگاهی که باشم تا خون در بدن دارم برای توسعه این منطقه تلاش خواهم کرد.

 

وی با بیان اینکه انتشار کتاب "خاطرات دوران استانداری" پیشنهاد بسیار خوبی است، اظهار داشت: در طول دوران مدیریتی خود روزهای بسیار تلخ و شیرینی داشتیم و به فکر نشر این کتاب هستم؛ چراکه اگر تجربه‌های جزئی نیز منتقل شود، می‌تواند برای استانداران بعدی موثر واقع شود.

 

مدیرکل روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی نیز با تبریک روز خبرنگار، از تلاش‌ها و زحمات مدیران، خبرنگاران و عکاسان مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان در انعکاس دستاوردها و عملکردهای دولت قدردانی کرد.

 

ذوالفقار همتی با بیان اینکه رسانه‌های استان همراهی بسیار خوبی با مجموعه مدیریتی استان داشتند، افزود: بدون شک بخش قابل توجهی از موفقیت‌های استان مدیون همراهی و همکاری خبرنگاران است که امیدواریم این همراهی در دوره‌های بعدی هم ادامه داشته باشد.

 

پیش از سخنان استاندار آذربایجان شرقی هم تعدادی از خبرنگاران استان به بیان مسائل و مشکلات صنفی و همچنین برخی از مسائل استانی پرداختند

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :