تابناک: میزان تاثیرگذاری نرخ تورم در یک ماه در نگاهی مجزا و بدون در نظر گرفتن تورم دو رقمی طول سال، آنهم در شرایط رکود بازار و تولید آیا می تواند خبر خوشی برای اقتصاد ایران باشد؟
کد خبر: ۸۵۵۰
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۱ 27 February 2015
به گزارش تابناک از اصفهان، حدود چهار روز پیش بود که رئیس جمهور خبر از صفر شدن تورم البته در ماه بهمن داد. خبری که در پی انتشار آن بسیاری از اظهارنظرها پیرامون درستی یا نادرستی این ادعا از سوی دولت مطرح شد.

رئیس جمهور این خبر را براساس آمار مرکز آمار ایران اعلام کرد اما به گفته بسیاری از کارشناسان اقتصادی و گواه بازار، تورم ماهیانه نقش چندانی در برهم زدن تورم بزرگ شده ایران ندارد و اصولا در علم اقتصاد مبنای اعلام کاهش یا افزایش تورم، شاخص های سالانه است.

واکنش مسئولان و کارشناسان کشور به این موضوع، متفاوت بود و برخی همچون امام جمعه اصفهان امروز در خطبه های نماز جمعه نبود افراد اهل صداقت در اطراف رئیس جمهور را از دلایل این اظهارنظر دانست.

آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد در خطبه های نماز جمعه اصفهان گفت: یکی از مشکلات مملکت ارائه گزارشات زیادی است که داده می شود و واقعا انسان وقتی این گزارشات را می بیند کیف می کند اما وقتی در عمل مشاهده می شود آمار ارائه شده در آن جایی ندارد.

وی ادامه داد: همین آماری که رئیس جمهور می گوید تورم به صفر رسیده است نتیجه همین است که اهل صدق اطراف انسان نیست.

معمولا ماه های پایانی سال که تقاضا در بازار به ویژه در کالاهای اساسی و مورد مطالبه مردم بالا می رود، ماه های پرتورم کشور به شمار می رفته اند و حال چه اتفاقی در اقتصاد ایران بین ماه های دی و بهمن افتاده است که تورم را در ماه بهمن به صفر رسانده است، جای بررسی دارد.

یکی از عواملی که سبب میشود نرخ تورم در کشور پایین آمده و به عددی مطلوب برسد، مشارکت بیشتر بخش خصوصی در اقتصاد است، موضوعی که به شهادت بسیاری از فعالان بخش خصوصی آنگونه که باید میسر و اجرایی نشده است.

از سوی دیگر باید بخش های تولیدی کشور آمار تولیداتشان برای بازار داخل بیش از حجم واردات در بازار داخلی باشد تا بتوان از روند رو به پایین تورم در کشور سخن گفت که با توجه به افزایش واردات کشور و زمین گیر شدن برخی صنایع و بدهی آنها به بانکها عملا این عامل نیز به کنار می رود.

یک کارشناس اقتصادی در این زمینه گفت: در حال حاضر بازار از تاثیرات تورمی که منشاء بروز آن‎ها در دو سال قبلا شکل گرفته بود، تا حدودی تخلیه شده بود. اما به هر حال تورم 44 درصدی اکنون طبق‌ آخرین اعلام مرکز آمار ایران تا پایان بهمن ماه به 15.2 درصد رسید.

این کارشناس اقتصادی درباره نرخ صفر شدن تورم ماهیانه بهمن ماه گفت: البته تورم نزدیک صفر درصد که از سوی مرکز آمار ایران اعلام شده و مربوط به شاخص مصر‌ف‌کننده است، از 204.1 در دی ماه به 204.2 در بهمن ماه رسیده است که این تغییرات نزدیک به صفر است. اما فی‎الواقع ملاک تورم اندازه‏‌گیری تورم سالیانه است که همان طور که اعلام شده 15.2 درصد است و هنوز تورمی دو رقمی است. اما اعلام مرکز آمار ایران درباره صفر شدن تورم ماهیانه هم بسیار جای تامل دارد. زیرا همان طور که مرکز آمار اعلام کرده تعداد کالایی که در فرایند محاسبه تورم قرار می گیرند 451 قلم هستند که نسبت به گذشته که حدود 350 رقم بود، با افزایش مواجه است و کالای بیشتری در نظر گرفته که فراوانی مصرف آن به لحاظ جغرافیایی و از منظر نوع کالا و اقشار مختلف مصرف کننده جامعه متفاوت است.

جامساز همچنین در توضیح معنای صفر شدن تورم ماهیانه بهمن ماه عنوان کرد: همه کالاها در وضعیت معیشت موثر نیست و بخشی از کالاها که ضروری‎تر هستند، اهمیت بیشتری دارند. مطالعه میدانی و تجارب شخصی خانوارها حاکی است که نه تنها تورم در سبد مصرفی و معیشتی خانوار از دی ماه به بهمن ماه صفر نبوده، بلکه بسیاری از اقلام نیز افزایش قیمت داشته اند. البته صرف نظر از شرایط و معضلات اقتصادی مانند رکود تورم و بیکاری، افزایش قیمت کالاها در آخر هر سال یک رویداد تاریخی است که همه ساله اتفاق می‎افتد آن هم به سبب افزایش تقاضا است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار