کد خبر: ۹۴۰۶۵
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۹ 13 September 2015

وزیر آموزش و پرورش نقشه راه سال تحصیلی 94- 95 دانش‌آموزان را «حاکمیت رهبری آموزشی» اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، عل‌اصغر فانی ظهر امروز در نشست صمیمی با جمعی از مدیران مدارس استان البرز ضمن گرامیداشت یاد و خاطره 36 هزار شهید و 5 هزار مدیر شهید فرهنگی، در رأس آن شهیدان رجایی و باهنر به عنوان الگوهای مدیریت در آموزش و پرروش، رویکرد سازمان آموزش و پرورش را در سال تحصیلی 94-95 ترسیم کرد و اظهار داشت: در آموزش و پرورش باید از مدیریت آموزشی به رهبری آموزشی برسیم، به همین منظور سال تحصیلی 94- 95 سال رهبری آموزشی است.

به گفته وی، این سازمان به دنبال آن است که مدیران در مدارس با جلب مشارکت همه همکاران، معلمان و دست‌اندرکاران مدرسه، اولیا، دانش‌آموزان و مردم در محلات، مدرسه را به عنوان یک کانون تربیت تبدیل کنند.

* قدرت نفوذ معلم در آموزش اصلی اساسی است

وی در ادامه تعریفی جامع از امر رهبری در آموزش داشت و بیان کرد: تعریف‌های متفاوتی از رهبری آموزشی وجود دارد اما آنچه مشترک بین همه این تعاریف است، آنکه؛ یک رهبر آموزشی قدرت نفوذ در زیر مجموعه خود دارد و این مؤلفه‌ای بسیار مهم در تعلیم و تربیت محسوب می‌شود.

فانی ادامه داد: اگر معلم قدرت نفوذ نداشته باشد امر تعلیم و تربیت نیز شکل نمی‌گیرد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تربیت، برخورداری از رفتار مطلوب پایدار در مربی است، تصریح کرد: لازمه نهادینه شدن رفتار مطلوب، جلب اعتماد دانش‌آموز است.

وی افزود: مدیران نه به عنوان یک کارمند اداری که باید پاسخگوی بخشنامه‌ها باشند که به عنوان رهبران آموزشی در اولیا باید نگاه کرد.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه تربیت موضوعی نیست که به زور و تحکم بتوان آن را پیش برد؛ تصریح کرد: اگر ما بتوانیم اعتماد دانش‌آموز را جلب کنیم، در بین آنها نفوذ هم خواهیم داشت و سپس تربیت شکل می‌گیرد.

* مدرسه محوری، سیاست آموزش و پرورش

فانی در ادامه با بیان اینکه مدرسه محوری نتیجه تمرکززدایی از آموزش و پرورش است، گفت: حاکمیت اخلاق و روابط انسانی با مشارکت‌جویی، مشارکت‌پذیری و تمرکززدایی رویکردی که در مدیریت آموزش و پرورش دنبال می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه سخنان خود در جمع مدیران فرهنگی استان، بار دیگر بر کلمه کلیدی « قدرت نفوذ» بازگشت و با تعمیم آن به شعار سال، بخشی از موفقیت‌های دولت را به این اصل اساسی بسط داد و بیان کرد: در سال همدلی و همزبانی دولت و ملت یکی از روش‌های تقویت همدلی و همزبانی، نفوذ در دیگران است.

* 5 پیش شرط رهبر آموزشی برای نفوذ در مربی

فانی در ادامه 5 شرط را لازمه قدرت نفوذ رهبر آموزشی در مربی برشمرد و گفت: «صداقت» مدیران، معلم و مربیان برای یقینی شدن ادراک اولین اصلی است که باید مورد توجه باشد.

وی شایستگی را شرط دوم قدرت نفوذ یک رهبر آموزشی دانست و با بیان اینکه این وزارتخانه جلب افراد شایسته را برای موفقیت در دستور کار خود داشته است، موضوع را به عملکرد موفق دولت در طول دو سال اخیر بسط داد و افزود: تقویت شایستگی‌ها از مؤلفه‌هایی است که یک رهبر آموزشی باید در صدد آن باشد، این شایستگی‌های دولت بوده که موجب توفیق آن شده است.

وی اضافه کرد: تجربه و شایستگی در کنار «صداقت» دامنه جهانشمولی از تأثیرگذاری را خواهد داشت، اگر این شایستگی‌ها و صداقت نبود، با منابع محدود کشور، آموزش و پروررش اداره نمی‌شد.

* آغاز سال تحصیلی با حاکمیت رهبری آموزشی است

وزیر آموزش و پرورش همچنین ثبات در رأی و اظهارنظر را لازمه جلب اعتماد دانست و گفت: فشارهایی که امروز دولت یازدهم تحمل می‌کند ناشی از تصمیمات خلق الساعه‌ای است که در دولت قبل گرفته شده است، بنابراین ثبات در کنار شایستگی‌ها موجب جلب اعتماد خواهد بود، آموزش و پرورش نیز با ثبات، مطالعه، شناخت چالش‌ها و تعیین اولویت‌ها در طول این مدت حرکت کرده است.

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری به نقشه راه آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید اشاره و خاطرنشان کرد: سال تحصیلی جدید، سال حاکمیت رهبری آموزشی و اعتماد در آموزش و پرورش است.

وی افزود: با همدلی و همزبانی که در استان البرز وجود دارد؛ امید می‌رود سال تحصیلی 94- 95 با کیفیت هر چه بیشتر آغاز و نوجوانان و جوانان ایران اسلامی در مدارس، کانون‌های تعلیم و تربیت به رشد نائل شوند.

* بومی گزینی از سیاست‌های جدی دولت تدبیر و امید

فانی در بخش دیگری از سخنان خود به بحث نیروی انسانی اشاره کرد و اظهار داشت: بحث نیروی انسانی یکی از دو اولویت اصلی آموزش و پرورش کشورمان است و اولویت دیگر نیز بحث فضا و تجهیزات آموزشی است.

وی بومی گزینی را جزو سیاست‌های جدی دولت در جذب نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش دانست و گفت: در آزمونی که در اواخر شهریور ماه برگزار می‌شود و همچنین آزمونی که چندی پیش در دانشگاه فرهنگیان برگزار شده، بر بومی گزینی تاکید شده است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: با بومی گزینی نیروی انسانی در این بخش سازماندهی می‌شود و نیروی انسانی مناطق از بوم برای بوم است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار