گزارشي از روند احداث قطار سريع السير مشهد _ تهران _ اصفهان
کد خبر: ۹۷۶۷
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۳ 03 March 2015
به گزارش تابناک به نقل از روزنامه خراسان: پروژه احداث قطار سريع السير مشهد – تهران ابتدا در مرداد ماه سال 88 با تصويب مجوز سرمايه گذاري 7.6 ميليون يورويي در سازمان سرمايه گذاري و کمک هاي فني و اقتصادي ايران مي رفت تا با آغاز رسمي فاز مطالعاتي وارد مرحله اي جديد شود اما واحد مرکزي خبر اوايل شهريورماه سال 89 به نقل از محمود صلاحي استاندار وقت خراسان رضوي اعلام کرد که اگرچه پروژه قطار مغناطيسي مشهد – تهران مدتي پيش مراحل تصويب را گذرانده است اما کارشناسان وزارت راه و ترابري آن را به صلاح کشور ندانسته اند و دکتر احمدي نژاد هم در جلسه اي اجراي آن را لغو کرد.

وعده هاي مسئولان

به گفته وي، ايجاد 2 خط قطار پرسرعت مشهد – تهران و تامين قطارهاي اين مسير بيش از 5 ميليارد دلار هزينه دارد و پيش بيني مي شود که اين طرح 3 تا 5 سال ديگر به بهره برداري برسد. وي گفته بود: به منظور سرعت بخشي به اجراي اين طرح ، مرحله نخست ساخت آن به طول 380 کيلومتر به صورت همزمان از تهران و مشهد آغاز خواهد شد.

معاون هماهنگي امور عمراني استاندار وقت خراسان رضوي نيز اواسط مهرماه سال 89 در گفت و گو با خراسان گفته بود: وزير راه قول داده است مطالعات اين پروژه در سال جاري آغاز شود.

به گفته سعيد حسين پور اين قطار 300 تا 350 کيلومتر در ساعت سرعت دارد و مي تواند در مدت زمان 2.5 تا 3 ساعت مسافر را از مشهد به تهران منتقل کند، البته خط راه آهن اين قطار به صورت جداگانه برنامه ريزي و طراحي مي شود.

اعلام آغاز عمليات اجرايي پروژه از سوي رئيس جمهور

در نهايت 17 مهرماه سال 89 در سالروز ميلاد کريمه اهل بيت حضرت معصومه (س) با حضور رئيس جمهور وقت دکتر احمدي نژاد عمليات اجرايي احداث آزادراه قم - تهران - مشهد (حرم تا حرم) و قطار سريع السير تهران- مشهد با سرعت 350 کيلومتر در ساعت به عنوان بزرگ ترين پروژه تاريخ کشور و منطقه آغاز شد.

مرحله نخست احداث مسير تهران – مشهد

19 آذر 89 صاحب محمدي، مديرعامل راه آهن جمهوري اسلامي ايران از آغاز مذاکرات فني ايران و چين درباره ساخت راه آهن سريع السير تهران- مشهد خبر داد.وي تصريح کرده بود: مرحله نخست اين طرح مربوط به مسير تهران – مشهد است و مرحله دوم نيز مسير تهران – قم – اصفهان خواهد بود.

اوايل بهمن سال 89 نيز از شوراي اقتصاد خبر رسيد که با تصويب دولت مجوز انجام 200هزار ميليارد ريال سرمايه گذاري در پروژه قطار سريع السير مشهد – تهران صادر شد.اين مصوبه در حقيقت موافقت نامه شوراي اقتصاد کشور براي معادل ارزي 19هزار و 500ميليارد ريال به عنوان پيش پرداخت و ميان پرداخت بود که به اين مبلغ ارزي معادل 110 هزار ميليارد ريال تسهيلات به صورت خالص و 65 هزار ميليارد ريال نيز براي هزينه هاي تبعي اين طرح اختصاص مي يافت.چند روز پس از آن يعني 10بهمن 89 نيز کارگروه ملي زيارت و فرهنگ رضوي سومين جلسه خود را به رياست معاون اول رئيس جمهور وقت تشکيل داد و اعضاي اين کارگروه، وزارت راه و ترابري را موظف به راه اندازي يک قطار پرسرعت با سرعت 300کيلومتر در ساعت در مسير تهران – مشهد و نيز تبديل قطار عادي مورد استفاده به قطار برقي کردند.وزير راه و شهرسازي نيز اواخر شهريورسال 90 از پيگيري احداث قطار سريع السير مشهد به تهران با مشارکت بخش خصوصي خبر داد و گفت: اين پروژه بسيار بزرگي است که در اختيار بخش خصوصي قرار مي گيرد و طراحي و جذب منابع و ساخت توسط بخش خصوصي انجام و پس از آن بهره برداري مي شود.نيکزاد در 17 آبان ماه سال 90 هم در بازديد از پروژه بهسازي و بازسازي جاده طريق الرضا (ع) نايين در جمع مردم و مسئولان گفت: قطار سريع السير مشهد – تهران – اصفهان تا 3سال آينده توسط بخش خصوصي راه اندازي و اجرايي مي شود.

مسئولاني که اطلاع ندارند!

سال ۹۱ و ۹۲ نيز اتفاق خاصي نيفتاد تا اين که استاندار فعلي ۱۶ مرداد امسال به ما گفت: مذاکرات اوليه اين پروژه با يک شرکت شرقي انجام شده است اما هنوز از نتيجه آن اطلاعي ندارم.

اين در حالي است که پيش بيني شده بود اين پروژه تا پايان ۹۵ به بهره برداري برسد. براي پيگيري آخرين وضعيت قطار سريع السير مشهد - تهران - اصفهان با مديرکل راه آهن خراسان رضوي تماس مي گيرم.ضيايي مهر در پاسخ به اين پرسش که آخرين وضعيت اين پروژه چيست و چرا اين پروژه به جاي مشهد از اصفهان آغاز شده است ما را به مجري و نماينده شرکت زيرساخت و توسعه حمل و نقل در شرق کشور ارجاع مي دهد و مي گويد: اين پروژه به مهندس نازدار مرتبط است.

با مهندس نازدار نيز تماس مي گيرم و همين سوالات را مطرح مي کنم، اگر چه او ارائه پاسخ را به ديدار حضوري منوط مي کند و مي گويد: «وزارت راه و شهرسازي ما را از ارائه پاسخ تلفني منع کرده است»، اما وقتي زمان قرار ملاقات را مطرح مي کنم، وي در پاسخ به اين سوال که چرا پروژه قطار تهران - قم - اصفهان از پروژه مشهد - تهران پيشي گرفته است، مي گويد: من هيچ اطلاعي ندارم و بايد از وزارتخانه پاسخ بخواهيد. با وجود همکاري روابط عمومي اداره کل راه و شهرسازي استان تماس هاي متعدد ما با وزارتخانه نيز نتيجه بخش نبود و صرفاً اطلاعاتي درباره پروژه قطار سريع السير تهران - اصفهان به دفتر روزنامه ارسال شد. حتي مديرکل روابط عمومي شرکت راه آهن نيز ما را به شرکت زيرساخت و توسعه حمل و نقل کشور ارجاع داد و اين يعني آغاز خان جديد در برابر سوالات خبرنگار!

مدير روابط عمومي شرکت زير ساخت و توسعه حمل و نقل کشور نيز ارائه پاسخ را منوط به ارسال سوالات از طريق ايميل دانست و گفت: دکتر نصرآزاداني، معاون شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور وقت مصاحبه ندارند و بايد کارشناسان يا معاونان شرکت به سوالات شما پاسخ دهند.

وقتي هم که اين مطلب را عنوان مي کنم که مرا به معاون مربوطه ارجاع دهيد تا تلفني با وي مصاحبه کنم، باز هم بر ارسال سوالات به صورت کتبي تأکيد مي کند. در اين بين چندين بار با محسني ثاني رئيس مجمع نمايندگان استان و نيز دکتر بحريني نماينده مردم مشهد و عضو کميسيون اقتصادي مجلس تماس مي گيرم. آن ها نيز يا به تماس هاي ما پاسخ ندادند يا تلفن همراه شان در دسترس نبود.

گلايه هاي شديد معاون استاندار

در نهايت، معاون هماهنگي امور عمراني استاندار خراسان رضوي تنها فردي است که به ما پاسخ مي دهد و البته از روند اجراي پروژه قطار سريع السير مشهد- تهران- اصفهان به شدت گلايه مي کند.

مهندس واحدي مي گويد: اين پروژه از خراسان رضوي کليد خورد و مصوبه گرفت و در دولت قبل مطالعات مقدماتي آن آغاز شد تا با سرعت ۴۰۰ کيلومتر در ساعت توسط بخش خصوصي از کشور آلمان عملياتي شود اما تغييراتي از لحاظ فني رخ داد تا سرعتش از ۴۰۰ به ۳۰۰ تا ۳۵۰ کيلومتر در ساعت کاهش يابد.وي مي افزايد: در دولت قبل با ورود نمايندگان مردم اصفهان به مجلس درخصوص مسير اين پروژه نيز تغييراتي رخ داد و مسير آن که قرار بود ابتدا تهران- مشهد باشد به اصفهان- تهران تغيير کرد.

نمايندگان و مسئولان اصفهان پاسخگوي هر دو دنياي خود باشند

وي ادامه مي دهد: متاسفانه با دخالت نمايندگان مردم اصفهان در مجلس و بخش هاي اجرايي دولت در آن استان اين پروژه به هدفش که ارتقاي کيفي و کمي خدمت رساني به زائران امام رضا(ع) بود نرسيد و در نهايت اين پروژه در حال طي فرآيند ديگري است و قطعه اصفهان- تهران توسط قرارگاه خاتم در حال اجراست.

معاون استاندار با بيان اين که استانداري و نمايندگان استان خراسان رضوي به شدت اين موضوع را پي گيري کرده اند، مي گويد: متاسفانه تاکنون راه به جايي نبرده ايم و بسيار از اين وضعيت گلايه منديم.

وي تصريح مي کند: اين پروژه حق زائران امام رضا(ع) است و براي حمل و نقل زائران هدف گذاري شده بود تا زائر با فناوري پيشرفته تر، زمان کمتري را در سفر باشد و زائران بيشتري بتوانند به توفيق زيارت حضرت رضا(ع) نائل شوند، اما در حق خراسان رضوي کم لطفي شد و نمايندگان مجلس و غير نمايندگان اين پروژه را از محور اصلي خارج کردند و بايد پاسخگوي اين دنيا و آن دنياي خود باشند.وي خاطرنشان مي کند: از لحاظ فني، اقتصادي و زيست محيطي اين پروژه ابتدا بايد در محور تهران- مشهد ساخته شود چون در سال گذشته با قطارهاي معمولي ۱۳ ميليون نفر زائر به مشهد آمده اند که اگر اين سرعت افزايش يابد ميزان جابه جايي مسافر نيز ۲ يا ۳ برابر مي شود.

پروژه قطار مشهد- تهران خدمت به کل کشور

وي با تاکيد بر اين که خدمت رساني به زائر امام رضا(ع) خدمت به کل کشور است، مي گويد: ۲۳ ميليون زائر داخلي و ۳ ميليون زائر خارجي، سالانه وارد مشهد مي شوند و هر ۳ سال يک بار تقريبا همه ايران به مشهد سفر مي کنند که اين مدت زمان را با راه اندازي اين قطار مي توانيم کاهش دهيم.مهندس واحدي در پاسخ به اين سوال که در حال حاضر چه اقدامي در حال انجام است، مي گويد: نمايندگان استان با وزير راه و شهرسازي جلساتي را برگزار کرده اند و وزير راه و شهرسازي با مجمع نمايندگان استان جلسه ويژه اي نيز برگزار خواهد کرد تا اين موضوع تعيين تکليف و پروژه از مشهد آغاز شود.وي تصريح کرد: به عنوان معاون استاندار آمادگي هرگونه همکاري را با پيمانکاران و مشاوران وزارت راه دارم.

نشاني اشتباه دولت!

حجت الاسلام پژمان فر، نماينده مردم مشهد و عضو کميسيون فرهنگي مجلس نيز در پاسخ به سوال ما در خصوص آغاز عمليات اجرايي قطار سريع السير تهران - اصفهان مي گويد: اين موضوع کاري غيرکارشناسي بود که توسط دولت انجام شد. با وجود اين که در مذاکرات قبلي که نمايندگان استان با مسئولان دولتي داشتند، وزير راه و شهرسازي متقاعد شد که با توجه به دلايل فني و اقتصادي اين پروژه را از مشهد آغاز کند اما باز هم اين پروژه در اصفهان در حال پيگيري است.

وي مي افزايد: البته عمليات اجرايي خط راه آهن قطار سريع السير در قطعه تهران - اصفهان از مدت ها قبل شروع شده و حدود ۷۰درصد نيز پيشرفت فيزيکي داشته است و اين که در رسانه ها اعلام شد که عمليات اجرايي اين پروژه توسط دکترروحاني آغاز شد، اين نشاني اشتباهي بود که به رسانه ها داده شد.

نگاه منطقه اي نمايندگان!

وي در پاسخ به اين سوال که آيا همگرايي و عزم جدي در بين نمايندگان استان براي پيگيري پروژه قطار در محور تهران - مشهد وجود دارد، اظهار مي کند: آن طور که نمايندگان شهر مشهد پيگير هستند، ديگر نمايندگان پيگيري چنداني ندارند و دليل آن هم نگاه منطقه اي به اين پروژه هاي عظيم است. در حالي که اگر مسير تهران - مشهد با توجه به ميزان مسافري که از طريق ريلي جابه جا مي شوند در اولويت قرار گيرد، مردم همه شهرستان ها و استان هاي کشور از رفاه برخوردار مي شوند.

برخورد سرد مسئولان

وي مي افزايد: من درباره عملکرد ديگر نمايندگان نظري ندارم اما شخصا طرح نامه پروژه قطار سريع السير تهران - مشهد را گرفتم و از وزير در مجلس سوال کردم و به رئيس جمهور تذکر داده ام و در جلسات متعدد نيز پيگير اين موضوع بوده ام. وي تصريح مي کند: با وجود اين که طرح نامه در دولت قبل مصوب شده است و نمايندگان هم بر اجراي آن تأکيد دارند اما اين دولت نه تنها عزمي براي اجراي آن ندارد که شاهد برخوردهاي سرد و بي تفاوت هم بوده ايم.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار