قدیم تر‌ها پسر‌ها که پشت لبشان سبز می‌شد کم کم بزرگتر‌های فامیل به فکر می‌افتادند که برایشان آستین بالا بزنند و دختری را هم که نشان می‌کردند نهایتا ۱۵ یا ۱۶ سال داشت. سال‌ها که گذشت کم کم سن ازدواج بالا رفت، اما در دو دهه گذشته این افزایش سن به طرز چشمگیری در جامعه افزایش یافته و در شهر‌های بزرگ عملا به مرز ۳۰ سال رسیده است.
کد خبر: ۹۷۹۰۳۵
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲ 17 July 2021

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا عوامل مختلفی برای این افزایش سن ازدواج مطرح می‌شود، عواملی که عمدتا رنگ و بوی اقتصادی دارد، اما آنطور که روانشناسان می‌گویند عوامل اقتصادی شاید بخشی از این علل تاخیر در ازدواج جوانان باشد واین عوامل فرهنگی و اجتماعی هستند که نقش پررنگ تری در این زمینه ایفا می‌کنند. عواملی که می‌توان از مهمترین آن‌ها به افزایش بی بندو باری و بی حجابی در جامعه و نیز افزایش سطح تحصیلات و استقلال مالی زنان و به دنبال آن افزایش سطح توقعات جوانان اشاره کرد.

شراره مهدیون روانشناس به مناسبت هفته ازدواج (۲۱ تا ۲۷ تیر) در گفتگو با ایسنا، با اشاره به افزایش سن ازدواج در سال‌های اخیر، در خصوص چرایی این موضوع، گفت: از جمله عوامل افزایش سن ازدواج افزایش معضلات و مشکلات اجتماعی مانند طلاق، همسرآزاری، اعتیاد و بی بند و باری در سطح جامعه است.

وی افزود: وجود این معضلات موجب می‌شود دید جوانان نسبت به ازدواج و زندگی متاهلی بد شده و از آن‌ها نسبت به زندگی مشترک سلب اعتماد شود.

مهدیون همچنین تحصیلات دانشگاهی طولانی مدت را عامل دیگری برای افزایش سن ازدواج دانست و افزود: در حال حاضر جوانان ما سال‌های بسیاری از عمرشان را صرف تحصیل می‌کنند و این امر موجب می‌شود که فرصت چندانی برای فکر و توجه به ازدواج و تشکیل زندگی مشترک نداشته باشند.

این روانشناس گفت: یکی دیگر از عوامل موثر در این زمینه بحث مسائل اقتصادی است، وقتی قیمت مسکن و ضروریات زندگی سر به فلک می‌کشد قطعا برای یک جوان سخت است که در ابتدای راه زندگی بخواهد این امکانات را تامین کند و برای همین بسیاری جوانان از تشکیل زندگی مشترک سرباز می‌زنند.

وی افزود: در این بین، برخی عوامل اختصاصی مربوط به زنان است که موجب افزایش سن ازدواج در جامعه شده است که از جمله آن می‌توان به استقلال مالی زنان اشاره کرد، امروزه بسیاری زنان صاحب شغل هستند و استقلال مالی دارند و همین امر موجب شده انگیزه کمتری برای ازدواج داشته ابشند.

مهدیون تصریح کرد: از طرفی داشتن شغل وقت آن‌ها را می‌گیرد و انگیزه و نشاط کافی را هم به آن‌ها در زندگی می‌دهد، برای همین شاید کمتر به فکر تشکیل خانواده و ازدواج بیفتند.

این روانشناس خاطرنشان کرد: از سوی دیگر دختران شاغل، خواستگاران به نسبت بیشتری دارند و همین امر موجب می‌شود ترس آن‌ها از ازدواج نکردن و تجرد همیشگی کمتر شود و باعث می‌شود در انتظار مورد بهتر، مدام ازدواج را به تاخیر بیندازند.

مهدیون در ادامه کم رنگ شدن ارزش تاهل در جامعه را هم علت دیگری برای تاخیر در ازدواج جوانان دانست و افزود: متاسفانه گا‌ها در جوامع امروزی می‌بینیم که تجرد ارزش در نظر گرفته می‌شود که این امر بسیار برای یک جامعه خطرناک است.

وی یادآور شد: علت دیگری که می‌توان برای تاخیر در ازدواج و افزایش سن ازدواج جوانان عنوان کرد بحث آرمانگرایی برخی افراد است، برخی به دنبال یافتن یک همسر همه چیز تمام هستند و این درحالی است که هیچ کس در این جهان کامل نیست و همه ایراداتی دارند.

مهدیون گفت: توصیه من به تمام جوان‌ها این است که اگر طرف مقابل حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد شرایط را برای تشکیل یک زندگی مشترک داشت، حتما برای ازدواج اقدام کنند و منتظر یک فرد از همه لحاظ کامل نباشند، چون هیچ کس کامل و بی نقص نیست.

بی بندو باری و بی حجابی کم شود، آمار ازدواج بالا می‌رود

این روانشناس در ادامه در تشریح راهکار‌های افزایش ازدواج در جامعه گفت: در وهله اول باید بستر‌های لازم به لحاظ اقتصادی در جامعه فراهم شود تا جوانان توان تشکیل یک زندگی حداقلی را داشته باشند.

مهدیون گفت: از طرفی فرهنگ سازی باید در این زمینه بیشتر شده و به زندگی تاهلی ارزش داده شود که متاسفانه این ارزش در جامعه در حال کم رنگ شدن است.

این روانشناس ترویج حجاب و عفاف در جامعه را هم یکی از راهکار‌های اساسی در افزایش آمار ازدواج در جامعه دانست و افزود: اگر در جامعه حجاب و عفاف افزایش یافته و بی بند و باری کمتر شود، انگیزه افراد برای تشکیل خانواده بیشتر خواهد شد.

وی تاکید کرد: وقتی فردی چه مرد و چه زن حجاب داشته و حیا و عفت پیشه کند، قطعا انگیزه بیشتری برای تشکیل خانواده داشته و با تشکیل خانواده تمام حس و محبت خود را در کانون خانواده جاری و ساری خواهد کرد و زندگی‌های گرم و پایداری شکل خواهد گرفت.

این روانشناس تاکید کرد: ترویج فرهنگ حجاب و پیشگیری از بی بند و باری بیش از هرچیز می‌تواند در افزایش آمار ازدواج در جامعه موثر باشد و مسئولان باید در این زمینه اقدام جدی داشته باشند.

مهدیون گفت: راهکار دیگر بحث ترویج فرهنگ قناعت است، اگر این فرهنگ جا بیفتد که به کم قناعت کنیم و زیاده خواه نباشیم، قطعا جوانان انگیزه تشکیل یک زندگی ساده را پیدا می‌کنند. این فرهنگ باید جا بیفتد که لزوما نباید در همان سال‌های اول تشکیل خانواده زوجین خانه مستقل داشته باشند و می‌توانند مانند گذشته دو سه سال اول زندگی را کنار خانواده خود زندگی کنند.

این روانشناس گفت: از طرفی باید این فرهنگ سازی صورت گیرد که جوانان یاد بگیرند در کنار تحصیل هم می‌توان تشکیل خانواده داد و نباید تحصیل مانع ازدواج آن‌ها شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار