رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران با اشاره به بی‌توجهی دولت به بخش خصوصی، از فعالیت 18 کارخانه آرد در استان مازندران که ۴۵ درصد ظرفیت آن‌ها فعال بوده وبیشتر این واحد ها در معرض تعطیلی هستند خبر داد
کد خبر: ۸۹۸۹۸
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۸ 06 September 2015
به گزارش تابناک مازندران اسماعیل خاتمی مقدم امروز در سالن اجتماعات خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران، اظهار داشت: انجمن به‌دنبال منافع سازمان‌های دولتی به‌عنوان یک تشکل بوده و در جهت پیاده سازی سیاست‌های دولت حرکت می‌کند و مدافع منافع اعضا خود است.
وی به چهار بخش اصلی انجمن صنایع غذایی استان شامل لبنی، آردی، گوشتی و روغنی اشاره کرد و گفت: 18 کارخانه آرد در استان داریم و برای بررسی و حل و فصل مشکلات و معضلات این واحدها و تجزیه و تحلیل ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کارخانجات آرد استان نشست امروز را ترتیب دادیم.
وی بابیان اینکه در دوران پسا تحریم به دنبال بهره‌برداری از فرصت‌ها بوده والبته به افق‌های پیش رو چشم دوخته‌ایم و امید بسته‌ایم، گرچه به دولت چندان دل نبسته‌ایم اما منافع کلان ملی واحدها را پیگیری می‌کنیم.

فعالیت ۴۵ درصد ظرفیت آردی استان

تنها 45 درصد ظرفیت واحدهای آردی فعال بوده که برای رفع این معضل نیاز به افزایش تقاضا بوده و  لازم است که بیشتر به فکر صادرات باشیم که انتظار می‌رود دولت در این ارتباط با بازنگری سیاست‌ها بدنبال برنامه‌های جدید صادراتی باشد.

وی، به برخی نقاط ضعف در بخش صنایع آردی استان اشاره کرد و گفت: انتظار داریم سیستم مدیریتی واحدهای آردی استان دچار تغییرات شود و سیستم مالی این واحد بروزرسانی شوند و به حوزه کارشناسی و تخصصی توجه لازم صورت گیرد، گرچه ضعف‌های مدیریتی کارخانجات آرد بیشتر به نوع نگاه و رابطه سازمان‌های ذیربط نسبت به اینگونه واحدها بر می‌گردد، خواستار بازنگری در تعرفه واردات شد.

وی در بخش دیگری از مطالب خود به برخی نقاط ضعف در بخش صنایع آردی استان اشاره کرد و گفت: انتظار رداریم سیستم مدیریتی واحدهای آردی استان دچار تغییرات شود و همچنین سیتم مالی این واحد به‌روزرسانی شوند و به حوزه کارشناسی و تخصصی توجه لازم صورت گیرد، گرچه ضعف‌های مدیریتی کارخانجات آرد بیشتر به نوع نگاه و رابطه سازمان‌های ذی‌ربط نسبت به این گونه واحدها برمی‌گردد و باید تعرفه واردات بازنگری شود.
ایوب خانی، رئیس انجمن صنفی کارخانجات آرد مازندران گفت: در سه سال گذشته تنها 20 تومان به کارمزد کارخانجات آرد اضافه شده است و این در حالی است که هزینه ها افزایش آنچنانی داشته است.

وی افزود: در این وضعیت انتظار داریم مسئولان بویژه مدیران استانی به ما کمک کنند و انصاف نیست این واحدها به درد سایر کارخانجات استان دچار شوند.خانی بیان داشت: در حال حاضر شرکت‌های آرد استان حدود 700 نیروی کار مستقیم دارند و صدها نفر اشتغال غیرمستقیم از این طریق روزی می خورند.
وی خواستار قیمت‌گذاری مناسب فروش سبوس، آزادسازی 20 درصد و جلوگیری از قاچاق آرد به استان شد.
در ادامه قدرت الله رضایی دبیر اجرایی انجمن صنفی کارخانجات آرد استان مشکل اصلی را کارمزد تعیین‌شده از سوی دولت اعلام کرد و افزود: در پی اجرای قانون هدفمندسازی یارانه اقدامات خوبی انجام گرفت اما بعد از مدتی برنامه‌ها و مصوبات به فراموشی سپرده شد و متاسفانه همان سیستم قدیمی و حواله‌ای همچنان برقرار شد و استمرار یافت و بااینکه در قوانین ضوابط قیمت‌گذاری لحاظ شده است اما کارمزد را با حداقل تغییرات نگه‌داشته‌اند.
دبیر انجمن صنفی کارخانجات آرد به صراحت اعلام داشت صاحبان این کارخانجات به خاطر حاشیه سود پایین و نبود تسهیلات ارزان قیمت، توان بازسازی و نوسازی ندارند.

لزوم گرید بدنی کارخانجات آرد

خاتمی مقدم درخواست گرید بندی کارخانجات آرد استان به کمک دانشگاه‌ها و مراکز مشاوره‌ای شد.
در این نشست، اختصاص ارز مرجع دو هزار و ۹۲۰ تومانی برای صادرات آرد، تسهیل صادرات، تخصیص تسهیلات از محل منابع مالی صندوق توسعه ملی و اختصاص سهمیه آرد بیشتر به استان مازندران و تغییر آنالیز قیمت‌گذاری برای برخی واحدهای دریافت‌کننده آرد از سیلوی نکا از جمله خواسته ها مطرح شد.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار