معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: ۹۱ اثر تاریخی غیرمنقول استان از سال ۱۳۹۲ تا کنون در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
کد خبر: ۹۶۷۳۹۳
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰ 29 May 2021

٩١ اثر تاریخی استان سمنان در هشت سال گذشته ثبت ملی شد

 

به گزارش تابناک سمنان مصطفی یغمائیان  ابراز داشت: از مجموع ۹۱ اثر تاریخی غیر منقول ثبتی استان سمنان در فهرست آثار ملی، ۱۶ اثر مربوط به سمنان، ۱۱ اثر مربوط به شاهرود، ۱۲ اثر مربوط به گرمسار، پنج اثر مربوط به آرادان، ۱۲ اثر مربوط به مهدیشهر، ۱۳ اثر مربوط به سرخه، هشت اثر مربوط به میامی و ۱۴ اثر مربوط به دامغان بود.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان خاطرنشان کرد: از مجموع ۹۱ اثر تاریخی غیر منقول ثبتی استان که طی هشت سال گذشته با ارائه مستندات در فهرست آثار ملی قرار گرفته، ۱۷ خانه تاریخی و ۱۶ قلعه تاریخی نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: «قلعه دستکند جوین» در روستای جوین سرخه، «قلعه روستای حسن‌آباد قهاب» در روستای حسن‌آباد دامغان، «یخچال روستای مطلب خان» در روستای مطلب‌خان دامغان و«قلعه قاطول » در روستای قاطول گرمسار از جمله آثار غیرمنقول ثبت ملی شده استان سمنان است.

یغمائیان اضافه کرد: کوره پالانه پزخانه روستای بیابانک شهرستان سرخه واقع در دهستان لاسگرد در شمال شرقی روستای بیابانک، حمام سنگی روستای پرور شهرستان مهدیشهر و حمام روستای خانخودی شهرستان شاهرود واقع در دهستان بیارجمند، روستای خانخودی، دروازه پایین از دیگر آثاری است که در فهرست آثار ملی ثبت شد.

وی بیان کرد: «پل راه آهن بزرگ بنه کوه» و «پل راه آهن کوچک بنه کوه» در شهرستان گرمسار و «  تاسیسات نفت خوریان سمنان» واقع در کویر خوریان که از شرق به کویر سمنان و از غرب به رودخانه «گیناب» و کویر «دلازیان» می‌رسد، از دیگر آثار تاریخی ثبت ملی شده استان سمنان است.

وی تصریح کرد: برای ثبت  آثار تاریخی اسناد و مدارک، نقشه‌های معماری و مستندات تاریخی، فرهنگی و عصر مدرن در  شورای ثبت کشور بررسی می‌شود و در صورتی که آثار ارزشمند برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور انتخاب ‌شوند باید به تایید وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برسد و سپس حکم آن به استان ابلاغ شود.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: استان سمنان دارای ظرفیت های زیادی در زمینه میراث فرهنگی و تاریخی است که استفاده از این ظرفیت‌ها، نقش مهمی در توسعه و رونق گردشگری دارد.

استان سمنان دارای بیش از یک هزار و ۱۴۷ اثر تاریخی شناسایی شده است.

 

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار