کد خبر: ۸۵۹۱۸
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۲ 30 August 2015
معضلات بزرگ و کوچک باعث شده که میدان کرج مانند لباس وصله خورده‌ای بر تن شهر باشد و کم توجهی به امنیت این منطقه باعث شده که زمینه برای بروز هر گونه خلافی فراهم باشد. 
این روزها حال و روز میدان کرج چنان آشفته و درهم برهم است که با مشاهده آن، رغبت نمی­ کنی نماهای اطراف آن را وصف کنی، ترجیح می­ دهی چشمت را ببندی به سال­ های خیلی دور برگردی و فضای سنتی و بازاری آن روزگار را تجسم کنی زمانی که میدان کرج نور چشم شهر بود. زمانی که پارچه ­فروشی­ های راسته جنوب غرب میدان، حال و هوای بازار تهران را داشتند و خیابان چالوس با کبابی «عشقی»معنایش کامل می ­شد. میدان کرجی که در ضلع شمالی آن مهمان­خانه «بانو» مستقر بود و پایتخت­ نشینان ییلاق و فراغت خود را در آن می­ گذارندند.

ما هم ترجیح می­ دهیم آن روزها را به یاد آوریم روزهایی که این میدان هویت بخش شهر بود روزهایی که وصفش خالی از لطف نیست. اما در نهایت مجبور خواهیم بود پیش از آن که سیلی واقعیت بر گونه های­مان بنشیند، به اراده خود چشم­هایمان را باز کنیم و واقعیت را در لباس ناجوره تمام قدش ببنیم، لباس پاره و وصله­ دوزی شده که امروزه بر تن میدانِ کرج است.

معتادانی که کنار خیابان چُرت می زنند
به ناچار باید لحظاتی از میدان کرج را وصف کنیم؛ از پایتخت که به سمت کرج بیایید به انتهایی خیابان تهران که برسید تازه ورودی شهر کرج آغاز می شود بعد از گذشتن از پل تاریخی صفوی که حال و روزش بدتر از میدان است به سینما هجرت می رسید سینمای شهر که قدمتی بیش از ۵۰ سال دارد و از بدی ایام در این نقطه از شهر واقع شده است کمی آن سو تر از سینما به مغازه های می رسید که مرغ، ماهی، جیگر و کله پاچه می فروشند با بوی نامطبوع پراکنده شده در فضا، در این میان نیز سری بچرخانید معتادانی را می بینیید که به علت خماری در گوشه خیابان چُرت می زنند.
و اما شباهنگام، میدان کرج، میزبان حضور دستفروشان جیگرکی است با گاری های چوبی و چراغ های آویزان شده، جیگرکی­ هایی که هر کدام نبش یکی از تقاطع­ ها را صاحب شده و یک کاسبی بی­ نیاز از استانداردهای بهداشتی راه انداخته­ اند، کار و کاسبی که کم رونق هم نیست، پاسی از شب هم که می گذرد معتادان و کارتن خوابان باطری قلمی، پیژامه های رنگ و رو رفته، گوشی های دست دوم، کفش های پاره، اتو، سیخ کباب، کنترل تلویزیون آن هم از نوع دسته دوم و دسته چندمش را زیر قیمت فقط و فقط برای تامین موادشان می فروشند.

پسماندهای میدان میوه و تره بار تاولی بر دل میدان کرج
این چند سطری که ارائه شد به خوبی می تواند حال و روز ناخوش میدان کرج را در ذهن تداعی کند حال این سوال مطرح است که؛ چرا میدان کرج که روزگاری مرکزی­ ترین نقطه شهر کرج بود، امروز به این وضع اسفناک دچار شده و معضلات ریز و درشت آن تمامی ندارد؟
در رابطه با همین موضوع بارها در گزارشهای مختلف، و دیگر رسانه ها پیرامون معضلات و بحران­ های دامن­گیر میدان کرج مطلب منتشر و به چاپ رسیده است بارها مسئولان ذیربط به سوالات خبرنگاران پیگیر، جواب داده ­اند و برای برون­ رفت از این معضلات درباره طرح­ های اجرایی حجت و شرح و تفضیل آورده ­اند اما آنچه دیده می­ شود با آنچه گفته یا شنیده می شود زمین تا آسمان وجه افتراق دارد.
سال­ های مدید است که میدان کرج شده قرارگاه بزهکاری و بزهکاران مختلف، شده بازار موادفروشان و معتادانی که انواع مختلف مواد را مصرف می­ کنند و چُرت مرغوب­شان را هم در همان گوشه کنار میدان کرج می ­زنند، شده محلی برای هر عمل غیرقانونی و حتی گاهی غیراخلاقی.  
عجالتا باید بگوییم، امروزه روز، وقتی از میدان کرج و معضلات آن صحبت می­ کنیم در واقع از بی­ سامانی پسماندهای میدان میوه و تره­ بار، از دستفروشان جنس ­های قاچاق اطراف سینما، از معتادان و کارتون­ خوابی زیر پل تاریخی حصار باید حرف به میان آوریم با این اوصاف باید بگوییم میدان قدیمی کرج تبدیل به کلکسیونی از معضل­ات زیست محیطی و امنیتی شده است.

شبهای میدان کرج از بی ثباتی و نبود امنیت رنج می برد 
هر شب در میدان کرج اما؛ زباله های میدان میوه و تره بار همچون تپه­ های جهنمی روی هم کود شده و در نهایت اوقات فراغتی ساخته برای معتادان و کارتون­ خوابان تا از دل این زباله­ ها چیزی بیرون بکشند، چیزی که تفریح و ماجراجویی شبانه خود را با آن کامل کنند و سفره شامشان را رنگی.
در ادامه باید گفت؛ میراث قدیمی ­ترین میدان شهر کرج معجونی از معضلات است میراثی که چیزی نیست جز بی­ ثباتی، عدم امنیت و بزهکاری، این میدان یا دقیق ­تر چهارراه بی قواره را امروز می ­توان این طور توصیف کرد؛ مکانی که گوشه و کنار آن انواع مختلفی از خشونت پنهان شده و در کمین عابران است.
برای روشن تر شدن زوایای پرونده معضلات میدان کرج به سراغ برخی از مسئولان شهر می رویم متاسفانه دسترسی به مسئولان امنیتی همیشه با سختی ها خاص خود همراه است با جستجویی کوچک متوجه می شویم سال گذشته از سوی فرماندار شهرستان کرج وعده­ هایی برای بهبود مشکلات این میدان داده شده است به همین منظور با تماس با فرمانداری کرج موفق به صحبت با معاون سیاسی و انتظامی فرماندار کرج می شویم.
رضا عسگری در گفتگو با مهر می گوید: اقداماتی که طی این سال ­ها وعده داده شد و مطالباتی که در خصوص میدان کرج مطرح بوده است، به صورت یک طرح مشترک با همکاری نیروی انتظامی منطقه، در مقاطع مختلف اجرا شد. اما به علت دوره ای بودن این طرح­ ها شاید نتوان تداوم تاثیرات آن را در ابتدا مشاهده کرد که این مسئله هم دلایل میدانی بسیاری دارد.
وی در ادامه می افزاید: برای مثال در سال جاری با مشارکت نیروی انتظامی و همراهی واحد بهداشت در شب­ های مختلف در محدوده میدان کرج حاضر شدیم و اقدامات لازم برای جمع­ آوری دستفروشان اغذیه انجام دادیم اما لازم است نهادهای مربوطه در کنار اقداماتی از این دست، طرح­ های بنیادی و زیرساختی را نیز کلید بزنند تا رفته رفته به صورت پایدار مشکلات میدان کرج رفع شود.
عسگری خاطرنشان می کند: در حال حاضر چند نقطه آلوده در همسایگی میدان کرج وجود دارد وجود این مناطق مشکلات این محدوده را دو چندان کرده است و غالب فعالیت­ های غیرقانونی و خرید و فروش مواد مخدر در میدان کرج، ریشه­ اش در این مناطقِ همجوار است.
وی حضور پایانه­ اتوبوس رانی و تردد مسافران در این منطقه را یکی دیگر از دلایل ازدحام و بی سامانی میدان کرج می خواند و می گوید: به علت ورود و خروج این مسافران به شهر، محدوده  میدان کرج تا حد فاصل سینما هجرت؛ تبدیل به مکانی حساس شده همین موضوع ریشه بسیاری از مشکلات است. از جمله این مشکلات، مسئله دستفروشی و زباله ­های این منطقه در کنار پسماندهای میدان میوه و تره­ بار است.

استفاده از ظرفیت­های مردمی برای حل معضلات میدان کرج ضروری است
معاون سیاسی انتظامی فرماندار کرج می گوید: نزدیکی این میدان به رودخانه کرج و قابل دسترس بودن آب رودخانه، دلیلی برای تجمع کارتون خواب ها است البته با همکاری شورای مواد مخدر و طبق ماده ۱۶ برای استقرار این بی­خانمانان اردوگاه های تهیه شده است این افراد شناسایی و به این اردوگاه منتقل می شوند.
عسگری در پایان اضافه می کند: در خصوص معضلات و مشکلاتی که در میدان کرج و محدود آن وجود دارد، اقدامات انتظامی و امنیتی به تنهایی نمی ­تواند کار ساز باشد باید از ظرفیت­ های مردمی نیز استفاده شود در این صورت می توانیم امیدوار باشیم که در آینده میدان کرج به یک وضعیت پایدار و با ثبات در امنیت، بهداشت و همچنین رفع معضل ترافیکی، برسد.
پر واضح است که در رابطه با معضلات بهداشتی و اجتماعی دیگر مسئولان باید پاسخگو باشند، خبرگزاری مهر در آینده ای نزدیک برای تهیه گزارش های پیرامون معضلات میدان کرج به سراغ دیگر متولیان مربوطه خواهد رفت.
در میدان کرج فروشگاه ها و بازارچه ای وجود دارد که قدمتی بیش از نیم قرن دارند برای مثال از میدان کرج به سمت چهارراه دانشکده که بروید بازارچه کوچکی با حجره های قدیمی و حیاطی دایره شکل را می بینید درون حیاط این بازارچه درخت کهنسالی وجود دارد کاسبان هنگام غروب با آب پاشیدن بر روی آجر فرش قدیمی این بازار بوی خاک پیچیده شده در فضا را به رهگذران پیش کش می کنند حجره داران وقتی می فهمند خبرنگارم بهادر خان را معرفی می کنند از کاسبان قدیمی این بازار است رو به روی حجره اش روی صندلی چوبی قدیمی نشسته است.

به سراغش می رویم پس از معرفی از وی می خواهیم برایمان از احوالات قدیم میدان بگوید؛ آهی می کشد و ادامه می دهد: هویت شهر کرج را باید از میدان کرج جستجو کرد ولی چراغ این میدان خیلی وقت است که خاموش شده، شبهایش تاریک و روزهایش پر از تخلف شده است از سرپیچی از قوانین راهنمایی رانندگی بگیر تا... روی دستش می زند و از ما می پرسد چرا جوان ها سیگار می کشند؟
بهادر خان می گوید: از ۵۷ سال گذشته هر روز حتی بسیاری از روزهای تعطیل را در میدان کرج گذرانده ام، کار کرده ام سردی و گرمی روزگار را چشیده ام وقتی پس از کار روزانه با پسرم به خانه برمی گردیم با صحنه های خوبی مواجه نمی شویم و باز از ما می پرسد چرا مردم دیگر مثل گذشته ها مهربان نیستند؟
وی تمایلی به صحبت کردن ندارد در پایان می گوید: میدان کرج برای خودش اُبهتی داشت در این سال ها به علت بی توجهی ها اُبهتش را از دست داده است مسئولان کاری کنند.
از بهادر خان خداحافظی می کنم و از بازارچه بیرون می آیم در راه به سوالاتش فکر می کنم به راستی میدان کرج در سایه کم توجهی مسئولان امر در حال تبدیل شدن به فضای بی دفاع شهری است فضایی که به راحتی می تواند رابطه سالم انسان و شهر را بر هم بزند اگر کم توجهی ها ادامه داشته باشد باید زین پس منتظر شنیدن اخبار ناخوشایند از این مکان که روزگاری محل داد و ستد مردمانی زحمتکش بوده است، باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار