شهردار قزوین گفت: با برگزاری مجمع شهرداران آسیایی همکاری متقابل در عرصه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و مدیریت شهری در میان شهرهای توانمندآسیا کلید خورد.
کد خبر: ۸۶۵۱۶
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۴ 31 August 2015

به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرگزاری مهر قزوین،  مسعود نصرتی در پنجمین نشست هيئت اجرايي مجمع شهرداران آسيايي(AMF) که با حضور مسئولان کشوری، استاني و شهری و ۲۰ تن از شهرداران شهرهای آسيايي با محوريت موضوع حمل و نقل و ترافيک، فرهنگ، اقتصاد و گردشگری شهرهای آسيايی در سالن اجتماعات باغستان برگزار شد، اظهارداشت: این فرصت که برای تبادل نظر میان متخصصان و کارشناسان شهرهای آسیایی فراهم شده می تواند آغاز خوبی برای همکاری گسنرده تاريخي و فرهنگي میان دولت های محلی غرب آسيا و خاورميانه باشد.

وی بيان کرد: از همه شهرهای دوست که دعوت مشترک شهرهای تهران و قزوين به عنوان پايتخت هاي قديم و جديد را در چهارمين اجلاس پاسخ گفته‌اند و براي شروع همکاری‌ متقابل در عرصه‌هاي مختلف اقتصادی و فرهنگی به ايران آمده‌اند تشکر می‌ کنیم و اميدوارم از اين فرصت برای تقويت دوستی خود با ساير شهرهای آسيايی و ديگر شهرهای جهان استفاده کنيم.

قزوین

شهردار قزوين ادامه داد: پديده جهانی شدن موجب ایجاد فرصت‌ها و چالش‌های فرامرزی و به تبع آن پيدايش مفهوم حکمرانی جهانی شده که بازيگران سعی می‌کنند با اتحاد مديريت و پارلمان شهرها بهره ‌گيري از ديپلماسی شهری را به عنوان ابراز و سازمان‌های بين المللي به عنوان محيط تعاملات بين الملیي، ميزان مشارکت و همکاری بين المللی خود را در موضوعات جهانی افزایش دهند تا از اين طريق بتوانند موقعيت برتری را در سياست گذاری جهانی کسب کنند.

وی گفت: بر اساس ديپلماسی شهری و حضور فعال در سازمان‌های بين المللی به خصوص مجمع شهرداران آسيايي به عنوان يک مولفه تاثيرگذار می ‌تواند در ارتقاي موقعيت شهرهای آسيايی در حکمرانی جهانی هم تاثيرگذار باشد و باعث مشارکت و همکاری همه جانبه و رضايت مندی شهروندان شود.

نصرتی اضافه کرد:دراين ميان قزوين با بيش از ۹ هزار سال پيشينه يکجا نشينی و بيش از ۱۷۰۰ سال سابق شهرنشينی است که هنوز به عنوان يکی از نقاط برجسته و کانون های مولد فرهنگ و توسعه، از نقطه نظر سياسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و هنری در ايران مطرح است.

شهردار قزوين بیان کرد: در قزن شانزدهم ميلادی و دوران صفويه، قزوين به مدت ۵۴ سال پايتخت ايران بوده به گونه‌اي که در سراسر سده دهم هجری، بزرگ ‌ترين، زيباترين و آبادترين شهر ايران به شمار می رفته و از آن پس در کنار ارايه مکتب‌های هنری ماندگار از جمله خوشنويسی، نگارگری و موسيقی در ايران، با معرفی سبک خاص معماری و شهرسازی خود، به الگويی برای توسعه شهری و شهرسازی تبديل شده است.

وی گفت: تعدد دانشمندان اين شهر در طول تاريخ تا روزگار معاصر، در کنار هزار و ۲۰۰ اثر ثبت شده تاريخي مربوط به دوره‌های مختلف، از قرن‌های پيش از ميلاد مسيح تا دوره قاجار، همگی نشان می ‌دهند که اين شهر سهم زيادی در تاريخ تمدن ايران داشته است.

نصرتی اظهارداشت: قزوين با داشتن بزرگترين کاروانسرای درون شهری خاورميانه به نام سعدالسلطنه، از ديرباز به لحاظ قرار گرفتن در مسير جاده ابريشم، دارای ارتباطات بين المللی گسترده ای به ويژه در زمينه تبادل تجاری و فرهنگی به عنوان بارانداز ايران به اروپا و ايران روسيه مطرح بوده و اکنون نيز با قرارگيری در کريدور اصلی شمال و جنوب و شرق و غرب کشور ايران، عبور بيش از ۱۵۰ هزار خودرو سبک و سنگين را در روز تجربه می کند.

توسعه شهر قزوين تسریع شده است

شهردار قزوين افزود: قزوين با مردمان خونگرم و ميهمان نواز به عنوان پايلوت گردشگری برنامه اسکان بشر سازمان ملل در سال ۲۰۰۵ انتخاب شده و به سرعت رو به توسعه خود ادامه می ‌دهد.

قزوین

نصرتي بيان کرد: قزوين همچنين پس از برگزاری موفق اجلاس سه روزه مجمع جهاني شهرهاي اسلامي در سال ۲۰۱۳ با حضور کشورهای اسلامی و نماينده سازمان ملل و استقرار دبيرخانه مجمع جهانی شهرهای اسلامی در قزوين، تبادل فرهنگي و انتقال تجربيات موثر و همکاری مشترک در راستای توسعه پايدار شهرها صورت گرفته است.

وی بیان کرد: برگزاري اجلاس شهرهای راه ابريشم در سپتامبر۲۰۱۶ در قزوين و انتخاب شهر قزوين به عنوان مرکز شهروندان جهانی جاده ابريشم رويداد مهم ديگری است که می تواند در مسير توسعه و شکوفايی شهرهای آسيايی موثر باشد.

شهردار قزوين با اشاره به نشست‌های تخصصی اجلاس در قزوین اظهارداشت: يکی از چالش‌های عمده شهرها، سيستم حمل و نقل ناکارآمد، حجم بالای جمعيت، روند رو به رشد سفرهای روزانه و فرايند موتوريزه شدن شهرهاست که شرايطي راایجاد کرده که مسئله حمل و نقل به چالش اصلی اين سکونتگاه‌ها تبديل شده است.

وی اضافه کرد: رقابت کلانشهرها در بازارهای جهانی و آثار منفی مشکلات ترافيکی بر منافع اقتصادی از يک سو و همچنين پیامدهای مستقيم حجم ترافيک و حمل و نقل جاده ای بر آب و هوا و محيط زيست از سوی ديگر، مديريت شهری را به تلاش در جستجوی راهکارهای برون رفت از اين بحران واداشته است.

نصرتي افزود: اميدوارم در نشست تخصصي امروز با محوريت حمل و نقل و ترافيک بتوانيم ضمن تبادل تجربيات به راه حل‌های مؤثر نزديک شويم.

توسعه گردشگری جدی گرفته شود

شهردار قزوین یادآورشد: صنعت گردشگری به ويژه شاخه شهری آن، جايگاه خاصی را در اقتصاد شهرها دارد و نقش فعال و مؤثری درارتقاء ساختار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شهرها به خصوص در شهرهای رو به توسعه ایفا می ‌کند؛ لذا توسعه گردشگری شهری پايدار و مديريت خردمندانه آن، نيازمند برنامه ريزی است.

وي افزود: با توجه به رشد قابل توجه گردشگری در دهه‌های اخير و پيش‌بينی می شود گردشگری بزرگترين صنعت صادراتی در سال ۲۰۲۰ خواهد شد لذا شهرها مجبور شده اند اهميت زيادی به توسعه گردشگری بدهند تا نتايج اقتصادی را برای شهرها همراه داشته باشند.

نصرتی بیان کرد:برنامه ريزی گردشگری منسجم اهميت زيادی به تأکيد بر رهيافت طولانی و جامع دارد که قطعا در نشست تخصصی امروز با موضوع اقتصاد و فرهنگ در گردشگری شهری مورد بررسی و کنکاش قرار خواهد گرفت و نتايج آن در نشست های تخصصی آينده از جمله اجلاس بين المللي خواهر شهرها که با محوريت گردشگری و با حضور همه خواهرشهرهای جهان، از جمله شهر قزوين در برنامه مرسين کشور ترکيه و در اکتبر سال جاري برگزار خواهد شد، قابل استفاده خواهد بود.

شهردار قزوین در پايان افزود: از دکتر قاليباف به عنوان پايه گذار اين مجمع و دکتر خدادادی دبير کل مجمع به واسطه همکاری و همراهی در راستای برگزاری هر چه بهتر اين نشست مشترک در قزوين قدردانی می کنیم و از همه حاضرين دعوت می کنیم در اجلاس شهرداران راه ابريشم در سپتامبر ۲۰۱۶ در قزوين شرکت کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار