کد خبر: ۹۷۷۳۵۷
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱ 11 July 2021

کم تحرکی ویژگی زندگی صنعتی و نوین شهرهای جدید است که این روزها در سیستان و بلوچستان گسترش پیدا کرده از اینرو کارشناسان و مسوولان حوزه ورزش و سلامت مردم بر انجام ورزش‌های همگانی و فردی به منظور مقابله با این پدیده تأکید می‌کنند.

به گزارش ایرنا توسعه صنعتی، افزایش تمایل به شهرنشینی و ماشینی زندگی کردن تاثیرات عمده‌ای در شیوه زندگی افراد ایجاد و کم تحرکی را برایشان به ارمغان آورده موضوعی که کارشناسان علوم ورزشی و متخصصان علوم پزشکی در مقالات متعدد خود درباره‌اش اعتقاد دارند که از هر چهار مرگی که در افراد ۱۸ سال به بالا اتفاق می‌افتد، سه مورد آن مربوط به بیماری‌های مزمن است این بیماری‌های مزمن، بیماری‌هایی هستند که نمی‌توان آن‌ها را به یک عامل میکروبی یا ویروسی خاص نسبت داد و مرتبط با عوامل محیطی و روش زندگی فرد هستند و تقریبا تمامی‌شان ناشی از کم تحرکی در نظر گرفته می‌شوند.

متخصصان بر این باورند که فعالیت جسمانی خطر بسیاری از این بیماری‌ها را کاهش می‌دهد زیرا تغییرات مثبتی در سایر عوامل خطر این بیماری‌ها به وجود می‌آورد و از این راه نیز به پیشگیری از این بیماری‌ها کمک می‌کند. فعالیت جسمانی منظم و آمادگی جسمانی خوب در تخفیف علایم و کمک به بازتوانی پس از بیماری برای وضعیت‌هایی مثل دیابت، حمله قلبی و کمردرد بسیار مؤثر است و افراد فعال و با تحرک، کمتر بیمار شده و زودتر بهبود می‌یابند و سال‌های مفید و با کیفیت عمرشان افزایش پیدا می‌کند همچنین روزهای بیشتری از سال را خلاق، پربار و با کیفیت می‌گذرانند. 
مسوولان و برنامه‌ریزان امور ورزش کشور هم همواره در صحبت‌های خود به موضوع کم تحرکی در جامعه همواره اشاره و به گفته افشین ملایی رییس فدراسیون ورزش‌های همگانی طبق پژوهش‌های صورت گرفته ۵۶ درصد مردم ایران دچار کم تحرکی هستند که این میزان در مورد بانوان به ۶۴درصد می‌رسد و در طی ۱۰ سال گذشته میزان کم تحرکی در کشور ۲۵ درصد رشد داشته که ۳۲درصد از دانش‌آموزان دچار اضافه وزن هستند.

طبق آمار این روزها سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از استان‌های کم‌تحرک در کشور شناخته می‌شود که به نوبه خود آثار و مضرات کوتاه مدت و بلند مدت زیادی دارد که در آینده مردم این منطقه بسیار تاثیرگذار و روند سلامتیشان را تعیین می‌کند.

برنامه مدون ورزشی راه‌حل مقابله با کم تحرکی

کم تحرکی معضلی نوین در سیستان و بلوچستان 

استاندار سیستان وبلوچستان با بیان اینکه باید برنامه‌های مدون در حوزه ورزش و جوانان با یک رویکرد کوتاه‌مدت، میان مدت و بلند مدت تنظیم شود و همچنین ستون ورزش و مهد آن ورزش همگانی باشد گفت: اینکه استان جزو کم‌تحرک‌ترین استان‌های کشور بوده زنگ خطر است.

احمدعلی موهبتی ادامه داد: همچنین اینکه در حوزه دانش آموزان جزوه کم وزن ترین‌ها هستند این ضعیف بودن نشانه سالم بودن نیست بلکه نشانه فقر است. 

وی با بیان اینکه ورزش و خرج کردن پول در آن هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری برای آینده است افزود: قطعا روح سالم در بدن سالم است و اگر به این موضوع توجه کنیم در جامعه اثرگذار خواهد بود. 
استاندار سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: ورزش تعالی ارزش‌های والای انسان را به منصه ظهور می‌رساند و وقتی کسی قهرمان می‌شود این قهرمانی تنها متعلق به جسم نیست بلکه متعلق به ایثار، اخلاق و فداکاری ورزشکار نیز است. 

وی با بیان اینکه امروزه متاسفانه ۷۰۰ نوع موادمخدر صنعتی تولید می‌شود که بسیار خطرناک و بحران‌زا برای جامعه انسانی است تصریح کرد:  از این رو نیاز به یک حرکت همگانی بوده و یکی از مهمترین مکان‌های اثرگذار بر این موضوع حوزه ورزش و جوانان است. 

اصلاح سبک زندگی با ورزش

رییس فدراسیون ورزش‌های همگانی هفته قبل از شروع محدودیت‌های کرونایی که به سیستان و بلوچستان سفر کرده بود در نشست تخصصی که با موضوع بررسی ورزش‌های همگانی برگزار شد به مساله کم تحرکی در استان اشاره کرد و گفت: مساله اصلی ما کمبود تعداد رویدادهای ورزشی نیست بلکه موضوع اصلی ما اصلاح سبک زندگی میلیون‌ها انسان است.

افشین ملایی خاطرنشان کرد: ما با اصلاح رفتار کم‌تحرکی مواجه هستیم و این اصلاح نیاز به دانشی دارد که در علوم رفتاری است و در حوزه مدیریت ورزش کشور این مهم وجود ندارد.
وی بیان کرد: در کشورمان متخصصان بازاریابی اجتماعی برای اصلاح سبک زندگی تربیت نمی‌کنیم مشکل اصلی ما این سبک زندگی مردم است که باید برای تغییر و اصلاح نگرش از رویکردهای نوین استفاده شود.
رییس فدراسیون ورزش‌های همگانی خاطرنشان کرد: برای اینکه بتوانیم کم تحرکی را کاهش دهیم باید به یک نگرش ملی برسیم و درمان این معضل نمی‌تواند در اختیار وزارت ورزش و جوانان باشد و این کم تحرکی نیاز به یک اراده ملی دارد.

کم تحرکی عاملی نگران‌کننده در سیستان وبلوچستان

کم تحرکی معضلی نوین در سیستان و بلوچستان 
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان گفت: یکی از آثار مهم ورزش همگانی سلامت عمومی مردم جامعه بوده اما گزارشات ارائه شده از میزان کم تحرکی و بیماری‌های ایجاد شده در جامعه بسیار خطرناک و نگران کننده است.

آیت‌الله مصطفی محامی با بیان اینکه متاسفانه در چند سال اخیر رعایت اخلاق در ورزش کاهش پیدا کرده که نیازمند کار و تقویت در حوزه اخلاق ورزشی هستیم افزود: در صورتی که شبکه‌ای از ورزشکاران در ورزش همگانی شکل گیرد می‌توانند در مقاطع حساس کشور و در مواقع بحران از جمله سیل، زلزله وسایر مسائل فرهنگی و اجتماعی ورود پیدا کنند.
وی با بیان اینکه افزایش مشارکت مردم و رشد و پیشرفت در هر یک ازعرصه‌های ورزشی نیاز به برنامه‌ریزی دقیق دارد و در غیر اینصورت بی‌نتیجه خواهد ماند ادامه داد: اثرگذاری و تلاش دستگاه‌های مختلف در این حوزه مهم است و باید مطالبه فدراسیون و ادارات ورزش از دستگاه‌های مختلف ایفای نقش و سرمایه گذاری مادی و معنوی در این عرصه باشد.
آیت الله محامی اظهارداشت: در صورت تهیه گزارشی از آسیب‌های مختلفی که در اثر کم تحرکی به وجود آمده و بیان آن در رسانه‌ها، فضای مجازی و تریبون‌های نماز جمعه تا حدودی مشوق مردم برای روی آوردن به ورزش خواهد بود.
وی تصریح کرد: متاسفانه با وجود محرومیت‌های موجود در استان و زمینه‌های کار فراوان در عرصه محرومیت زدایی از جمله مدارس کپری امکان  تشویق برای ورود مردم و خیران به سرمایه گذاری در حوزه ورزش چندان مهیا نیست.

 

اجرای ۹۳۴ برنامه ورزش همگانی در سیستان و بلوچستان 

 

کم تحرکی معضلی نوین در سیستان و بلوچستان 

مدیرکل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان گفت: سال گذشته به منظور توسعه ورزش همگانی در استان ۹۳۴ برنامه اجرا شد که در کنار شیوع ویروس کرونا نتایج ارزشمندی را برای سلامت آحاد جامعه به همراه داشت.

ادهم کرد زابلی با بیان اینکه ورزش همگانی ارتباط مستقیم با ارتقای نشاط اجتماعی، افزایش سطح سلامت جامعه و کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد، افزود: فرهنگ‌سازی از جمله الزام‌ها برای توسعه همگانی ورزش در سیستان و بلوچستان است.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به توسعه ورزش همگانی در میان مسوولان ورزش و مدیران سیستان و بلوچستان تبدیل شده‌است.

مدیرکل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان با اشاره به جایگاه ورزش در این استان گفت: تنوع اقلیم منطقه سبب شده بسیاری از رشته های ورزشی در آن قابل اجرا و مهد پرورش قهرمانان و پهلوانان باشد.
وی ادامه داد: شمال سیستان و بلوچستان به عنوان سرزمین اسطوره‌ها و افسانه‌های ملی نظیر رستم و سهراب در رشته کشتی و کبدی، مرکز استان با برخورداری از جاذبه‌های طبیعی همچون کوه تفتان رشته های کوه نوردی و استقامتی و جنوب استان نیز با داشتن جوانان مستعد و برومند در رشته دو و میدانی و وجود تنها بندر اقیانوسی ایران در حوزه ورزش‌های دریایی و ساحلی از ظرفیت بالای ملی و جهانی بهره مند است که  بر اساس برنامه ریزی انجام شده برای هر منطقه جغرافیایی استان رشته‌های ورزشی تعریف و پرورش استعدادها ورزشی بر اساس مورد توجه قرار گرفته است.

کرد تعداد ورزشکاران سازمان یافته و باشگاه‌های ورزشی سیستان و بلوچستان را در سال گذشته به ترتیب ۳۱ هزار و ۱۲۲ نفر و ۳۱۵ باشگاه عنوان کرد.

وی گفت: سیستان و بلوچستان به واسطه داشتن شرایط خاص جغرافیای طبیعی و فیزیک مردمانش، استانی کاملا ورزشی است به طوری که بیشتر مردم آن اعم از زن و مرد، کودکان، نوجوانان، جوانان، میانسالان و بعضا بزرگسالان به ورزش علاقه مند هستند.
مدیرکل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان افزود: با وجود استعدادهای فراوان در حوزه ورزش استان تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی توجهی به این ظرفیت‌ها نشده بود اما هم‌اینک در پرتو نظام مقدس جمهوری اسلامی ضمن افزایش فضاهای ورزشی شاهد درخشش ورزشکاران این دیار در عرصه های ملی، منطقه ای و بین المللی هستیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار