رییس اداره رسانه های نوین و فضای مجازی آستان قدس رضوی گفت: سامانه مجازی حرم مطهر رضوی با قابلیت مشاهده سه بعدی اماکن مختلف آن طراحی شد.
کد خبر: ۹۷۶۷۲۸
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۸ 07 July 2021

به گزارش تابناک رضوی و به نقل از پایگاه خبری آستان قدس رضوی، محمد جواد عرشیان افزود: در گام اول، امکان استفاده از این فرصت بر روی سایت haramvr.ir فراهم شده و به زودی برای سایر پلتفرم‌ها نیز ارائه خواهد شد. این نرم افزار بر پایه جدیدترین روش‌ها و سرویس‌های مبتنی بر وب طراحی شده و ویژگی مهم آن، مدل سازی بر عناصر معماری حرم مطهر رضوی است.

وی ادامه داد: پیش از این، پروژه‌‍‌ها و نرم افزارهایی که برای نمایش حرم مطهر رضوی تهیه شده بود بیشتر در قالب عکس های پانوراما و شامل جزئیات مختصر بود. ضمن آنکه حجیم بودن این برنامه ها و نیاز به سامانه‌های رایانه ای قوی برای پردازش آن، سبب شده بود بسیاری از علاقه‌مندان امکان بهره مندی از این برنامه ها را نداشته باشند.

رییس اداره رسانه های نوین و فضای مجازی آستان قدس رضوی گفت: با توجه به قدمت بسیار ابنیه حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) و در دسترس نبودن نقشه‌های دقیق کاشی کاری‌ها، مقرنس‌ها و دیگر اجزای معماری، اجرای مدلسازی نرم افزای آن کار بسیار دشوار بود که با تلاش صورت گرفته توانسته‌ایم، با بهره گیری از فناوری فتوگرامتری، مدل دقیق تهیه و ارائه کنیم.

وی افزود: از قابلیت‌های کاربردی این برنامه، امکان مسیریابی بین صحن‌ها و اماکن حرم مطهر رضوی است که همواره یکی از سوالات متداول زائران هنگام زیارت است و می‌تواند راهنمای جامع و کاملی برای آن‌ها باشد.

عرشیان ادامه داد: همچنین معرفی همه اماکن متبرکه از جمله رواق‌ها، صحن‌ها، مراکز علمی و آموزشی، کفشداری ها، پارکینگ‌ها و سرویس‌های بهداشتی، به صورت سه بعدی، پاناروما و فیلم ۳۶۰ درجه بر روی هر ابزار الکترونیکی از جمله رایانه، تبلت و تلفن همراه قابل استفاده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار