کافیست نگاهی به کشورهای دیگر داشته باشیم تا دریابیم که چگونه از آثار تاریخی خود حراست و نگهداری می کنند.این درحالیست که در اینجا نقش برجسته بجا مانده از دوره ساسانی,برم دلک,تبدیل به پاتوقی مناسب برای معتادین عزیز شده
کد خبر: ۸۵۲۳
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۶ 27 February 2015
نقش برجسته برم دلک به این دلیل که مکان مناسبی برای تفریح مردم است مسلما مورد آسیب های زیادی قرار خواهد گرفت.

از تجمع زیاد زباله گرفته تا چرای گوسفندان,آغوش برم دلک بر روی همه ی اینها باز است.البته این آغوش باز نتیجه ی بی توجهی و سهل انگاری مسئولان میراث فرهنگی و محیط زیست فارس می باشد که این مکان تاریخی را به حال خود رها کرده اند.
علی هژبری، باستان‌شناس دوران تاریخی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، از روند ادامه‌دار نابودی نقش برجسته‌ی «برم‌دلک» شیراز مانند برخی دیگر از نقش برجسته‌های تاریخی و ارزشمند کشور ابراز نگرانی کرد.
وی نقش برجسته‌ی «برم دلک» را یکی از نمونه‌هایی دانست که چون مکان مناسب و آسان‌تری برای تفرج مردم شیراز است آسیب‌های بیشتری دیده، گفت: برای حفاظت و نگهداری این نقش برجسته می‌توان از راهکار دوربین مخفی با دید شب با استفاده کرد که نیازچندانی به حضور همیشگی نیروی یگان حفاظت ندارد و حفاظت از آن را راحت‌تر می‌کند.
وی افزود: با نصب دوربین مداربسته با دید شب و استفاده از انرژی خورشیدی که می‌تواند نیروی برق را جذب کند و با برقراری ارتباط به مرکز می‌توان به طور دائم از این نقش برجسته و دیگر نقش برجسته‌های قرار گرفته در نقاط مختلف کشور از آن‌ها مراقبت کرد.
هژبری باتاکید بر اینکه با برآوردهای انجام شده در سه ماه گذشته امکان نصب این نوع از دوربین‌ها با حدود 15 میلیون تومان بود، گفت: در حال حاضر با اعتباری حدود سی میلیون تومان می‌توان آن را به راه انداخت.
نقش برجسته‌ی «برم‌دلک» در ۱۵ دی ۱۳۱۰ به ثبت رسیده است. این اثر بر صخره‌ی کوچکی در برم دلک و در حدود ده کیلومتری شرق شیرازاست که در نقش سمت چپ، در برابر شاهزاده خانم ساسانی تصویر یکی از بزرگان ساسانی دیده می‌شود و در زیر بازوی این مرد کتیبه‌ای چهار یا پنج سطری به خط پهلوی نوشته شده است،‌ اغلب حروف این کتیبه محوشده اما ظاهراً در معرفی این مرد است، البته این سنگ نوشته‌ها با بیل مکانیکی مورد تعرض قرار گرفته و بخشی از آن تخریب شده است.
در هر حال امیدواریم این رویه ی نامناسب توجه نکردن به برخی مکان های تاریخی,هرچه زودتر کند شود و قدر داشته هایمان را بیشتر بدانیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار