پرویز ملک زاده موفق به دریافت دکترای افتخاری علوم باغبانی از دانشگاه سورنتو مکزیک شد
کد خبر: ۹۶۷۷۲۶
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۹ 30 May 2021
پرویز ملکزاده، محقق و پژوهشگر برجسته علوم باغبانی است که موفق به دریافت دکتری افتخاری علوم باغی و کشاورزی دانشگاه سورنتو کشور مکزیک شده است.

به گزارش تابناک همدان، مقرر بود این پژوهشگر صاحب نام همدانی برای دریافت جایزه علمی و فرهنگی خود به کشور مکزیک سفر کند که با توجه به طولانی شدن پروسه ویروس کرونا سرانجام این جایزه با برگزاری آیین ویژه‌ای به صورت ویدیو کنفرانسی تقدیم وی شد.

بر پایه این خبر؛ در این مراسم که بنا بر درخواست ملک زاده با قرائت آیاتی از قرآن کریم و اجرای سرود جمهوری اسلامی و اهتزار پرچم جمهوری اسلامی همراه بود مسئولان دانشگاه سورنتو به پاس سال‌ها تلاش و نوآوری این محقق و پژوهشگر همدانی در احیا علوم باغبانی و تدریس افتخاری و بشر دوستانه در دو حوزه باغبانی و محیط زیست دکترای افتخاری دانشگاه سورنتو در حوزه باغبانی را تقدیم وی کردند.

این محقق صاحب نام همدانی که تاکنون سه بار عنوان شهروند برگزیده را از آن خود کرده در خصوص دریافت دکتری علوم باغبانی کشور مکزیک به عنوان تازه‌ترین موفقیتش به خبرنگاران گفت: من با بردن قریب ۲هزار و ۹۷۰ تن سنگ و آوردن افزون بر ۳هزار تن خاک، یک کوه را تبدیل به باغی کردم که امروز در این باغ جادویی درختچه‌های میوه با کمتر از ۵۰ سانت ارتفاع تولید میوه میکنند.

وی با اشاره به اینکه با سال‌ها مطالعه علمی و عملی سال گذشته موفق به تولید نوعی کود معجونی صد در صد ارگانیک شدم، افزود: این کود که تاییدیه دو کشور انگلیس و هلند را دارد بدون هیچ عارضه‌ای باروری درختان را چند برابر میکند و امروز این کود با مشارکت و کمک یک سرمایه گذار در اصفهان به تولید بالایی رسیده است.

ملک زاده با اشاره به گذشت ۷۰ بهار از عمر خود و سال‌ها مطالعه و کار علمی و عملی تصریح کرد: هنوز احساس میکنم ابتدای مسیر هستم چرا که به تدریس افتخاری در حوزه محیط زیست و علوم باغبانی برای جوانان و نوجوانان علاقه وافر دارم و به رغم دعوت بیش از ۳۰ کشور جهان برای اقامت، به کشورم و زادگاهم همدان به عنوان شهر اطلسی‌ها عشق میورزم و امیدوارم بتوانم خدمتگزار مردم و به ویژه حوزه باغی کشور باشم.

وی با اشاره به اینکه مدرک دکترای افتخاری دانشگاه سورنتو کشور مکزیک در ۲۰ فوریه سال ۲۰۲۱ به بنده تعلق گرفت، گفت: این جایزه فرهنگی مطابق اساسنامه یونسکو که علل بشر دوستانه دارد به بنده تعلق گرفت که آن را افتخاری برای کشورم ایران میدانم.

ملک زاده با درخواست از جوانان برای تلاش بیشتر به منظور رشد و تعالی علمی و فرهنگی خود و اینکه منتظر امکانات دولتی نباشند با گلایه مندی از کم توجهی مسئولان به در خواست‌های محدود خود گفت: به عنوان یک مو سفید کرده در امور باغی و محیط زیست پیوسته دلم برای طبیعت می‌سوزد و از اینکه می‌بینم فضای سبز درختان باغ ها، یکی پس از دیگری جای خود را به تیر آهن‌ها و ستون‌های بتونی می‌دهند غصه می‌خورم.

وی گفت: با توسعه مخالف نیستم، اما با تخریب محیط زیست مخالفم چرا که فضای سبز هر منطقه علاوه بر نشاط بصری به منزله ریه‌های شهر‌ها هستند و ضروری است با تمام توان در جهت حفظ و توسعه فضای سبز بکوشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار