کد خبر: ۹۰۲۶۴
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۰ 07 September 2015

مدیر حفاظت و بهره برداری از منابع آب البرز از وجود 12 هزار چاه غیر مجاز در استان خبر داد.

حمید منصوری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه البرز، گفت: طبق آمارهای سال 90 حدود 12 هزار چاه غیر مجاز در البرز شناسایی شده است.

وی خاطرنشان کرد: بیش از 85 درصد از آب مصرفی شرب و 75 درصد از مصرف آب کشاورزی استان از طریق منابع زیرزمینی تامین می‌شود و این حجم از برداشت در کنار وجود چاههای غیر مجاز زیادی که در استان وجود دارد سطح آب‌های زیر زمینی را با کاهش چشم گیری مواجه کرده است.

منصوری افزود: ادامه روند برداشت آبهای زیرزمینی علاوه بر غیر قابل احیا کردن سفره‌های آب زیرزمینی باعث نشست زمین نیز شده است که طبق گزارش‌های صورت گرفته این نشست‌ها از 66 سانتیمتر تا یک متر به وقوع پیوسته است.

وی ادامه داد: طبق اعلام موسسه زمین شناسی کشور مناطقی از دشت هشتگرد نیز با نشستی 22 سانتیمتری مواجه بوده است.

منصوری گفت: برای جلوگیری از این روند طرحی را تحت عنوان طرح تعادل بخشی و احیای آب کشور در استان به اجرا گذاشته‌ایم که در کنار انسداد چاههای غیرمجاز، توقیف دستگاههای حفاری غیر مجاز و نصب کنتور هوشمند می‌تواند تا حدی موثر باشد.

این مسئول تصریح کرد: حدود پنج هزار و 300 حلقه چاه مجاز در استان وجود دارد که 220 حلقه مربوط به بخش کشاورزی و بقیه به بخش‌های صنعتی، شرب، فضای سبز و ... تعلق دارد.

منصوری افزود: در سال‌های گذشته 245 کنتور هوشمند آب بر روی چاههای مجاز استان نصب شده است تا بتوان میزان برداشت‌های آب را از منابع زیرزمینی کنترل کرد و این طرح همچنان ادامه دارد.

وی ضمن یادآوری 12 هزار چاه غیر مجاز در استان گفت: از ابتدای سال 92 تا کنون حدود 800 چاه غیر مجاز در استان مسدود شده است و در کنار آن 158 دستگاه حفاری که به حفر چاههای غیر مجاز مبادرت می‌کردند نیز توقیف شده است.

منصوری در پایان یادآورشد: بحران آب در استان را باید با مشارکت مردم حل کرد زیرا دولت به تنهایی قادر به رفع این بحران نخواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار