یک روانشناس با اشاره به آمار بالای طلاق عاطفی در جامعه، از این نوع طلاق به عنوان زمستان سرد و ترسناک زندگی مشترک یاد کرد و افزود: زوجین باید مراقب نشانه های این نوع طلاق در زندگی خود باشند و به محض بروز نشانه‌ها برای درمان آن اقدام کنند.
کد خبر: ۹۶۸۲۱۲
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۲ 01 June 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،دکتر جهانگیر کرمی، از طلاق عاطفی به عنوان طلاق خاموش یاد کرد وافزود: متاسفانه آمار این نوع طلاق در جامعه بسیار بیشتر از طلاق معمولی بوده و برآوردها نشان می دهد که دو تا سه برابر آمار طلاق، در میان زوجین طلاق عاطفی داریم.

وی افزود: طلاق عاطفی، طلاقی است که زوجین در کنار یکدیگر زیر یک سقف زندگی می کنند، اما عملا به لحاظ عاطفی، جسمانی و حتی کلامی ارتباطی با یکدیگر ندارند.

کرمی گفت: طلاق عاطفی عمدتا آخرین مرحله بعد از اختلاف و جر و بحث ها و دعوای زوجین است، مرحله ای که در آن زوجین به بی تفاوتی رسیده و عملا هیچ احساسی به یکدیگر نداشته و نسبت به کارهای یکدیگر بی تفاوت می شوند.

وی ادامه داد: زندگی شبیه فصول سال است و آغاز زندگی زوجین بهار محسوب می شود که اگر ادامه آن به خوبی پیش رود وارد فصل تابستان شده و زوجین گرمای زندگی را حس می کنند، اما در این بین اگر زوجین نتوانند این گرما را به خوبی حفظ کنند پاییز زندگی مشترکشان از راه می رسد که توام با جر و بحث و دعوا و کشمکش است و اگر از این حد هم فراتر رود زمستان زندگی یا همان طلاق عاطفی از راه رسیده و زندگی به سردی و خاموشی کامل می گراید و اصلا زوجین تمایلی به جر و بحث با هم ندارند و سکوت و بی تفاوتی اختیار می کنند که بسیار خطرناک و آسیب رسان است.

کرمی گفت: در این مرحله زوجین تمایلی به ادامه زندگی مشترک ندارند، اما به دلیل مسائل مختلف مالی، اجتماعی و یا به خاطر فرزندان مجبورند کنار هم زندگی کنند.

این روانشناس در خصوص چرایی بروز طلاق عاطفی در زندگی زوجین هم گفت: علل مختلفی در این زمینه دخیل است، از جمله اینکه زوجین مهارت های ازدواج را یاد نگرفته اند، انتخاب درستی در خصوص شریک زندگی شان نداشته اند، یا انتظارات غیر قابل دسترس از همه داشته و یا به انتظارات طرف مقابل بی توجه بوده اند، یا در ایجاد روابط کلامی مشکل دارند و یا اجازه داده اند افراد مختلف در زندگی مشترک آنها دخالت کنند.

وی افزود: این میان آنچه مسلم است فقدان آموزش و مهارت های زندگی عامل اصلی این نوع طلاق است و وقتی بررسی می کنیم می بینیم بسیاری افراد به خاطر فرار از تنهایی، به خاطر داشتن فرزند، به خاطر شرایط مالی طرف مقابل و .. تن به ازدواج داده اند که در ادامه زندگی آنها به مشکل برخورده و دچار طلاق عاطفی شده اند.

نشانه های "طلاق عاطفی" چیست؟

کرمی در ادامه در خصوص نشانه های طلاق عاطفی در زندگی زوجین گفت: اولین نشانه ها بی تمایلی زوجین نسبت به یکدیگر است، در این شرایط زوجین برای یکدیگر وقت نمی گذارند، وابستگی ها و دلبستگی هاشان کم شده و یا عملا از بین می رود.

وی افزود: در این شرایط زوجین رازهای زندگیشان را به دیگران می گویند، تمام انرژی و وقت خود را صرف فرزندان و یا دیگران می کنند و یا دائما همسرشان را با دیگران مقایسه می کنند.

کرمی گفت: شرایط در طلاق عاطفی به حدی می رسد که حتی زوجین تمایلی به جر و بحث و دعوا با یکدیگر را هم ندارند و تمایل دارند تا حد امکان برخوردی با یکدیگر نداشته باشند.

این روانشناس با بیان اینکه راهکارهایی برای پیشگیری از بروز طلاق عاطفی وجود دارد، گفت: اولین راهکار این است که زوجین از همان ابتدا قوانین مشترک برای زندگی مشترک خود وضع کنند، قوانینی که آنها را مجاب کند برای حل مسائل پیش از هر اقدامی با یکدیگر گفت و گو کرده و یا از افراد متخصص مشورت بگیرند.

وی افزود: زوجین باید از همان ابتدا احترام گذاشتن به یکدیگر را یاد بگیرند و ویژگی های یکدیگر را از همان ابتدا پذیرفته و به آن احترام بگذارند.

کرمی خاطرنشان کرد: پیش از ازدواج هر فردی می تواند معیارها و ملاک هایی برای انتخاب همسر خود داشته باشد، اما اگر فردی را انتخاب کرد باید او را همانطور که هست بپذیرد و افکاری مثل اینکه "بعد از ازدواج همسرم را درست می کنم و یا شخصیت و ظاهرش را تغییر می دهم" را کنار بگذارند، چرا که تغییر آدم ها کار بسیار دشواری است و افراد باید بدانند که طرف مقابل را باید با همان ویژگی های فعلی که دارد بپذیرند و به امید تغییر در آینده وارد زندگی مشترک نشوند.

کرمی خاطرنشان کرد: راهکار بعدی احترام گذاشتن به خانواده همسر است. زن و شوهر هردو باید یاد بگیرند خانواده طرف مقابل برای خود او بسیار عزیز و محترم است و هرچند ما با آنها ناسازگاری داشته و یا خوشمان نیاید، آنها خانواده و عزیزان همسر ما هستند و باید به آنها احترام بگذاریم.

وی افزود: این احترام فشار مضاعف از روی دوش همسرمان که مجبور می شود بین ما و خانواده اش قرار گیرد را برمی دارد و از بسیاری بحث ها و کشمکش ها پیشگیری می کند.

طلاق عاطفی درمان دارد/ در صورت عدم درمان "خیانت یا افسردگی" محتمل است

این روانشناس در ادامه با بیان اینکه طلاق عاطفی درمان دارد، گفت: زوجین باید تمام تلاش خود را داشته باشند که از بروز طلاق عاطفی پیشگیری کنند، اما در صورت بروز نشانه های این نوع طلاق در زندگی باید برای رفع و درمان آن سریع اقدام کرد.

کرمی هشدار داد: نادیده گرفتن طلاق عاطفی می تواند موجب افسردگی و انزوای زوجین و در برخی افراد که ایمان و اعتقادات ضعیف تری دارند زمینه ساز بروز خیانت شود که این افراد هم در ادامه به دنبال خیانت پرخاشگر و افسرده می شوند.

وی افزود: علاوه بر اینها بیشترین ضرر از عدم درمان طلاق عاطفی متوجه فرزندان است و فرزندان در محیطی که مهر و محبت در آن وجود ندارد قطعا تربیت خوبی نخواهند داشت و در آینده پرخاشگر، عصبی و افسرده خواهند شد.

این روانشناس تاکید کرد: در همین راستا زوجین باید هرچه سریعتر برای درمان طلاق عاطفی اقدام کرده و راه آن این است که به مشاوران و روانشناسان حوزه زوج درمانی و خانواده درمانی و ... مراجعه کنند.

وی تاکید کرد: وقتی خودمان تلاش کرده و نمی توانیم زندگی را درست کنیم، نیاز است که از افراد مشاور و متخصص در این زمینه مشورت بگیریم. زوجین نباید به این فکر کنند که زندگی آنها به آخر خط رسیده و درست شدنی نیست و باید بدانند مواردی داشته ایم که زوجین به مراحل پیشرفته طلاق عاطفی رسیده، اما این شرایط درمان شده و زندگی آنها به حالت عادی برگشته است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار